AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.357

funkar USA bilstereo i Sverige?

funderar på att anskaffa Blaupunkt Travel Pilot genom eBay. efter tidigare strul med TV i köpta i England vet jag att inte allt är standard världen runt. Kommer stereon och Navit fungera i Sverige? (förutsatt att jag anskaffar en svensk karta på CD?)

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!

ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Har för mig att fm-bandet inte funkar som det ska, tror den bara använder 0.5 Mhz steg (ex. 105.5, 106, 106.5 etc)

M V H
Stephan

-Don´t roll the dice if you can´t pay the price! Länk
Ska inte vara någon igentlig skillnad på de olika modellerna i Europa och i USA, om modelbeteckningen är den samma.

Maila Blaupunkts representanter i Sverige och fråga för att vara helt säker.

m.v.h.
Er
94
Erik76
320 2,2 l Touring 2001
Radion kommer att funka som vanligt, däremot så har de ett smalare FM band, tror det börjar på typ 95

Så är det iallafall på de amerika bilar som sälj som US modell på import.
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Så här är det, polaren köpte en DEH9300 tror ja den heter, en maskin som ligger på 13.000:- här hemma för en bråkdel i USA, bilstereopriserna är äckligt mkt lägre där. FM-bandet "über there" tar inga udda frekvenser, dvs 97,3 men dock 97,4 och 97,6. så var det om jag inte minns fel, annars är bandsvepet likadant i runda tag. Detta gäller alltså på vanliga eftermarknadsmaskiner.
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Korrektion: DEH9400 och sedan var det tvärtom; Dom kör enbart ojämna frekvenser: 98,7, 98,9 men inte 98,8.
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
jepp, 328-Johan har rätt. jag kör USA-radio i min bil fortfarande, den söker på udda tiondelar men har samma frekvensomfång och samma funktioner i övrigt. Förresten, jag vete sjutton hur de gör med RDS? På min funkar RDS, men på eftermarknadsstereos kan det naturligtvis vara annorlunda.

mvh Johan
och GPS? funkar det som vanligt i sverige?
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Ingen RDS på eftermarknadsmaskinerna, jänkarna har ett annat system, men det KAN ju vara så att vissa maskiner klarar RDS i alla fall. Navi bör fungera likadant, standarden är samma välden över.
Hmmm... Är inne på att köpa en stereo från U.S.A. Kommer denna också vara som så att den bara tar ojämna frekvensker? :-/

Länk

Kolla Specsen... Menar de att det finns en modell avsedd för U.S.A och en för övriga världen, eller har den någonslags multistandard anpassning?

Mvh Tobias
Hmm... Såg att den iofs tar 100kHz steg, så det bör ju iofs inte vara några problem. Finns det länder där man "behöver" 50kHz steg?

Mvh Tobias
USA har flera FM-stationer än t.ex Sverige, de har givetvis inte smalare FM-band än här, vi hade däremot inga stationer över 100 Mhz förr, sedan upp till 104 och slutligen hela bandet upp till 108 Mhz. Kolla t.ex på skalan på lite äldre radioapparater. Udda frekvenssteg har jag aldrig sett, framför allt inte så stora som 0,5 Mhz, då skulle man inte få in många stationer. Däremot kör USA med 100Khz step, medan en del marknader har 50Khz (t.ex 98,10-98,15-98,20-98,25 osv) I sverige används 100Khz liksom i USA.

FP
cane
Hej, tänkte lyfta den här tråden lite... huvudenheterna är som sagt sjukt mycket billigare i USA, före frakt och moms kan det vara 3ggr pengarna. Efter sökning på google verkar det Folke säger faktiskt inte stämma (ja, det är ovanligt!).

exempel:
Länk

USA använder längre tuning steps om 200khz medan vi ju har 100khz.

Alltså, varning för USA köp av bil radio delar... vissa maskiner kan ställas om genom meny, men det verkar vara svårt att ta reda på vilka. Tillverkarna älskar att hålla isär sina marknader, särskilt när de kan ta 3 gånger pengarna för samma sak. Dock fann jag detta på JVCs site som indikerar att deras radio kan användas överallt:

Länk

Enligt ett uttalande på ett forum (glömt web addressen) kan Alpines modeller också ställas om via menyn, i vart fall 2003 års modeller. Samma forum indikerade att pioneer ej går att ställa om utan att fysiskt byta chip i maskinen.

Riktigt att systemet i USA bygger på att man bara använder udda 100Khz-steg, dvs 97,3-97,5-97,7 osv. Men undantag finns och det betyder inte att stereon i bilen måste ha udda stegning, de funkar klart lika bra om de söker på 97,3-97,4-97,5, inga stationer missas osv.
Visst är USA en stor marknad men det mesta i elektronikväg produceras i far east och man bygger garanterat bara en hårdvara som ev. går att progga för de olika systemen, om det behövs. Men det stämmer nog att det är svårt att få besked osv.
Ang. GPS: Efter som det är ett globalt system (hörs liksom på namnet...))) så funkar det i Sverige liksom i USA. Det var jänkarna som tog fram systemet (för militärt bruk) från början.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.