AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.109

Kan man pruta på nya bilar...?

Sida 2 av 2
mackan325
Vissa org. har också rabatt LRF t.ex. har avtal med de flesta märken hos tex Volvo ger det (om jag minns rätt) både 7-8% rabatt och cash återbetalning på 5000:- från Volvo centralt efter att bilen hämtats. Farsan har hästgård....
Kockjäveln
Bilfirman säljer lånet till ett finansbolag. När man tar ett lån så är det diverse uppläggningskostaner och sånt,det kanske bilfirman tar, men sen går ju räntan och sånt till finansbolaget, då är inte handlaren inblandad längre. Men det kanske inte är lika hos alla handlare.
Zx
632
ZxD
E46 M3 -03
Jag fick mellen 10-12% på min M3:a.
Men sen kör hela släkten BMW också och har alltid handlat på samma ställe.

Mvh,
Robban
Po
64
Porsche Daniel
318is långloppa
324td CSL
520i
Z3 Coupé
---Jirar

Nä, det håller jag hemligt :) (men bilen har paddlar att växla med)
Tror inte det är så poppis att det blir ett officiellt pris. Då blir det nog inte samma pris igen.
Just denna bilen kanske var lite speciell då det var en bil som stod i hallen och att han handlade av försäljningschefen.

Dessutom, det är en fördel att ha handlat fler än 40 bilar där innan... ;) (dock ej privat)

Vad jag vill få fram är at det finns asolut inte någon anledning att inte pruta. Ring och kolla med alla firmor inom 20 mils radie (det är ju inget avstånd om du sparar ett par tusen på det) Jämför priser och sen pressar du priserna genom att berätta vad du har fått för pris på de andra ställerna.

Svårare än så är det inte. Det är ju de som ska fjäska för dig inte tvärt om.

- Hög fart spar tid
Kockjävlen: Handlaren får en viss procent av lånesumman i provision (ex. 2%) av finansbolaget, han får hela lånesumman inklusive provision inom några dagar. Så det är klart att de hellre säljer på avbetalning än kontant.
Kockjäveln
Ok,jag kanske inte hadde alla fakta på handen. Sorry. Men det finns ingen anledning att ta ett lån hos en bilhanlare. Det lånet kostar mycket mera än hos en bank. Var på väg att ta lån hos en bilfirma förut, men det blev banken efter att jag jämfört månadskostnad och bad det blir i slutändan. Dom har ofta låga räntor, men massa avgifter av olika slag dessutom på bilfirmorna. Men jag inbillar mig ändå att det borde vara lättare att pruta om man redan har stålar och kan göra affär pang bom. Ett av säljarens mål är ju att ha omsättning på bilarna han har, inte bara dunder provition.

Kockjäveln
Ok,jag kanske inte hadde alla fakta på handen. Sorry. Men det finns ingen anledning att ta ett lån hos en bilhanlare. Det lånet kostar mycket mera än hos en bank. Var på väg att ta lån hos en bilfirma förut, men det blev banken efter att jag jämfört månadskostnad och bad det blir i slutändan. Dom har ofta låga räntor, men massa avgifter av olika slag dessutom på bilfirmorna. Men jag inbillar mig ändå att det borde vara lättare att pruta om man redan har stålar och kan göra affär pang bom. Ett av säljarens mål är ju att ha omsättning på bilarna han har, inte bara dunder provition.

Kockjäveln
Och jag menade inte att han skulle sälja en bil helt utan vinst,men kanske marginell. Det går nog inte att pruta så mycket att han inte gör en spänn på affären.

De kan ha kampanjräntor ibland som kan vara förmånliga trots avi och uppläggningsavgifter. Åtminstonde om man inte har hus att belåna.

Sen om handlaren får pengarna två dagar senare eller inte tror (vet) jag inte har någon större betydelse för deras del. Klart man hellre tjänar 2% extra (4000kr på 200.000).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.