|
|
|
|---|---|
| Bak hjulen glappar i under kant. E de dom sk kullederna som är slut? E dom dyra? | |
|
Byter mina precis idag. Kan återkomma i kväll vad det gick lös på Mvh. Patric Min(fd.E32)/38:a Länk BMWCS #4598 |
|
|
På min är det silentblocken, är ju en slitdel så det är ju inte direkt ovanligt. Köpte dom idag på BMW i Solna, om det hjälper så är här lite dagsfärska priser mer artikelnummer: 33311129760 Bussning (Stora blocket) 260:-/st 33171131903 Bussning 122:-/st 51718181460 Bult 30:-/st 33331126136 Mutter 10:-/st 07119915093 Skruv 2.80/st Man behöver två av allt utom skruvarna som ska vara 4 st om man vill byta blocken på båda sidorna. |
|
|
Så där, då var det gjort och den känns mycket stabilare i bak. 1. Spindelleder bak 2st a 1280:-/st 2. Övre bärarm bak 2st a 1204:-/st När jag ändå höll på så gicks framvagnen igenom för att slippa en extra justering av hjulvinklarna a 880:- Mittre styrstag 1204:-, yttre styrled V/H a 316:-/st Kan nästan garantera att du behöver genom gå samma operation i din bakvagn. Mitt vänster bakhjul gick att röra nästan 1cm före ovanstående ingrepp. Mvh. Patric Min(fd.E32)/38:a Länk BMWCS #4598 |
|
|
På min 740 var oxå vä bakhjul glapp (1cm). Efter byte av övre bärarm bak så blev det stabilt. //Lazze |
|
Ras.mus |
Var på besiktning för nån vecka sedan och fick tvåa på ett litet stag som går till sensorn för xenonlampan. Vid reparation av det idag sade verkstaden att ena bakhjulet gick att rucka ganska mycket in och ut, uppåt 5-10 mm. Misstänker att det kan vara något sådant här så jag lyfter tråden lite... Några tips på hur jag felsöker? Bilen är en 95:a så man vill ju inte lämna in den på skattjakt hos BMW, då byter de halva bilen för en årslön... Vilka stag bör kollas och vilka bussningar? hänvisa gärna till: Länk när det gäller delar... |
Ras.mus |
Förresten, är det någon större fara att köra med bilen tills jag bytt delarna? |
|
Ingen fara med bilen, den sliter dock däcken snett om du kör för länge med slitna kulleder bak. Mvh Skalman |
|
Ras.mus |
Fick papperna nu. Det står glapp hö/vän länkarm/stag 10 mm. bör bytas omgående. Någon idé vilka stag de menar? På bmw (som gjorde den här bedömningen) trodde han mellan tummen och pekfingret att det kostar 10 000 att byta... svettigt på en 14 år gammal bil kanske! :-) |
|
Dessa delar bytte jag efter anmärknar 2 och 4. Länk |
|
|
"efter anmärkningar. pos: 2, 4." skall det vara. Mvh Skalman |
|
Ras.mus |
Hade bilen uppe och bytte hjul häromdagen och tog en titt. Det verkar vara position 17 i din bild Skalman som glappar i det yttre leden (den närmast siffran 17). Nu till frågan, någon som vet va dessa kostar per stycket? Något att tänka på vid byte? Det är ganska simpelt antar jag men man vill ju inte dra upp bilen för att inse att man saknar något visst verktyg eller liknande... |
Tanner |
Bytte nr 17 på min också, det glappade 2 cm upp och ner när man ruckade på hjulet och det gnisslade förfärligt från bussningen så fort man körde över minsta ojämnheten. bytte på båda sidor och bilen gick som en dröm. Delen kostade mig 1048 kr stycket och jag bytte dom själv, lite trångt på högra sidan eftersom påfyllningsröret står i vägen men allt går att lösa :) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.