|
|
|
|---|---|
cr |
Jag hade fram tills herom dagen ett resonansljud från motorn någonstans. Det lät nästan som om det var hål i avgasröret vid motorn , men så var det inte. När jag lade handen på luftrenaren så försvann det. Hela luftfilter boxen satt lös och vibrerade och fick fram detta fin ljud. Jag lossade övre kåpan och tog ur filtret och konstaterar att de fyra insexbultar som håller hela härligheten var lösa. De främre två hade dessutom gängat ur sig till hälften. Det var ju en otrolig tur att jag upptäckte detta i tid och att ingen bult lossat och trillat in i kompressor på turbon som då skulle ha "generalrasat". Om man skall spekulera i vad som kunde ha hänt kan man öven tänka sig att delar från turbon hade följt med in i motorn och orsakat haveri på den med. Så har du en TDS så kolla om bultarna sitter löst så det inte blir några tåkiga haverier med anledning av en sådan dum grej. Det verkar vara ett problem för BMW att dra åt bultar med rätt moment på sina motorer. Syftar på V8:ans oljepumpsbultar och på min historia. Sådana här alvarliga och enkla problem skall ju bara inte uppstå på någon bil oavsett märke. Det kan ju bli extremet dyra konsekvenser. MVH Calle Holl koll på alla bultar så motorn inte ramlar isär på motorvägen! |
| En bra liten uppmaning! Har kontrollerat på vår TDS. Det verkar OK. Fast det är snart dags att byta filtret igen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.