AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.119

Smalare däck än original, vad tror ni om det?

andha45
Funderar på att slå till på en E60, det blir nog en 525. Tyvärr har ju bilarna breda däck numera och jag är främst ute efter åkkomfort. Vad tror ni om att lägga på 205-60-16 sommardäck? 225-55-16 är std. Mina tidigare erfarenheter är att stabiliteten iofs blir lite sämre men ok, och komforten bättre! Tror ni 5-seriens goda köregenskaper går förlorade? Bilen lär bli tystare och gamla modellen klarade sig bra med 205:or.
Gjorde den dramatiska upptäckten i samband med att jag köpte en 528-98 m 235-45-17. Klart bullrigare o stötigare men förstås stabilare i hög fart. Jag åker emellertid mest på E4:an...
Wi
222
Wille
330xd/t -02
Kolla så inte de blir överlastade!
Sprängde corden på ett vinterdäck nyligt.
Förra ägaren snålköpte 185:er och lika snål är jag som måste slita ut dem innan utbyte.

W
andha45
Mina önskningar grundar sig inte på snålhet utan på komfortkrav =)
Det är lite tragiskt att den som byter sin gamla modell av t ex en 9-3, mot en ny med 17" istf 15", riskerar få sämre komfort än i sin gamla bil...
andha45
MB E-klass har 205-60-16 original, men 225-55 m elegance/avantgarde. Så det borde funka
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Även Volvo V70 AWD har 205x55x16 som std. Och det är en väldigt tung bil, så det borde funka på nya 5:an också.
Se
59
Seppo Honkanen
530DA E61 7/04
Peugeot 205GR -89
E60 är typgodkänd för 225or som min. Du utsätter dig för olovlig körning med något mindre än det. Sedan att E60 inte ser vettig ut med något mindre än 17" är ju en annan sak.
Jag förstår heller inte vad du menar med dålig åkkomfort. E60 har alldeles utmärkt åkkomfort t.o.m med 245or om man undviker Sportchassit och "Run Flat" däcken.
andha45
E60:s åkkomfort är säkert utmärkt även med 245:or, men ändå bättre ju mer luft det är i däcken. Den principen gäller alla bilar, tror jag.

Ang. Run Flat-däcken; är det så att den hårda stommen påverkar komforten tydligt? Har någon provat?
andha45
Olovlig körning kan det nog inte vara och jag vet inte ens någon som fått böter. Dimensionen är ju godkänd för vinterdäck, och sådana har ibland hastighetskod V i Tyskland = 240 km/h. Däremot är det ju riktigt att bilen inte är "helbilsgodkänd" med 205 sommardäck
or
725
oreo
323i -85
Har forsokt kolla upp litet kring anvandning av 205/60/16 som vinterdack har:

Länk

Jag ar nog inne pa Seppos linje att det inte ar tillatet att kora med 205/60/16 pa sommaren da bilen ar helbilsgodkand och 205 dack inte finns med bland de godkanda dimensionerna. Som du sager sa ar det nog inget de kollar sa ofta, men trots detta sa kor du inte lagligt. Om komforten ar sa viktig for dig sa kanske du bor provkora MB E-klass ocksa som i de flesta tester vinner komfortgrenen over E60.

Nar det galler vinterdack ar reglerna mindre klara och enligt vagverkets pressmeddelande

Länk

sa skall det vara godkant med smalare vinterdack om de har tillrackligt hogt belastningsindex och att rullomkretsen ar ratt. Fran vad jag kommit fram till ar det lagsta godkanda belastningsindex for E60=89 och 205/60/16 har ratt rullomkrets. Med denna information tycker jag mig kunna argumentera for att kora med denna smalare dimension pa vintern.

//Örjan C
andha45
Jag tror så också. OK på vintern, inte på sommaren men funkar säkert då också. Jag kanske får kolla på en E-Merca el Phaeton, men det vore ju synd...
or
725
oreo
323i -85
andha45:

Prova bilen med 225or forst. Jag tycker inte att komforten ar dalig ens med 225-runflats pa 17" falgar (aven 18" med sportchassi ar OK om man bortser fran en viss sparkanslighet). Kan inte se att 205 eller 225 dack kan gora sa stor skillnad att man valjer bil efter detta. Det ar sa mycket mer an dacken som gor E-klass mer inriktad mot komfort och E60 inriktad mot sport.

//Örjan C
andha45
Gällande både chassisättning/komfort och buller var e39 bättre än W210. Nu tycks det vara tvärtom, alltså merca är åter den bekvämare (även om den kanske inte är tystare). Kul förer som gillar att köra sportigt...
or
725
oreo
323i -85
Jag haller W210 som det bekvamaste transportmedlet i den jamforelsen, men vi varderar alla olika saker och tur ar val det! Tycker sjalv att e60 ar tystare och bekvamare an e39 (sarskilt med storre falgar) samtidigt som man har lyckats gora den minst lika trevlig att kora!

//Örjan C
andha45
Jag håller med. Jag menar följande:
e39 var både bekvämare o tystare o sportigare än W210. Gäller särskilt sedan eftersom ju kombin av e39 inte hade lika bekväm chassisättning. Mao är en 528-00 m 16" bekvärmare än en E320-00 m 16"

e60 är ngt bekvämare än e39

nya E-klass är beytdligt bekvämare än gamla

slutsats:
nu är bmw o mercedes ung lika bekväma!

det är ju känt att chassit i e39 ur komfortsynpunkt var outstanding. Alltså inte så lätt att förbättra om det samtidigt skulle bli sportigare
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.