AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
3.823

Tips på entusiastförsäkringar

mackan325
Min cab är färsäkrad i bilsport mc / moderna försäkringar vilket har funkat utan problem hitills. Nu har de dock besutat sig föratt dubbla premien till ca 2500:- / år.

Vad har ni för erfarenheter av andra entusiastfrösäkringar? Det skall finnas någon via BMWCS, vem ligger bakom den?
Det är väl LänsFörsäkringar som står bakom den?

Mvh
Ola Thomasson
BMWCS 5502
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Japp, LF är det. Jag har min försäkrad hos de, betalar 995:- per år.

Mvh Abbe

Länk
mackan325
Vad krävs för en sådan?

Besiktning av BMWCS förmodar jag men utöver det?

Tack för hjälpen!
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
De krävde ingen besiktning av min M3 då den försäkrades hos LF.

Har för mig att de krävde att man även har hemförsäkring och bruksbilen föräkrad hos dem. Jag är inte heller medlem i BMWCS.
En försäkring ytterligare behövs förmodligen om man går utanför BMWCS.

Jag gick inte igenom bmwcs utan ordnade det själv, och det går bra med inlämnade bilder, det är ett krav förresten. Att man följer en manual de skickar om hur du ska knäppa bilderna. Kan hända att de skickar ut en besiktningsman också men det är nog inte så ofta, med tanke på att de tjänar inte så mycket pengar på försäkringarna då. Kan inte vara billigt att skicka en kille hit och dit för att titta på bilar.

Jag tog min hemförsäkring hos dem samtidgt mest pågrund av att de var billigast på just mitt hem.

Betalar 1850 kr helåret för min, värderad upp till 302000kr

Du måste visa att du har en bruksbil försäkrad, behöver inte vara hos dem dock.

Mvh
Ola Thomasson
BMWCS 5502
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Ola, är du säker på att bruks bilen inte behöver vara försäkrad hos de?

Mvh Abbe

Länk
Abbe, jag har bruksbilen försäkrad hos trygghansa, vad du måste kunna visa upp är ett registreringsnummer med ditt namn som ägare.

Mvh
Ola Thomasson
BMWCS 5502
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Okey, tack! Hade jag vetat det hade jag kunnat spara några tusen lappar på försäkringen av bruks bilen, LF är dubbelt så dyr på den mot Folksam!

Mvh Abbe

Länk
Abbe, dock hade LF som krav på mig att jag hade en ytterligare försäkring hos dem. Det beror mest på att jag inte gick genom BMW CS erbjudande, Utan tog det helt privat. Var inte medlem just då.

Men som tur var tjänade jag på att ha min villaförsäkring hos dem, de var nära 2000kr billigare på ett år!

Mvh
Ola Thomasson
BMWCS 5502
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Jag har huset, liv och några försäkringar till där så det ordnar sig nog för mig. Ska byta bil snart då ska jag kolla med alla bolag.

Mvh Abbe

Länk
Måste bara säga att din bil är så djävla läcker, Får man svära?

Mvh
Ola Thomasson
BMWCS 5502
B3 coupe
Vill bara varna för Moderna försäkringar...
Har en entusiast bil hos Moderna.
Kan säga att jag mår ruskigt dåligt över deras jävla agerande.

Var i polarens verkstad och monterade hastighetsmätarvajer och bytte packingar till tråget på lådan, passade på att koppla in lite sjysta mätare från autometer och lite annat plock som jag han med.
Hur som helst så var det söndag så jag var tvungen att lätta därifrån med bilen för att dom själva ska få plats att repa sina kundbilar from. måndag morgon.

Jag sätter fart hemåt och tänker fortsätta att skruva dit bälten och så vidare inför bilprovningen som var på tisdag.
Ca.1500meter hemifrån så hörs det bara ett klonk........
Bilen drar i väg i full fart och det gick varken bromsa eller slita ur växlarna. Jag krashar rakt igenom dike och in i skogen bland björkar och ris. Bilen total skrot.....

Förutom att jag lagt ner ca 50000kr på bilen i vinter och går hemma och är sjukskriven så nekar bolaget mig ersättning för bilen var obesiktigad.

Ja Ja Här sitter man med en bil under pressenning som jag inte får röra för att jag dragit vidare ärendet med en jurist.

Deras motivering enligt mig saknar grund och är helt tagen ur luften som en nödlögn.
De hävdar också att inte ens en verkstad får provköra bilar det reparerat innan det är besiktigade.

Ha det så kul med moderna alla ni som vill ha med dom att göra.
Tur att Du klarade Dig helskinnad! Förstår dock inte vad som hände med bilen.."Bilen drar i väg i full fart och det gick varken bromsa eller slita ur växlar". Vet Du vad som hände??

När det gäller FB så tror jag att de kommer få rätt i att vägra Dig ersättning. Varför? Från polisens hemsida:"En bil med körförbud får köras kortas lämpliga väg till en reparationsverkstad för reparation och kortast lämpliga väg till Bilprovningen för besiktning".

Alltså till verkstad- men inte därifrån.. Hmm, att köra med defekter till verkstaden går bra- att köra hem den lagade bilen är förbjudet..!
Förmodar att det är för at man skall kunna köra till en ackrediterad verkstad som kan "släcka" 2:orna man ev. fått på SBP.

Försäkringsbolaget ser nog här en klar möjlighet att slippa betala ut pengar eftersom Du gjort en "olaglig" resa med bilen.. :((
Förut var det tillåtet att köra till och från verkstad samt provkörning i samband med reparation. Denna möjlighet är nu borta.. som jag förstått det handlade det om att polisen hade väldigt svårt att rapportera folk för körförbud eftersom de flesta visste att man skulle hänvisa till "provkörning i samband med reparation".

B3 coupe
Hej Dekevi. Det där är en tolkningsfråga.
Vad det gäller min bil så ska punkt 1 följas.
Vi får se hur det blir skriver lite om det här sen.
Nedanför följer lagen ur polisens hemsida.

Får jag köra en bil som har körförbud?
Att en bil har körförbud kan i huvudsak bero på två saker:

1. Bilen är inte besiktigad hos bilprovningen inom rätt besiktningsperiod, körförbudet får då en administrativ karaktär, men bilen har inga eller endast brister som har ur trafiksäkerhetssynpunkt ringa betydelse.

2. Bilen har så allvarliga tekniska brister att den inte kan användas utan stor fara för trafiksäkerheten, t. ex. har styrning, framvagn eller bromsar så stora defekter att bilen blir svår att manövrera på ett tillförlitligt sätt.

En bil med körförbud enligt punkt 1. ovan får köras kortas lämpliga väg till en reparationsverkstad för reparation och kortast lämpliga väg till Bilprovningen för besiktning.

En bil med körförbud enligt punkt 2. ovan Ett sådan fordon måste bärgas (från uppställningsplatsen för tranport till den plats den där den skall repareras). Därefter får bilen endast köras kortast lämpliga väg till Bilprovningen för besiktning.

Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

En av de bästa entusiastförsäkringarna är: Länk

Gäller dock bara för gammelbilar, med vissa undantag

Mats
BMW CS #5847
Sa
179
Sackan
318d -09 (E91)
Lyfter denna tråd.

Nån som vet hur det fungerar med en entusiastförsäkring, kontrolleras miltalet eller hur håller dom koll på det?

//Markku
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.