|
|
|
|---|---|
|
Har ett irriterande lagerljud från växellådan på min M535. Bara på tomgång, och det tystnar när jag frikopplar. Nu är lådan lös, och jag tycker att det är alldeles för mycket spel i lagret till ingående axel. Jag undrar om nån kan säga ungefär hur stort glapp man kan tolerera (i sidled alltså) och om det är troligt att det är därifrån ljudet kommer... känns tråkigt att byta lager i onödan...:-) Länk Mvh Tjäder | |
| Det är ett typiskt tecken på att urtrampningslagret är slut... | |
|
Är det verkligen det? Hade nämligen för mig att det ska låta när man trampar ner kopplingen när uttampningslagret är slut, och inte tvärt om. Länk Mvh Tjäder |
|
| Bytt stödlagret i svänghjulet så slipper du ljudet | |
pettan86 |
Om urtrampningslagret är dåligt så låter det när man trampar ner kopplingen... Inte tvärtom |
|
Ok, så det är ingen som tror att ljudet kommer från lådan då? Länk Mvh Tjäder |
|
Paap Reeder |
Hej! Rasslande bottenstock är ett vanligt problem på 265- lådorna. När du har allt isär är det väl bara att byta de 4 lagren. Kan inte kosta mer än några 100:a per styck om du köper dem på Momentum. MVH /// Paap R |
ormen |
Har själv spånat mycket i det fenomenet (med Getrag 245 i.f.s. men jag tror det är samma med vissa andra lådor) o det är INTE urtrampningslagret, som nån mycket riktigt säger: urtr.lagret låter med nedtryckt koppling. Har också provat att byta urtr.lagret., rasslet blev ej bättre. Bytte sedan ingående lagret (dyr o komplicerad på Getrag245, då det är ett sammasatt rull -o kullager, den ska ta både axiella o radiella krafter) ... blev inte bättre då heller, men efter en massa "expertförfrågningar" så fick jag reda på att lagret/n på bottenstocken, speciellt den rakt under ingående lagret är det som rasslar... sedan rasslar kuggar o annat trams efter 20' mil, så enligt gamla erfarna rävar var det inget att bry sig om sålänge det inte tjuter! Jag sålde bilen sen, så jag hann aldrig riva skiten en tredje gång... Byt olja oftare i den annars om du inte pallar riva den, så håller det sig på konstant nivå. Kan också nämna att jag testade att montera en annan låda med riktigt slitna lager, oj oj oj det lät som en V12:a utan avgassystem... |
|
Det är lika i många Getraglådor och det beror på följande: Det är bottenstocken som skapar dessa "skramlande" missljud. Den vandrar i axiellt när motor misständer eller rycker till, det är i sig inget allvarligt för lådans hållbarhet, mer ett tråkigt oljud. Den bästa man gör då är att får motorn att gå så rent som möjligt utan misständningar, för har motorn ett konstant moment på ingående axel så ligger det en konstant belastning på bottenstocken, men när motor misständer/rycker till så tappas momentet och skrammelljudet uppstår. Så byt tandkablar, lock, stift, ultraljudstvätta spridare, mm för att motverka misständningen så försvinner även oljudet från lådan. Spelar ingen roll om man byter lager i lådan o chimsar in med noggranhet, oljudet kvarstår! Oavsett vilket så kommer lådan att hålla, det är ingen fara! En någor tjockare olja kan bygga en tjockare oljefilm vilken kan minska det metalliska skrammlet, men samtidigt blir troligen lådan med trögväxlad! ///Magnus |
|
|
Okej, tack för svaren! Det stämmer som E21-racing säger, tomgången är orolig och det är när den hoppar till på tomg. som ljudet kommer. Anledningen till att jag ville åtgärda det är att det helt enkelt låter så trist... Men det verkar ju som att det är en väldig massa jobb som inte leder nånstans ändå, så då får det vara. Tack... Länk Mvh Tjäder |
|
Paap Reeder |
Hej! Rasslande bottenstock kan man ha i 25 000 mil från när man först uppmärksammade det. Byt till Castrols rekommenderade olja . minns inte nu vad den heter ... men den tar bort 50% av rasslet. MVH /// Paap R |
| Ok om man nu vill ha bort skorrandet, vad ska man byta för att det ska försvinna om nu lagret inte hjälper. Hela den axeln eller ? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.