|
|
|
|---|---|
|
Vad rekomenderar ni som ägt bilarna ett tag (hämtade min igår, vill ut och köra inte sitta på jobbet) Ska man köra på 95 oktan eller 98? Spelar märket någon roll? Min förra bil var en Audi A6 biturbo. Efter jag chipat den så spikade den vid fullt gaspådrag om man inte körde på Statoils eller shells 98 oktaninga, vilket också var den allmänna uppfattningen hos andra ägare. Finns det liknande erfarenheter av BMWs sugsexor? | |
|
Finns ett sökverktyg uppe till höger! Finns flera inlägg map detta, se nedan: Länk Länk Länk |
|
|
Jag har testat olika oktantal på min e39 men märker ingen skillnad, däremot på min vässade volvo 945 turbo behövdes 98 oktan annars spikade den vid fullgas, den gick också bättre på 98 oktan. Alltså kör jag på 95 nu. Volvon var betydligt snabbare än min nuvarande BMW, men oj vilken skillnad på komfort, och BMW drar dess utom betydligt mindre bensin. CHS |
|
|
vad menas med "spikade" 530i 1993 |
|
|
Tändspikningar är en okontrollerad antändning av bränsleblandningen. "Självtändning" har skett före avsedd tid. Värme i förbränningsrum eller kolvar har orsakat denna för tidiga antändning av bränsleblandningen. Uppstår när motorn får alltför mager bränsleblandning ofta kombinerad av tidig - för hög - tändning och bränsle med för lågt oktantal. Detta medför i sin tur heta områden i förbränningsrum, tändstift och kolvar som kan medföra allvarliga motorskador. Den avancerade motorstyrningen som finns i dagnes bilar känner av om en motor, eller någon av dess cylindrar, börjar "spika". Tändpunkten sänks då automatiskt med sämre effekt som följd. Motorn försöker sedan gå tillbaka till en effektivare tändning, men så fort bränslet inte tillåter mer tvingas den till sänkning igen och så fortsätter det. Med ett högre oktantal kan tändningen alltid ligga mer motoreffektivt. |
|
|
ska jag testa 98 i min 530i -93?? kör på 95 nu. va blir skillnaden förutom priset?? 530i 1993 |
|
| nån som vet? | |
|
Jag tror inte det blir nån skillnad på en standardmotor men du kan ju testa en tannkning CHS |
|
eing9911 |
Jag testade 98-oktan i min 525 24V för ett tag sedan då jag hade läst i detta forum att bränsleförbrukningen minskade. Och döm om min förvåning, den drar ca 1dl mindre bränsle på 98 jämfört med 95 oktan, dessutom känns den att gå "lättare" på nåt vis så nu tankar jag uteslutande 98 oktan i den. |
| Ok, då kan det vara värt att testa 98 även med denna bil. Men en fråga kvarstår, vilket bolag? Audin gick ju som jag nämnt enbart på Statoil eller shell, inte okq8. Fast det kan ju också variera från bil till bil hur känsligt det är. | |
|
att tala om bensinkvalitet och bolag är som tro att en elmotor går bättre på HemEl än på Vattenfall. Nästan all bensin som säljs i Sverige kommer från Scanraff resten köps på spotmarknaden i Rotterdam. Vems bensin det är bestäms av räkneverk, om man upplever skillnader så är det problem som finns på din mack eller i sista transportledet till din mack. /göran, vintermannen/ |
|
| Nja, det kan nog stämma att de kommer från samma rafenaderier(stavas det så?). Men visst finns det en viss skillna på vilka tillsater, mängd etanol osv. som de olika bolagen skvättar i innan de levererar sin dyrbara brygd till oss konsumenter? | |
|
HAr kört 330:an ca 300 mil på 98 oktan utan att märka någon skillnad i vare sig förbrukning eller prestanda. Kan nog som du säger göra skillnad på överladdade motorer eller högtrimmade, nyare bayersk stdmaskin verkar fungera lika bra på 95 som 98 idag. Långt tidigare åkte jag 325i T-89 där märktes tydlig skillnad på 95 och 98. Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
|
Vatten! Vatten får man gm kondens som uppstår när man aldrig toppfyller cisternerna. Tyvärr är små stationer med låg omsättning mer benägna att inte toppfylla eftersom det kostar pengar att ligga med lager och det är också riskfyllt när priserna går upp och ner. Sen är det inte säkert att vatten alltid är dåligt, väl blandad och väl avvägd dos vatten i bensinen borde höja flampunkten och minska risken för knackning. /göran, vintermannen/ |
|
|
Kör med 98-oktan. Det kan inte skada. Och så kostar det bara några hundralappar extra per år. MEN TÖM TANKEN INNAN NI BYTER FRÅN 95 TILL 98. Det är inte bra att blanda, och fråga mig inte varför, för det vet jag inte. Sen är det ju psykiskt bra att veta att man kör på den bästa soppan som finns. Och så har jag kollat oktantalet hos olika mackar. Det visade sig att Statoil har 98,5 oktan i sin 98oktan, medan alla andra hade 98-oktan i sina 98-oktan. HÄNGER NI MED! Med andra ord är det mer än 0.5% högre oktantal i Statoils 98-oktan än i övriga mackars 98-oktantankar. Ni kan själva kolla upp det genom att gräva i 10000 timmar på deras hemsidor. Dessutom så körde någon på hög andel rap, men det gällde 95-oktan. Så var det sagt! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.