AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.412

Koppla loss batteri E46

jo
551
joafog
BMW 535D F11
Någon som vet om det är farligt att koppla bort pluskabeln till batteriet, vad gäller koder radio (BMW Business CD) och andra saker??? Det gäller en E46 -01!!

mvh

//jocke
E46 orginal stereos är kodade tillsammans med bilens elsystem och har ingen specifik kod isig.
Så de är riskfritt att koppla ifrån batteriet ur den synvinklen.

Du borde tappa klockan samt lite motordata (adaptiv motorstyrnign på 330n) om du kopplar ifrån mer än 15 minuter. Men annars inget.

BMWCS Syd #05392
Sök först, fråga sen. Bitte!
Länk
jo
551
joafog
BMW 535D F11
Vadå tappa klockan och lite motorstyrning???
Det jag menar är att Klockan tappar minnet så du måste ställa om den samt att inställningarna för din adaptiva motormjukvara nollställs. Inga som helst konstigheter, den lär sig på nytt hur du normalt kör bilen.

BMWCS Syd #05392
Länk
jo
551
joafog
BMW 535D F11
OK! Tackar Wendtan
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Adaptiva motormjukvara? Vad är det?
Finnes det på M52TU också?
Morten: Nej det är bara M54TU som har det.
Bilens motormjukvara "lär sig" hur du kör och anpassar sig därefter. De är helt enkelt för att spara bensin samt att anpassa sig efter förarens kör beteende.

De finns ju även adaptiva automatlådor som bmw har haft sen långt tillbaka.

BMWCS Syd #05392
Länk
Förväxla inte adaptiva automat växellådor som anpassar sig efter förarens körstil med adaptiv motorstyrning som är något helt annat!

Att en DME är adaptiv innebär att den kan anpassa sig efter förändringar i höjd (lufttryck), luft fuktighet, luft temperatur, bränsle kvalitet, etc för att få en så ideal luft och bränsle blandning som möjligt inom vissa gränser.

Oftast så kan man inte nollställa motorstyrningens adaptations minne på nyare BMW bilar bara genom att koppla bort batteriet utan det måste göras via BMWs servicedator DIS/GT1.

/RS2
RS2: Jag förväxlade aldrig adaptiv motorstyrning med adaptiva automatlådor. Jag bara påvisade att sådana fanns.

Enligt bmw teknikern som uppdaterade min motormjukvara så nollställdes alla adaptiva värden när batteriet kopplades ifrån mer än 15 minuter.

Jag har även hört från andra håll att de inte går utan att göra det via DIS. Vilket även du påvisar.
Jag personligen har provat att lägga av batteripolen och märkte klar skillnad innan den tagit åt sig de nya parametrarna precis som efter min uppgradering av mjuvkaran.

BMWCS Syd #05392
Länk
Wendtan, jag ville bara förtydliga för alla andra som eventuellt läser den här tråden. :-)

Jag skulle nog tro att det beror på vilken typ av minne som finns i de olika versionerna av motorstyrningen.

Det fungerar inte att koppla bort batteriet på min MSS54 (E46 M3) i alla fall.

/RS2

E4
16
E46touring
330ci -02
Ser att det pratas om uppgradering av mjukvara till 330, har själv en 330 touring 01:a så jag undrar om någon vet vad den gör och om det noteras, i bilen eller om man måste koppla in instrument för att se om den är uppgraderad. kostnad?
Mjukvaran är bättre optimerad för krypkörning samt den eliminerar dippningar i varvtalet vid kallt klimat.
Annat den påstås göra är förbättra vridmoments kurvan lite grand.
Min generella upfattning är att bilen svarar bättre på gas samt känns lite starkare från botten.
Om mjukvaran är uppdterad bör de sitta en klisterlapp underr huven med de nya mjukvarunumret.

Sök först, fråga sen, Bitte! Länk
jo
551
joafog
BMW 535D F11
Var under huven sitter denna lapp i så fall? om man inte hittar någon lapp, hur vet man då vad man har för mjukvara? Kan man bara ringa BMW och be dom göra en uppgradering av min 330 T? Kostnad?

mvh

//jocke
jo
551
joafog
BMW 535D F11
Upp!!!
Joafog: Jag har själv inte lokaliserat lappen på min bil, efter min uppgradering. Min gissing är att de sitter klistrat under ett lock någonstans. Jag fick dock en fin utskrift med aktuellt mjukvarunummer osv.

Om du inte har någon dokumentation om detta så lär du ha mjukvaran som laddades i från fabrik.

Kostnaden var 600 kr om jag inte missminner mig.
I mitt fall så laddades en mjukvara i från CDn med Version 35,1.
De bör ha kommit en senare version nu.

Sök först, fråga sen, Bitte!
Länk
jo
551
joafog
BMW 535D F11
wendtan: och denna programvaran är något som går att ladda ner i alla 330, oavsett årsmodell??
Svar Ja. såvitt jag vet iaf.

Länk
jo
551
joafog
BMW 535D F11
Skall kolla upp detta med BMW på måndag!! Är det bara att säga att jag vill ha ner den senaste motormjukvaran till dom?

Japp. de ska de vara.

Länk
jo
551
joafog
BMW 535D F11
Tackar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.