AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.113

Tips på överklaganden

750
Blev av med körkortet, körde 114 på 70 väg, E4 norrgående alltså motoväg.
Nån som har info hur man överklagar.
Tips eller länk.
Tack i förhand.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Svårt att vinna om du klockades för 114, dvs 14km/h över indragningsgränsen. Om det handlar om ngn kilometer hit eller dit så visst, men annars, tyvärr.
Det du kan göra är att kolla om skyltning och sånt är felaktigt, det kan du vinna på. Kolla med www.trafikjuristen.se.

/Christofer
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Grundhastigheten i Sverige är 70km/h om inte annat anges. Därför så gör det nog ingen skillnad i detta fall om skyltningen skulle vara felaktig.

///Jesper

BMWCS #5494
Br
213
Brogren
330 dx touring -16
320 d -18
På motorväg gäller 110 km/h så bristfällig skyltning kan ju vara ett sätt. Kolla även att hastighetsbegränsningen finns dokumenterad hos VV alt. länsstyrelsen eller kommunen. Överklagar förresten, om du inte skriver på så går det ju med automatik till tingsrätten.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Brogren, eftersom grundhastigheten är 70km/h, innebär det att om det inte finns skyltar som anger hastigheten (bristfällig skyltning), får man inte köra fortare än just 70km/h.

Dessutom är skyltarna egentligen en förbudsskylt som anger förbud mot högre hastighet än den skyltade.
Dvs. inga skyltar = förbjudet att köra fortare än 70km/h.
Skyltar = förbjudet att köra fortare än skylten anger.

Om dom har klockat dig för 114km/h, har din mätare säkerligen visat mint 120km/h! (50km/h över skyltad hastighet!!!)
Tycker inte synd om dig!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
70 km/h på Motorväg, då måste det ju varit väg bygge eller dyligt.
För på motorväg är det 90 km/h alt 110 km/h.

Eller var det så att det var motortrafik led ?

Hur som helst så är det bara få arbetsgivare etc skriva på att du är i behov av körkortet.
Har svårt att se så mycket andra förmildrande omständigheter, om du inte sitter i rullstoll förstås. Då kan du ju hväda att de berövar dig friheten.

Lycka till
750
Hej tack för svaren ! Så här gick det till mer exact , körde e4 i höjd med haga norra i solna mot kista , vägen går från 70 till 90km/tim . Jag trodde att jag passerat 90 skylten och följde trafikrytmen vilken självklart var lite högre än tillåtet men det e ju mitt fel att jag missade skylten och det får jag ju stå för inget snack om det . Polisen stod inte och sköt utan kom upp bakom mig och klockade mig för 44km/tim för fort de kunde alltså valt vilken bil som helst med samma resultat det var inte så att jag brände om dom och typ körde vårdslöst ...Men jag har kört ca45000mil de senaste fyra åren (yrkeschaufför) och aldrig fått en enda fartbot för att jag inte har som vana att köra 44 för fort på 70sträcka för den som nu tror det ... Som sagt trodde det var 90 , men hur som helst skrev jag inte på nåt erkännande och ville ha det prövat i rätten , efter en vecka kom brev från åklagaren där det stod att jag blev dömd till ovanstående oavsett och att det inte blev någon prövning i rätten !! ?? Jag fick sen brev från länsstyrelsen att dom tar det i fyra månader minst men slutligt besked får jag när ärendet prövats i rätten och då riskerar jag att få ta om alltihop om jag blev förklarad skyldig ... Jag är ryggskadad och har fått jobbet genom arbetsförmedlingen för handikappade , gick arbetslös ett år innan jag fick detta jobb och som ni alla vet lär jag inte vara speciellt het på arbetsmarknaden om jag är ryggskadad och utan körkort -:) Har fyra barn att försörja och en hel del att förlora vad jag vill är att överklaga påföljden så att jag åtminstånde slipper ta om kortet och får behålla jobbet min arbetsgivare har skickat intyg om mitt behov av körkortet men det verkar dom inte ha brytt sig om .... Ja så ligger det till !!
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Precis så gick det till när jag torskade för 141 på 110 väg , alla åkte lika fort och snutarna tog en bil ur högen och det råkade vara jag.

Senare gav snutarna uttryck för saker som "feta däck på den där" osv.

Då förstod jag att de valde min 540-touring istället för de saab och wolkswagen som körde lika fort för att det är något "fel" i huvet på snutarna , det handlar troligtvis om någon kombination av missnöjje med sin egen livsituation samt hat mot de som åker i göttare bilar än vad de själva gör. patetiskt men skönt att de inser sin egen situation.
Så rejäla fälgar och tonade rutor kan definitivt ta knäcken på snutarnas omdömmen - det är iaf. min bedömning.

Jag tycker synd om dig , hoppas att det löser sig så smidigt som möjligt för dig !
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
k1mzo: Finns det poliser i Salem? Dom har väll laggt ner den lilla närpolisen som fanns där.

///Jesper

BMWCS #5494
dom har kvar när polisen i salem, stog i mitt i botkyrka senast nu i veckan att den inte skulle läggas ner, kim, ring!
batteriet dog, ring efter skolisch

750
Tack för ditt stöd Wadel !
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.