AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
868

Stereo & Bra ljud för nybörjare

Modellko
Hej!!
Jag har en E34 525i -95:a som jag nyligen köpt ca 1 månad sen, så ni vet säkert vad för sorts högtalare som följer med den bilen, det e iaf 6 st högtalare. Jag fick med bilen en SONY stereo(band) och SONY CD-växlare där bak i bagagerummet .. tycker att det e skit bra med CD-växlare men den stereo jag fick med ligger på 4x22 W, jag e inte så bra på det med ljud o sånt men tycker att det e för klen stereo... Jag vill ha något "värsting ljud" , men lite tips om vad jag kan göra eller byta ut , så e jag mycket tacksam .. Det e så att jag älskar musik och tycker mycket om att höja ljudet högt när jag kör , så jag vill gärna ha bättre och djupare ljud ..

Tack i förhand ...
Problemet är nog att hitta nån stereo som ger denna effekt. En separat stärkare och gärna baslåda behövs om du skall uppleva nån förbättring. Högtalarnas montering och naturligtvis deras kvalitet är betydligt viktigare är några 10-tal watt hit eller dit.
Allra bäst vore det om man aldrig använde watt som mätare på ljudkvalitet.

FP
Modellko
men är det nån som vet hur många Watt stereo ska ha för att klara av dessa 6 högtalare .. ("jag tror") det e jo inte bra att om stereon e för svag eller ...
Alla huvudenheter (stereo) ligger runt 15W och klarar lätt att driva högtalarna. Är det originalhögtalarna som sitter kvar? Du skulle nog vinna en del på att byta dessa tror jag, och så det som jag skrev ovan.

FP
Robsarve
Skulle rekommendera ett separat slutsteg på 4x50 W RMS (de sista tre bokstäverna är viktiga, betyder att det är "riktiga" watt)
med inbyggt delningsfilter, en sepatat bas i låda plus troligen byte av framhögtalarna.
Byt ut grejjerna i den ordningen.
Håller med "båtflyktingen" ovan men med lite annan arbetsordning:

1. Nya framhögtalare av god kvalisort och ett ljud du gillar ( lyssna noga på flera olika alternativ, gärna på din egen favorit platta, i butiken innan köp) pris 1000:- och uppåt

2. Rejält 4 kanals slutsteg av god kvalitet ( med inbyggda filter) på ca 4x 50W RMS, driv fram systemet med 2 kanaler 2500:- och uppåt

3. Trevlig 10"/12" bas i låda ( egen eller färdigbyggd, driv med dom andra två kanalerna i steget) 750:- och uppåt

4. Nya bakhögtalare i samma kaliber som dom fram ( drivs med inbyggda effekten i Sonyn)

5. Ev ny stereo

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Modellko
ok grabbar tack för tipsen , blir sugen när jag läser allt ni skriver , men jag har upptäkt felet . Jag skrev först : "Jag vill ha något "värsting ljud" " . där e felet det ska stå : Jag vill INTE ha något "värsting ljud" .. hehe ...
Det jag vill ha e bra hyfsat ljud men ingen Bas-låda , jag använder mycket min bagagerum så jag kan inte sätta nån låda där.. så allt e ok för mig utan Baslåda ...

I Love my BMW ..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.