AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
563

Slamrande bakvagn (fortfarande efter stötdämparbyte)

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Har nyligen bytt dämpare+fjädrar bak och fram, bak är allt nytt. Problemet är att det slammrar fortfarande om bakvagnen när man kör över ojämnheter, varför? har kontrollerat och tycker att ljudet nästan verkar komma från hjulet? Jag vet till 100% att jag dragit åt tillräckligt så inte dämparna rör sig fritt så det slamrar pga det. Jag kan nämna att det är progressiva sänkningsfjädrar som är 20mm lägre än standard för 323E21an.

En vanlig orsak till slamrande bakvagn i sådana lägen är de övre stötdämparlagringarna. En sak som går att kolla iaf.
Visa användare
186
toffa182
316 -86
kolla om du har kvar bakbalksbussningarna (silentblocken). :-\
mi
566
micke t
Alpina B5 touring-06
Metalliskt slammer bakifrån kan komma från bromsarna, antingen att skivbromsens belägg ligger och slamrar mellan sskiva och bromsok eller om det är handbromsens bromsbackar. Prova att bromsa med både forbromsen och handbromsen(omväxlande) när det skramlar och se om det tystnar.

Mvh/ Micke t
Visa användare
38
Bushman01
325i cab -94
Jag kan nästan garantera att det är bakvagnsbussningarna eftersom jag hämtade min på verkstaden idag. JAg hade exakt samma problem, när jag körde på typ kullersten så knackade det metalliskt från bakvagnen, lämnade in bilen o nästa deag var det fixat! Jävligt skönt att slippa det ljudet! Det gick på 1400 totalt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.