AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.512

Kapning av fjädrar E34

To
24
Tomm
530ia Touring-93
Satt på sommarhjulen 17",Bak blev det jäkligt snyggt , men fram var det alldeles för mkt mellanrum mellan kaross o däck!
Så jag tänkte kap fjädrarna lite (Har gjort det på många bilar förut) men tänkte höra hur det e på E-34
Går det att kapa med fjädern kvar på bilen?
Hur e det att ta bort fjädern?

Visa användare
12
TeamLinder
525 tds -92
M535i -86
750ia -88
323i 2.5 24v -81 BMWcup #4
323i -79
Vet inte riktigt hur det är på E34 an men på min E32 750iAl
hade dom kapat fjädrarna fram , villket blev helt vansinning eftersom de är koniska.
Vilket innebar att de kom utanför tallriken, villket i sin tur blev en 2a på besiktningen !
Så jag tror att du måste i så fall köpa riktiga sänknings fjädrar.

/Anders
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Jag trodde man sänkte en bil och styvade upp chassit för att få bättre väghållning inte för att den ska vara snyggt!!!

---
Min E30: Länk

/Chrille
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Nej nej nej!
Inte kapa fjädrarna på en e34, det hör hemma på skolgården bland brölande 142or...
Kapar man fjädern får du sämre väghållning och ökat slitage på resten av hjulupphängingen samt att komforten kommer bli sämre än med en riktig väghållningssats!

/Johan

-Mår dåligt utan M20-
www.e30klubben.com
Ki
56
KilKenny
528iA Touring -97
Bildelsimporten har sänkningssattser som sänker enbart i fram 35mm. Har monterat en sådan på min bil. Då får man lika mellanrum i fram som bak kostar 1195:- märke WEITEC
Länk
To
24
Tomm
530ia Touring-93
OK Jag ger mig ,jeg köper sänkfjädrar i stället

Visa användare
156
sixpak
750i -90
kapning av fjädern ger inte sämre väghållning eller mer slitage på bilen,skillnaden mellan sänk sats,som dom flesta är,och kapning är ju att fjädern är anpassad till tallriken,vilket i dom flesta fall är lätt att fixa även med kapad fjäder,visst,det finns ju fjädrar som även är hårdare,men just för att få ner bilen i rätt höjd,så skulle jag aldrig köpa en sänksats,i och med att fjädern blir kortare, så blir den ju hårdare i förhållande till sin längd.och för de som eventuellt vill kalla mej för idiot,så kan jag bara säga:jag har byggt både fram och bakvagnar från scratch till racing och gat bilar,så jag VET vad jag talar om.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Tomm:

Om du har std fjädring på din 530 så köp M-fjädrar fram, de sänker ~15-20mm o kostar ~6-700:-/st o borde funka bra med vanliga dämpare.

Annars finns det 35/10-sänkning på Länk

Mvh
jag köpte en sänkningsats från Stötdämparservice i Örebro, den sänkte 50mm fram och 30mm bak och kostade 1500 med frakt, det blev väldigt bra.
Stötdämparservice har en annons i bilsport också.
Min m5 är original sänkt från fabriken men jag hatar att hela tiden på någon farthinder måste ta i lite under (avgassystemet)det är så irriterande.. har nivåreglering bak.... hur det är med er bilar som är så sänkt tar det också lite???

M.V.H

MAuricio
To
24
Tomm
530ia Touring-93
Vet inte om jag törs köpa sänksats till bak oxå , fälgarna e 10x17" och har 255/40

Visa användare
156
sixpak
750i -90
du behöver nog rulla skärmkanten en liten aning för att kunna sänka i bak med 10 tummarna,antar att offseten är 15 mm?kanterna är ju invikta lite original,men det fattas lite i fram och bakkant,där kommer det ta i först.glöm ej att värma lacken med typ värme pistol om du ska rulla/vika in kanten,annars kan färgen spricka,har du nivåreglering så måste du flytta med staget till kännaren lagom mycket med.
ang, kapningen, e34 har inte konad fjäder.och tallriken är utformad på ett bra sätt,alltså,inga problem med att kapa fjädern,går bra på plats om man lossar benet i överkant(gjorde det igår,blev lite bättre nu)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.