AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.111

Katten slut? rassel kommer underifrån bilen.

Sida 1 av 2
Ju
123
Jurgen
Bmw 320iA -93:a

MB Clk Cabrio -00:a
Hej allihopa. Har haft bilen på verksatd idag för att dom skulle kolla upp vad som rassla undertill bilen. det enda dom hitta och tog bort, var några rostiga värmeplåtar till avgassystemet. men killen på verkstaden sa till mig att om det fortsatte rassla nu , så kunde det ev. vara "katten" som är på väg att haverera. någon som vet om detta stämmer, eller vad det kan vara annars som rasslar därunder?

Rasslet hörs om jag gasar upp bilen snabbt/sakta till 3500rpm och sedan släpper gasen... rasslet slutar ungerfär vid 2700rpm. Bilen går bra förövrigt.

JAG BLIR SÅ FRUSTRERAD AV DETTA RASSEL....!
Andie_83
Min gör likadant. Antagligen är det en burk som är sönder innuti så där ligger lösa delar i den. Inte tvunget att det ska vara katten för det

MVH

//Andy

msn: andy_tibab@hotmail.com
Ju
123
Jurgen

ok, då e ju jag inte den enda med detta problemet, men man får hoppas på det bästa så det inte är katten, för den är väl inte speciellt billig har jag för mig?

Men du får hålla med om att det är ett störigt rassel, jag har hört på det över 1 år nu Arrrgh !

Kockjäveln
Hissa upp bilen och kolla hela avgasssystemet så att det inte tar i någonstans. Har haft bilar där det ligger nära och då brukar det bara vara att justera lite. På Bildelsimporten har dom billiga kattar. Tror dom kostar max 2400. Kolla hos dom om ni behöver byta.
Ju
123
Jurgen

Ok "kockjäveln" det ska jag ta och göra. det är nog lika bra att hissa upp den och titta efter en gång till vad det kan vara, det kan ju vara systemet som ligger och vibrerar också när man gasar!
Kockjäveln
Jo,även fast det inte ligger emot när man hissar upp och tittar rör det sig. Om man bara behöver rycka och dra lite eller byta gummin blir det ju billigt
Ju
123
Jurgen

är det farligt om en stitter kvar i bilen när man hissar upp den, så kan en gasa och en kolla undertill vad det kan vara som rasslar. nu menar jag att man hissar upp den på en riktig verkstadslift...
Kockjäveln
Det e nog ingen fara. Speciellt inte om man har en sån lyft som man kör upp på,och inte en tvåpelarlyft eller nått. Men det funkar det med. Det är nog mest om lyften skulle pajja,men då ligger man ju risigare till om man står under
Har exakt samma problem, är nått med avgassystemet.. men vad vet jag inte, det sitter fast. Måste vara något i rören som låter....
Trist är det iaf.
Ju
123
Jurgen

Det är frustrerande och lyssna på, speciellt om man kör utan tak.
men det kan ju vara som du säger att det kan finnas något inuti systemet som ligger och rasslar. Frågan är om man ska plocka ner hela systemet och kolla vad det kan vara, om man nu hittar det?!
Hej.
Jag hade en en skramlande katalysator på en
bil,och det var innehållet i katten som skramla
men den gav godkända avgasvärden.
Då tog jag isär röret efter katten och slog ett
8mm armeringsjärn genom katten,det tystnade
och gick igenom bilprovningen.
Kanske inte att rekomendera om katten
kostar endast 2400.
JH
stefannorr
Finns det inte en värmesköld/plåt som tycks vara rätt vanligt att den skramlar,sitter vid katten men har bara till uppgift att skydda katten.
Kockjäveln
Känns bilen slöare så har inehållet i ljuddämparen eller katten pajjat. Om det lägger sig på tvären så ligger det och stryper flödet. Men om det händer blir det en kännbar effekt minskning

D-diddy
behöver ju inte vara katten som pajjat heller.. jag hade ett sånt där konstigt skrammel i min bil som visade sig vara skruvarna som höll spännrullen till ac-kompressorn.
jag trodde med att det var avgassystemet då jag tyckte att ljudet kom mitt under bilen.
David.

"The unattainable is invariably attractive"
Hmmm, ganska vanligt på bilar med katt, att själva filtret som sitter i är paj/gått sönder som får skrammel vid gaspådrag som följd.
Men kolla upp om det verkligen kommer från avgas...
bj
105
bjornnl
316i -93
Håller med stefannorr.
Har för mig att det här har diskutterats förut och att det då nämndes en hel del om den där värmeplåten som ligger och skyddar öven katalysatorn.

Lycka till!

---
316, inte för att man måste, utan för att man vill! =D
D-diddy
värmeplåten behövs dock så slit inte bort den utan fäst den istället. enkelt med några punkter med mig-svetsen. alternativt en stor slangklämma.
David.

"The unattainable is invariably attractive"
Tjena,

Kollade på bildelsimporten, inga kattar under 5k där vad jag kunde se iaf :o(
-d
299
-dB
130i -07
jag hade det problemet på min, lämnade in den och fick konstaterat att det vara en lös grej i katten. körde 4000 mil till utan dåliga värden, det är bara att köra tills den ger dåliga värden.
Ju
123
Jurgen

Ok -dB det har du rätt i att köra till man får dåliga värden. Jag misstänker att det är katten på min som rasslar. på den senaste besiktingen så låg värdet exakt på gränsen. Medans på besiktningen innan så var värdena lite lägre. Den kanske håller ett par tusen mil till?!

Visa användare
662
Nisse Järnet
E30 M50 turbo 764whp
E30ix M50 turbo 4wd 800hk
Det kan vara lådan som låter också.

---
Kör också båge! www.sporthoj.com
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.