|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Muah.. Har märkt en attityd på forumet, där folk som frågar tex "hur klarar jag mig nu när jag kört för fort?" blir idiotförklarade.. Detta är ett öppet forum, vem som helst får fråga saker. Och frågar man så vill man nog inte höra "JAG tycker inte synd om dig", man vill ha ett råd. De flesta VET nog att dom brutit mot lagen/gjort nåt dumt. De flesta har körkort = 18år = myndiga = får stå för konsekvenserna av sitt handlande. Vi behöver inte "förmana" dom. Och jag VET att andra kan komma till skada, men skyll då på biltillverkarna som gör bilar som går att köra för fort. Allvarligt talat, handen på hjärtat: Hur många kör inte för fort EGENTLIGEN? Och mest av allt när man misstänker att ingen ser. (tidiga mornar m.m) Och, ja man har eett eget ansvar som bilförare, men om nån frågar om ett råd.. ge det, inget bull.. Två bilar är fler än en.. | |
| Alltid..utom utanför skolor & vägarbeten...dagens sanning... | |
|
ja me... men precis som Mosse säger så aldrig utanför skolor och dagis... även inte vid vägarbeten och så vidare.... --- Min E30: Länk /Chrille |
|
|
När situationen medger det, alltså inte förbi vägarbeten och liknande. Försöker i alla fall köra riskmedvetet, och får så snällt acceptera det den dagen man blir klockad. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Alltid där trafiksituationen tillåter, utom där det är 30. Är det 30 så håller jag 30, punkt slut. Mvh, Kalle _____ Länk |
|
Agge |
Jag kör också alltid för fort, men självklart håller jag hastigheten som er andra vid skolor, vägarbeten mm. Mvh //Agge |
|
Även jag kör ofta över hastighetsbegränsningen, men något jag uppsakattar väldigt mycket är att sätta på farthållaren i laglig hastighet, dra bak stolen en bit och sätta mig bekvämt, sätta på en lugn skiva och hålla mig längst till höger en sen kväll o bara njuuuta! Oslagbar känsla! :) /Manray/ |
|
Agge |
Manray: Sånt tycker jag också är väldigt skönt, speciellt under sommaren när det är varmt, köra nercabbat i låg hastighet och lyssna på Celine Dion :) Mvh //Agge |
|
Dagligen... Varför är just 30-begränsningen så helig för de flesta? Det verkar vara mindre accepterat att köra 40km/h på en 30-sträcka än 200 på motorvägen...? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
kör också för fort dagligen...men bara om omständigheterna är dom rätta! (bra sikt, lite övrig trafik, ingen risk för andra). 50 och 30 områden kör jag inte en km över gränsen! MVH Johan K |
|
|
Jesperado: antagligen för att i 50 och 30 områden förekommer det mer människor (framförallt barn) och chansen att det inträffar en olycka med dom inblandade är ju mycket större där än på motorvägen! MVH Johan K |
|
|
Tror andelen på det här forumet som aldrig kör för fort är mycket liten! Sen är det stor skillnad på fortkörare och fortkörare. Man måste ta hänsyn och inte köra som en idiot förbi skolor, bostadområden osv. Motorvägen är det klart bästa valet men nog är det svårt på de flesta ställen att hålla gränsen. //Thorssa |
|
| Det är nästintill omöjligt att inte köra för fort med nyare bilar..så jag måste tyvärr ställa mig till skaran som oxså kör för fort. Dock försöker jag undvika 30&50vägar där det oftast finns ungar etc | |
|
Sitter man som jag och dagligen pendlar i stockholms trakten följer man ju rytmen. Dock tycker jag att alla borde respektera 30 streckor, de finns ju till av en anledning! snälla använd bakspegeln om ni ligger i vänsterfilen |
|
|
Jag håller faktiskt oftast hastighetsgränserna, eller föga över. Men å andra sidan kör jag desto fortare när jag väl trampar till på gasen (öde motorväg=full fart). Har kört av mig det värsta när jag var i "riskgruppen" runt 20 år gammal. Mvh Elvis |
|
|
Det är nog inte själva fortkörningen som gör att diskussionen blir hätsk utan snarare att fortköraren söker sympater och inte står för sin gärning. Självklart har alla kört för fort. Det är skillnad på att köra fort någon enstaka gång eller göra det systematiskt. Det finns också grader i helvetet när det gäller fartöverträdelser. En artonåring som kör 200 km/h på 90-väg och sedan beklagar sig över prövotiden får mindre sympatier av mig än en mer erfaren bilförare som råkat köra 130 på motorväg eller liknande. |
|
|
min gammla skothög te moppe går en aaaaaningen över 30, och vem vill sura ner en redan sur 2-taktare genom att fisa runt i 30? klart att man varvar upp motorn te 11 500 varv (varvstopp på 12"). Så förutom 30 sträckor (Ja, jag tittar faktiskt på mätaren när jag kör moppe) och vissa 50 sträckor så kör jag alldeles för fort för vad bromsarna klarar av... *om en människa behärskar allt, är hon inte obehärskad då?* |
|
|
Kör också förfort, men som alla andra inte på 30 och 50 sträckor samt vägbyggen. Det är som tidigare nämnt svårt att låta bli. Ska sanningen fram så är det väl inte bara för märkets status som vi köper Bmw, eller!? ;) |
|
|
Kör ej för fort vid skolor och byggen eller vid andra 30 och 50 skyltade områden. Vid 70,90 och 110skyltade områden går det lite för fort, brukar generellt liga 10-15km/h över det tillåtna. Mvh Ola Thomasson BMWCS 5502 |
|
|
Det går 20-30 för fort överalt, hela tiden.. Förutom 30-sonen. Där går det i max 40.. "Best Man Wins" Mvh Eivind |
|
|
kör tyvär för fort på alla nämda ställen efter kl 17.00 har blivit klockad två gånger på 50 sträcka.båda gånger gick d i 65km/h (samma polis=inte glad) 325 im med Ny lack å roligare motor till sommaren |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.