AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
852

Europlus? Vagnskadegaranti?

Hej

Går i importtankar, har kikat runt lite på vad olika försäkringar skulle kosta och det bästa vore om man kom undan med en halv försäkring men det kräver ju att man har en vagnskade garanti på bilen.

Så mina frågor är följer den med på nått sätt från tyskland till sverige? vad är europlus?.

Den bilen som är aktuell är mellan 0,5-1,0 år gammal

Mycket tacksam för svar Mvh Andreas
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Vad ska du göra sedan när vagnskadan inte gäller då? Säljer du bilen då?

/B

I min åldersklass kostar en halvförsäkring ca: 8000kr och en hel ca: 22 000kr därför är det för mig ganska avgörande att komma undan med en billigare premie.

Om det är någon annan som läser detta så skulle det vara roligt att få svaren på frågorna om vagnskadan och europlus.

/A
av
167
ave
520dAT -12
Hänvisar, vänligt men bestämt, till forumet "Försäkring och Värdering" :)
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Europlus är ett garantisystem BMW tyskland har som gäller i hela europa, omfattningen kan du läsa om på BMW.de men det är som en vanlig drift och funktionsgaranti, dock får du själv lägga ut för reparationen och sedan eska pengar från Europlus.
Den har inget vagnskademoment.
Vagnskada är ett högst svenskt fenomen, för att "lura" folk med att inte inse att bilen de skall köpa är jättedyr i försäkring egentligen. Kostnaden är inbakad i nybilspriset. Den kan du aldrig få genom tysklands bilar, inte ens om du köper sprillans nytt.

Du får helt enkelt räkna på 14 000 per år som vagnskadan gäller på priset på din importbil och se om det verkligen är billigare att importera.

Lycka till!

/Christofer
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vagnskadegarantin är som sagt egentligen en försäkring som följer med i nybilsköpet hos de flesta bilar som säljs i Sverige.
Den är givetvis inte gratis utan är inbakad i nybilspriset.

Har för mig att det var Volvo som började med vagnskadegaranti, för att stimulera försäljningen, någon gång på 50-60-talet.

Ett varningens finger för Europlus-garantin, kan nog vara på sin plats!
Det verkar som om flera här på forumet har fått problem med att BMW-Sverige har "krånglat" när de behövt utnyttja sin försäkring!

Har faktisk för mig att någon/några har påstått att BMW-Sverige inte ens behandlar dessa ärenden, utan det får kunden själv lösa med det tyska kontoret som handhar försäkringsärendena...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Stämmer. BMW sverige hjälper dig inte med den, trots att det på BMW.de ´s hemsida står att åf i hela europa skall göra detta.
Dock så har jag inte hört om ngn som inte fått ersättning om det var ett garantiärende. Det tar dock tid.

/Christofer
Jag får tacka så jätte mycket för den fina respons på inlägget,
det tål tydligen att tänkas på både en och två gånger inann man gör köpet.

Mvh Andreas
Hej!
andreas: jag sitter i samma sits som dig. är ung och har hög försäkringspremie... därför är vagnskadan viktig för mig, och så får man ju även fri service. Nu får man ju dessutom nästan fri försäkring de första 6 månaderna, om man köper svensksålt som är yngre än 3 år. Antigen genom "folksam körklar" eller "bmw:s prova på försäkring".
Månadskostnaden blev på tok för hög om ja köpte importbil, trots det lägre inköpspriset.
lite svårt att veta vad som är bäst då man inte vet vad det är för bil det gäller... får man gissa på en med fällbart tak kanske?=D

/Cronor

Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

_Andreas_: det var inte meningen att låta "dryg" på något vis, men min poäng var att en vagnskade garanti går ju alltid ut förr eller senare, och har man då råd att byta så nya bilar mot splittnya bilar hela tiden så borde man även ha råd att betala för en helförsäkring. Så resonerade jag!

/B
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.