|
|
|
|---|---|
|
för 10 månader sen besiktade jag bilen, fick då: "spindelled fram vänster glapp" då var jag med vid besiktning så då sa han att det var yttre som skulle bytas. igår besiktades stor tysken igen fick då: "spindelles fram vänster glapp" igen. var inte jag som besiktade så jag vet fan inte vilken av dom det är.. men inte bör väl den yttre bli glapp på bara 10 månader väl? nån som vet? det borde väl vara den inre nu då? har inte haft nån anmärkning på höger sida så dom kan ju inte slitas så satans fort.. | |
|
det här med spindelleder är ett satans lotteri verkar det som :( köpte mig en 320 coupe e36 i november som är mycket välskött och går perfekt, hoppas att jag är förskonad från spindelledsskrotet :( men det har förekommit inlägg på forumet där spindeller hållt ca ett år, så omöjligt är det inte, tyvärr MVH Johan K |
|
|
Bytte förra veckan på min 323ti - 98 16 000 mil , ingen speciell snäll körning , så hållbarheten på orginalet var bra , vi får se hur det blir med den nya , köpte komplett bärarm Krister BMWCS Nord BMWCS 1172 BMWSC |
|
|
vad kostar komplett bärarm då? man måste väl kunna hissa upp bilen och bända och böja för att se vilken som glappar va? |
|
|
Du har bara en spindelled på varje sida, så det är inte mycket att ta fel på. Det finns spindelleder av väldigt dålig kvalité, det förekommer till och med spindelleder som glappar redan som nya... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Hm betalade inte riktigt fullt pris ,tror den går på ca 1000-1200 beroende på inköps ställe , BMW tar för byte av yttre , med besiktning ca 1100 Krister BMWCS Nord BMWCS 1172 BMWSC |
|
|
jesperado: man har väl 2 spindelleder eller? en sitter ju längst ut på en länkarm och en i mitten, det finns ialla fall inre och yttre till min bil så det bör finnas 2 |
|
|
Du har en spindelled på varje sida, den sitter ute vid hjulet och ersätter en hjulspindel. Den som sitter längre in på samma länkarm är ingen spindelled utan en länkarmslagring. Även om det i vissa fall är samma detalj namnges den olika efter vilken funktion den har... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
ok, så då är det alltså den yttre när det står så.. kasst att den blir glapp på 10 månader isånna fall..(den var inte kul att byta heller), men varför blir inte den högra glapp då? prickar mer hål med vänster hjul eller...hehe |
|
|
Fabriken kanske fick på en större fettklick på den ena ledkulan än den andra? Den ena tätningen kanske inte höll riktigt tätt, men det gör den andra? Att en led blir glapp i förtid kan ha många orsaker... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Spindellederna (och även andra delar) slits betydligt hårdare om man har sänkt bilen så det är väl en av faktorerna. | |
|
ok, ja sänkt är den ju ialla fall så det har väl med saker att göra då. man får väl byta skiten då.. tack för hjälpen |
|
| Min 32i -91 är också sänkt som fan... genom åren så är det bara spindelleder som besiktningen hittat på den. Har faktist hänt ett par gånger ser jag nu på mina besiktningspapper. Verkar som det ingår i den årliga servicen att byta spindelleder om man kör sänkt E36 :-) | |
|
ja, det verkar onekligen så.. det är det enda dom anmärkt på för mig med..(och en trasig skärmblinkerslampa) hur löjligt som helst men.. ja, till att byta den då...kul kul.. peace! |
|
| Det verkar som jag hade en väldans tur med min förra E36 (325i -92). Den körde jag från 11 000 till 30 000 mil med utan att någon led i framvagnen blev glapp. Sänkt var den också och hårt körde jag ... | |
|
ja, då måste du haft tur eftersom att min inte höll ett år ens.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.