AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.433

Slö 750

To
230
Topchop
00
02
E3 2500
E3 3.0
E39 540/6 Touring
E61 530 ix

mm turbo på en del...
Tjena, motortvättade min 750-88 i våras och en vecka efter det blev bilen slö. 0-100 på ca8.5 och toppfart runt 230. Före tvätten gick den som den ska. Den känns fin att köra normalt sett det är just bara det att den tappat effekt och aldrig fått tillbaks den, ideer tack!

MVH Topchop
Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
Jag skulle gissa på att det är dålig kontakt/oxid som är boven i dramat... Lossa alla kåpor så du kommer åt det elektriska på motorn, dela alla kontakter och spraya 5-56 eller liknande i dem...
intemartin
skulle tro att det är det.

martin_750
To
230
Topchop
00
02
E3 2500
E3 3.0
E39 540/6 Touring
E61 530 ix

mm turbo på en del...
Vad är det rent praktiskt som händer då,tro? Är det spjällen som inte öppnar lika eller vad?

MVH Topchop
To
230
Topchop
00
02
E3 2500
E3 3.0
E39 540/6 Touring
E61 530 ix

mm turbo på en del...
Vad är det rent praktiskt som händer då,tro? Är det spjällen som inte öppnar lika eller vad?

MVH Topchop
An
260
Anders T
B10 4,6 Touring
Det verkar enligt min mening inte som "kontaktfel".
Elsystemet är känsligt på dessa bila så skulle det var kontakt fel så skulle det märkas oredentligt o EML lampan lysa.
Lättaste är att köra in till nån verkstad o köra en motortest i datorn, kostar ungefär 500:-.
Där ser dom 95% av felen i ett test.
Enklare än att själv hålla på.
Det kan vara en tändspole ´som ger lite dålig impuls tex.nån dålig tänkabel etc etc bensin filter kanske
Det finns hur många varianter som hest.
MvH Anders T

A.T
Det kan inte vara så att den bara går på halva motorn?
För det gjorde min 750 igår när jag åkte hem från Helsingborg.I Jönköpings backarna var bilen kanon slö.
Man får tydligen åka till BMW och nollställa systemet.

blacka
kattjävel
Kom igen Blacka!
Killen hade väl märkt om den bara hade gått på
6 cylindrar.

Richard
To
230
Topchop
00
02
E3 2500
E3 3.0
E39 540/6 Touring
E61 530 ix

mm turbo på en del...
Jo nog går den på mer än sex, den är inte direkt slö, bara inte riktigt pigg. Har faktiskt kört den i en diagnosapparat och den sa "kass lamda på v-raden" men efter byte var det ingen skillnad. Lamdan är väl inte inblandad vid fullgaskörning ändå, eller? Skumt!

MVH Topchop
An
260
Anders T
B10 4,6 Touring
Lambdan reglerar bara bränsle blandningen.
Det påverkar inte acc o toppfart.
Det som händer med en dålig lambda är att den tar mer bränsle o att kat:en kan bli dålig.

A.T
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej..

Hur löste sig ditt problem Topchop? Jag har nämligen samma typ av fel. 0-100 på ca 8:30-9:00 sec samt omöjligt att komma över 210 .

Kopplade upp bilen och fick samma meddelande som du..dvs Kat på cylinderrad 1-7 kass. Bytt kat utan förbättring.

Vore kul att veta vad du kom fram till?...eller kanske någon annan med samma problem?

Mvh
Skalman
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Err......kat skall naturligtvis vara lambdasond :)
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
En kommentar till ett av de ovanstående tipsen. Spraya aldrig 5-56 på elektronik det driver inte ut fukten alls. Använd elektronikrengörning eller motsvarande.
Mvh
Asken
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Håller med , 5-56 hör hemma i gräsklippargarage.
Använd elektronikrengöring och sedan ett LEDANDE kontaktspray , 5-56 leder inte ström! så en tunn film gör det bara värre.

Att använda 5-56 som rostlösare tycker jag också suger , finns ett mycket bättre som heter "Caramba" , och att ha det som smörjmedel e lika illa det , finns ett bättre som heter "Superflo teflon" osv osv.. 5-56 suger! :-)

"rätt spray på rätt plats"

"Två ton annars får det vara för min del"
Paap Reeder
Hej Topchop!
Några tankar som mycket väl kanske bara är spekulationer ... men:
När Du motortvättar - och efteråt inte blåser rent "tändstiftshålen" - lagras det ju vatten där.
När Du sedan startar blir det överslag mellan tändstiftshylsa och block. Det uppstår en "blixtkanal".
Motorn blir varm och vattnet försvinner varvid motorn åter går bra på tomgång men ....... när Du "laddar fullt" vid tex över 170 kmh blir det ett motstånd för gnistan i cylindern p g a övertrycket att hoppa över mellan mittelektrod och elektrod. (Så är det i alla Otto- motorer).

Är det då lättare för gnistan att blixtkanalen istf ordinarie väg så gör den det.
Motorn misständer. Går kanske på bara 10 burkar vid fullt effektuttag men på alla vid tomgång och lägre effektuttag.

Slutsats: Man förstör tändkabelsatsen genom att låta den misstända p g a vatten.
På M 70 får man inte ens starta utan att ha spolarna anslutna med mittkabeln isatt.

Motsvarande kan hända med en av dina tändspolar.

Kostnad: 2 x 2600:-.

Min nästa investering blir denna ty jag tycker att min tar litet för mycket soppa. 1,35 på landsväg i 130.
Jag kommer att köpa BMW- original sprillans nya ty tändsidan på M 70 ÄR mycket känslig .... men effektiv.

MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.