|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tänkte höra med er som köpt helt nya bilar om ni har lyckats få ner priset eller fått med nån extra utrustning och hur ni gick till väga i så fall.Tips på hur man bäst kan förhandla ner priset något? Mvh | |
|
Jag ska beställa ny bil i dagarna dock tyvärr ej BMW. Det jag märkt är att alla handlare kan dra av 10000:- utan problem. Jag ska försöka med att få dragkrok med på köpet vilket inte ska vara omöjligt. Mvh Abbe Länk |
|
|
Du kan även bli av med aviavgifter och dylikt ofta helt utan protester. Mvh Ola Thomasson BMWCS 5502 |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
hej! tänk på att ramavtals-kunder ofta får pruta 9-11 %, så hälften av det borde en privatperson kunna pruta. det ojämförligt bästa tror jag är att handla på ramavtal, de flesta stora företag har det för de vanligaste bilmärkena och det kan ibland räcka med att chefen intygar att bilen ska användas i tjänsten. kanske någon bilförsäljare som kan bekräfta eller dementera? mvh Johan |
|
Om du soker pa forumet sa kommer du att hitta mer om detta, men om du koper privat sa bor det ga att pruta 6-8% pa totalpriset beroende pa hur attraktiv modellen ar. Om du kan fa tag i ett ramavtal som du kan utnyttja sa gar det att komma ner 10-12%. Skillnaden mellan ramavtal och privat prutning ar att BMW Sverige lagger kring 4% och handlaren star for resten. Darfor gar det inte att rakna med att kunna fa den hogre rabatten utan ramavtal. Om du vill fa ner priset privat, sa ar nog det basta att vara klar med exakt vilken bil man vill ha (inkl all utrustning) och sedan ge handlaren sitt slutbud for denna med avdrag fran listpris enligt procentsatsen ovan och sedan se hur de reagerar. Tar de inte detta bud, ga till nasta handlare for nagon kommer med storsta sannorlikhet att ta det. Lycka till! //Örjan C |
|
|
Johan: Kan bekräfta att det gäller, men kanske inte hos alla bilmärken. Om man använder bilen mkt i tjänsten så brukar man få ett s k milintyg som gör att man får bilen till ett lägre pris och lånar man pengar via bilhandlaren så slipper man kontantinsatsen som annars är 20% av bilen netto (lagstadgat). M V H Stephan -Don´t roll the dice if you can´t pay the price! Länk |
|
|
bra tillfällen är ju å handla när bilhandlaren har nåt erbjudande... som nylige ingick väl nåt paket gratis på alla 3-serien...? comfort paket eller dylikt... mkt utrustning "gratis"... men iofs... då kanske de e svårare å pruta nå mer just då... /Jonas |
|
|
Alltid lättare få med extra utrustning för samma pris, då det är relativt höga marginaler på just extrautrustning (i förhållande till marginalerna på en ny bil) för bilhandlaren. Och extrautrustning som är värd t ex 10 000kr för dig (listpris) kanske bara kostar handlaren 6000kr... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Är det lättare att pruta om man betalar kontant än om man vill ta bilen på avbetalning.......? |
|
|
Jag har forsokt kolla det, men ofta sa kan handlarna tjana mer pa att salja bilen pa avbetalning, sa kontantkop verkar inte vara nagot som ger extra prutman. //Örjan C |
|
|
Nej, kontantköp är faktiskt en sämre affär för handlaren än ett avbetalningsköp/låneköp! Om de får lägga upp ett lån, tjänar de pengar på den finansiella biten också... Men å andra sidan kan man visa på ett snabbt avslut om man kommer med kontanter, och det uppskattas av många säljare! ;o) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
Jirar |
Enbart finansieringen drar in mer pengar än vad vinsten på bara bilen ger. När det gäller rabatter vid köp av bil privat så är det näst intill omöjligt att som privatkund få ta del av Ramavtals rabatten. Stora företag brukar ha ett speciellt avtal just för privatköp, men rabatten brukar sällan vara i närheten av ramavtalsrabatten. |
|
Om man kommer in med 300 000kr i en portfölj och säger. "Jag vill ha den där 525:an nu" (värde 349 000kr) så måste dom väl nästan nappa på portföljen? En så snabb affär är väl för bra för att nekas? =) |
|
Jirar |
Nybilar köps av ÅF till ett visst pris,oavsett om sen en kund kommer in med en portfölj med kontanter eller inte så tror jag knappast att BMW släpper 49000kr pga det. Undantag finns självklart,har man fastnat med en utgående årsmodell eller liknande så kan det hända,men fortfarande inte 49000kr i rabatt. Man har ju vissa vinstmarginaler att följa. Än en gång så är det större vinst på en finansiering än det är på bilen. |
|
Vill du ha 10% på ny BMW vet jag att man kunde få det genom att vara med i Länk Har tidigare varit med i det nätverket själv. /Simon |
|
|
simon_en: Ar dock ratt sa dyrt att ga med och man maste ha en referensperson som rekommenderar en for medlemskap. //Örjan C |
|
Kockjäveln |
Teknikens värld gjorde ett test för några år sedan, där dom prutade hos bilfirmor. Fast det gällde begagnade bilar. Då gick det ofta att pruta 20 %. Om man köper en bil på avbetalning så är det ju inte handlaren man betalar till varje månad. Det är ett kreditbolag. |
|
oreo, stämmer att man måste refereras in i nätverket. Vill minnas att avgiften/år är 3000+moms. /Simon |
|
|
Min far prutade bort 21% på en ny bil förrförra veckan. Det ni... :) Inte BMW dock. Det hela handlar om att ha rätt kontakter samt att ha varit en bra kund. Då kan man pruta väldigt mycket. - Hög fart spar tid |
|
Jirar |
Porsche Daniel: Skulle vara kul att få veta vilken firma/märke som har såna vinstmarginaler på sina bilar att dom kan lämna 21%. Jag tycker att det låter som en förlustaffär för den bilfirman. Kockjäveln: Det verkar som om att du tror att ÅF inte skulle tjäna en enda krona på att låna ut pengar? |
|
Anställda inom SAAB (flyg SAAB och Bofors) får 10% vid köp av ny SAAB. Finns inga krav på att den ska användas i tjänsten. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.