AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.157

Slutsteg och högtalar frågor E46

Er
94
Erik76
320 2,2 l Touring 2001
Hej, jag har endel frågor då jag tänker uppgradera stereon i min E46 Touring.

Har BMW bussiness CD en lågnivå utgång?
Hur lät/svårt är det att komma åt den? måste man riva hela instrumentpanelen?
Är det bättre att isåfall köra på högnivå ifrån de bakre högtalrna?

Fram vill jag byta ut basarna i dörrarna, hur öppnar man upp utan att ha sönder något?
Vad för element sitter det i? tum?
Vem ni några basar som direkt passar in i dörrarna som är bra?

Vad för högtalare sitter det bak i koferten på en Touring? hur öppnar man upp utan att sabba något?
Vilka andra basar passar bra att sätta in?

Tips på var man kan koppla jorden för slutsteget?
Remote styrkabel koppling och man ej kör med lågnivå? är bakljuset en smart lösning?

Det vart rätt många frågor, jag är väldigt tacksam för alla svar och om ni känner till nån websida om ljudbygge för E46 touring.

/Mvh Erik

gr
350
grizzly
F11 BMW 530dM Xdrive Touring -15
Porsche 996 Carrera 4S -02
Nissan Qashqai -17
Jag håller själv på med samma sak och har upptäckt följande;
* Business-CD:n saknar lågnivå. Lösningen heter slutsteg med högnivåingång eller hög- till lågnivåomvandlare.

* Originalhögtalarna är skräp. Jag har bytt till ett Infinity 5,25"-kit. En adapterring krävs eftersom original bara har tre skruvhål, som dessutom sitter assymmetriskt. Inga problem att snida till själv, men det finns också färdiga att köpa, tex hos Länk

* Dörrsidorna ger du dig helst inte på förrän du läst Länk

* Bakhögtalarna är ungefär samma skräp som fram, jag har dock inte lyckats lura ut hur man får loss dem. Mig kvittar det, jag ska inte ha några bakhögtalare. Jag nöjer mig med Soundstream-tian jag fällt in i reservhjulsbaljan.

* Jag vill också veta var jorden ska kopplas. Jag har batteriet fram, så jag vill veta var de sexcylindriga modellerna har jordpunkten bak, annars använder jag ett bältesfäste.

* Remotesignal kan man ta från antennförstärkaren, som sitter bakom den vänstra luckan i bagagerummet. Vit kabel blir het när radion slåd på.

Er
94
Erik76
320 2,2 l Touring 2001
Tackar och bockar för alla tipsen, väldigt bra sidor, jag har däremot hört att man inte ska koppla i bältesbulten som jord, 1, för att det är kromat och sen är det en bult som har med säkerheten att göra som dras fast med moment nyckel.
På min förra bil fäste jag jorden under piggen som brukar finnas bredvid låsmekanismen på bakluckan.
Ska undersöka om det finns liknande på bmwn

Vet du om förstärkaren sitter inbyggt i Bussiness CD'n eller om sitter bak och Cd'n körs endast som en terminal?

Ditt Infinity kit, är det 3 vägs med diskant som passar in på orginal platserna eller är det en kaxial som du satt dit?

Jag har klart mer kundskap om hemstereo högtalare och tyckte de flesta bilmärkes basar lät rätt dåligt, tex Rockford mfl stora märken.
Peerless kom precis ut med en XXL 12" bas för bilar och jag hade motsvarande för hemma stereo innan så jag köpte en sån.

Jag funderar på Seas bilhögtalare fram, Seas brukar låta bra, speciellt i mellanregistret, däremot så var dom svindyra.
Kommer Scanspeak ut med några för bil så lär dom vara i samma klass som deras HIFI grejer men troligtvis till en saftig summa.

Jag kan kolla upp var jorden går bak i min bil.

Er
94
Erik76
320 2,2 l Touring 2001
Hur blev skillnaden med Infinity högtalarna?
Kör du även dom på ett slutsteg eller på Bussiness CD'n?

Hann du testa att se hur det lät med endast frontsystemet och hur blev resultatet?

Mina org ploppar både bak och fram, om jag höjer lite även om jag kör flat, höjer jag basen det minsta så ploppar de även vid rätt låg volym
gr
350
grizzly
Nissan Qashqai -17
Jag tror att det finns tre olika ljudsystem till E46, varav jag har det minsta i min bil. Då är förstärkaren inbyggd i CD:n och totalt finns det sex högtalare; midbasarna i framdörrarna, diskanterna vid backspeglarna och pappkoner i bagaget.

Mitt kit heter reference 505cs och är ett tvåvägssystem med separata diskanter. Jag har inte kopplat in steget ännu, utan kör fortfarande på CD:n, och då märker man bara en liten skillnad i basåtergivningen och något klarare mellanregister. Originaldiskanterna står sig hyfsat väl i jämförelsen, den stora skillnaden kommer att visa sig när steget kommer på plats.

Något ploppande har jag inte, trots nästan max bas. Däremot har jag ett irriterande, vad ska man säga, klickljud när RDS används. Som om radion växlar mellan sändare var tredje sekund.

Er
94
Erik76
320 2,2 l Touring 2001
hmm okej, jag har samma som du fram + ett mellan register placerat som i en triangel mellan bas och diskant.

i bakdörrarna tror jag inte det sitter nått alls, jag har inte kollat så noga;-)
sen sitter det 2 avlånga högtalare i bagaget, dessa är mindre än 6/9 or men i samma form.

Jag tror också att jag har förstärkaren inbyggt i CD'n men det är lite konsigt, normalt sett så brukar det ju bli ordentligt med distrution om man spelar lite högre då förstärkaren inte orkar mer och högtalarna ska inte bottna.

Med en starkare förstärkare så ska ju den även kunna kontrolera elementen bättre men den kanske är väldigt strömsvag.

Högtalarna beter sig som man kan förställa sig att det skulle bli om man kopplade på en stor förstärkare till högtalarna på en mindre bergsprängare och koppla in loudness.

Jag vet inte var du bor men radiosändarna för de flesta radiostationer i sthlm ger ett väldigt dåligt och brusigt ljud, det blir en väldigt skillnad om man hör en låt på NRJ tex och sen lyssnar på samma på P3.

Varför du hör klickljud då du har på RDS vet jag inget säkert svar på, fungerar det normalt om du väljer bort det?
Lyssnar du på de stationer med svagare sändare så kan det nog vara så att RDS signalen tar för mycket av motagaren så att de tstör radio signalen.
Testa med P3 eller nån annan radio kanal med starkare sändare om du inte redan gjort det.

Jag försökte precis kolla vad det var för högtalare i bagaget, första lucken öppnar man lätt men sen tog det inte många sekunder för att inse att det skulle vara rätt mycket jobb med att kolla bakom nästa.

Jag undrar om det inte skulle gå att lossa högtalargallret i bagaget utifrån, det vore intresant att se hur mycket membranet fladdrar och så får man en uppfattning om vad det är för element.

gr
350
grizzly
Nissan Qashqai -17
Det klickar likadant på alla stationer, men bara när RDS är på. Jag ska prova att koppla in en riktig antenn, rutantennen är nog inte optimal...

Mina bakhögtalare är runda och av ungefär samma storlek som dem fram. Vänster högtalargaller är ganska lätt att trycka ut inifrån, högersidan är lite trängre, så där kan man använda en tunnbladig skruvmejsel att lossa gallret med utifrån. Får du loss vänstra gallret så framgår konstruktionen tydligt. Men hur man sedan ska kunna lossa resten av panelen för att byta högtalarna övergår mitt förstånd.

Er
94
Erik76
320 2,2 l Touring 2001
Jag stoppade in handen bakom vänster högtalare bak och mina högtalare är 4/6 skulle jag tippa på, kan även vara 6/9'or.
Jag har testat och använda faden, det är bak som det ploppar igenom så jag stälde fades lite mer på framhögtalarna.
Det blev ljusår bättre och jag kunde även höja basen 2-3 snäpp.
Jag får se om jag orkar ta mig tid att byta ut allt, jag har ingen större lust att riva och sabba den finaste bilen jag ägt.

Sen kostar det ju en slant att få ordentlig ordning på det och tid.
Uppgraderar du dina grejer så får du gärna berätta hur det har gått

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.