AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
721

325 E30 fråga

fl
168
flp
325ik -88
hej. jag och min kompis hade en diskussion.
Hur många av de svensksålda 325 E30 hade diffbroms original?
han hävdade att de hade nån typ av diffbroms som inte var varken lamell eller visko.

stämmer detta?

MVH Micke

Nej! Det var bara iXen som hade viscodiff och den är inget tillval utan sitter på alla. Lamelldiffbroms var tillval till 325i men jag vet inte hur många som såldes, tyvärr verkar det vara ganska ovanligt vilket är konstigt eftersom jag tror att den "bara" kostade ca 5000kr extra vid nyköp och gör enorm skillnad.
fl
168
flp
325ik -88
jag visste att alla ix hade viskodiff. det enda jag undrade var ifall vanliga 325 E30 såldes med någon typ av diff original. en kompis hävdade att ALLA 325 E30 hade någon typ av diffbroms. men han sa att det inte var en lamell eller visko utan att det var en annan typ. finns det någon annan typ?
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Nope. De allra flesta såldes helt utan diffbroms. Resten hade lamelldiffbroms.
fl
168
flp
325ik -88
Haglund2306: vet du om det kom några original från fabrik med diffbroms? alltså utan att man valde till det.

MVH Micke
fast_jejk
Nån som har erfarenhet av att eftermontera viskodiffklumpen från en 325ix på en "vanlig"325i, går den lätt för varm och slutar diffbromsa
M3 E30 hade lamelldiffbroms som standard utan att man valde till det vid köp.

Att montera en viscodifferential på en "vanlig" 325:a går bra. Det ska nog till misshandel innan den går varm. Att svarva däck är inte att rekomendera om jag gissar rätt.
Allt går att förstöra med rätt teknik. Används grejerna till vad dom är tänkta att användas till så håller det ofta ganska bra och länge.

/Anton
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
flp>> Om man väljer till diffbroms så kan man ju säga att det kom orginalmonterat från fabrik. Knappast som att man fick den med i bagaget och fick montera den själv...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.