AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
560

Mera klonk

Juhas 530i
Läste om klonkande framdämpare. Själv har jag problem bak. 3 mån sedan blev kurvegenskaperna riktigt dåliga och baken hängde ner. Om jag gungade på biljäveln så klonkade det klonk klonk klonk. Kollade alla bussningar etc. på BMW - där sa dom att detta var ju en bil i mycket bra skick. Faktiskt. Att baken hängde trodde han berodde på de dämparna som satt där. OK, bytte till nya sachs och slängde dit ett par nya fjädrar också - dock inte på BMW utan på gränsrasta i charlottenberg. Köregenskaperna blev ju bättre, men jag tyckte att baken fortfarande hängde lite grann.
Nu efter 3 mån och 1600 mil har den sjunkit ytterligare och klonket har återkommit. Är det möjligt att felmontera dämpare överhuvudtaget? Mekken verkar kunnig och jag har anlitat honom flera gånger förr då jag fortfarande åkte med en saab. Då dämparna byttes lyfte bakvagnen minst 5 cm. Vad skulle hända om jag bytte även där framme. Då skulle bilen väl se ut som ett lyftande flygplan. Eller? Detta är irriterande och med tanke på allt annat strul som har hänt med denna bilen har jag börjat fundera på en saab 95. Att torkararmarna klonkar borde väl räcka?
Någon som har kunskap om detta?
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Stötdämparen har ingenting med höjden på bilen att göra, utan det avgör fjädern. Men du hade visst bytt både fjädrar och dämpare bak. Kollades bakvagnens övriga delar som t.ex. Stötdämparlagringar, silentblock, krängningshämmare m.m.?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.