AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
848

topplocksbyte, nått man klarar själv?

Ca
76
Calle-balle
525i touring -06
Det är så att min 318 blir för varm hela tiden. Har bytt vattenpump termostat och kylare men fortfarande samma sak. Varvar man den mycket när den börjar bli varm så sjunker tempen men stiger igen efter en liten stund. Har även märkt att den nedre slangen på termostaten inte blir varm om man inte varvar till ordentligt. Det är inget vatten i oljan och kompressionen är bra på alla cyllindrar. Är det topplocket lr? Är det svårt att lyfta topplocket? Har inte hållt på mycket med bilar men har väl inte tummen mitt i handen.
//Calle
Ca
76
Calle-balle
525i touring -06
glömde säga att det försvinner kylvatten också.
Det låter som om du inte har luftat den ordentligt! Dom är VÄLDIGT känsliga när det gäller luft i systemet!

Ta och skruva upp (den ska sitta fast kvar) den lilla "skruven" ovanpå kylaren (luftningen) och gasa upp den till kanske 2500 varv eller något... ha kylar locket av så du kan fylla på vatten/glycol hela tiden... kör den ett bra tag... känn på den nedre slangen så den blir varm (innebär att termostaten har öppnat vilket är bra :) )

//Bergqvist
Ca
76
Calle-balle
525i touring -06
Det är inte det som är problemet. Ganska säker på det. Den är från -84 så det finns väl inte ens nån luftningsskruv?
Er
2
Erik-Se
318i -92 Daytonaviolett
Att lyfta toppen kräver framförallt att man har tillgång till tid och gärna möjlighet att ha bilen i ett garage eller liknande. Jag köpte en haynes reparationshandbok där det finns bilder och ganska så bra beskrivningar på varje delmoment. Har ingen aning om hur det ser ut på din bil men jag fick plocka ner halva motorn bara för att komma åt toppen. Det tog väl ca 10 h att riva ner allting och plocka av den, men då tog jag det ganska lugnt och har aldrig gjort det innan. Tänk på att märka upp allting noga så att du vet var alla slangar och annat skall sitta när du ska montera ihop motorn igen. Det tar ju trots allt ofta någon vecka att få toppen planad och tro mig, minnet är kort.
Sammantaget kan jag säga att kollar man bara upp allt, går lugnt och försiktigt tillväga och använder rätt verktyg så är det inte så jättesvårt. Man sparar ju trots allt ofta en del pengar jämfört med att få allt gjort på verkstad.
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Tid är pengar... ;-)
Ca
20
Cato2
318i-89
Jag jobbar på den saken just nu...som Erik-Se sa....skaffa en Haynes, riktiga verktyg å börja riva försikigt, märk upp slang å sladd...jag e nästan helt grön på det här med motorer men man lär sig mycket med arbetets gång. Är du hyfsat händig så fixar du det.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.