|
|
|
|---|---|
wwwiding |
Tjena, jag har en 318 Touring-96 som skulle behöva lite mer servo olja, och då undrar jag vilken typ av ATF-olja jag ska köpa?? Någon som vet???? |
ormen |
Dexron III skulle jag tippa på... |
|
Stor risk för att det inte är ATF-olja alls! Troligen är det CHF-olja, som fylls i bilar som skall köra i "kalla länder". Kolla färgen på oljan. Är den grön = CHF (7.1 eller 11S) Är den röd = ATF OBS!!!! Blanda aldrig ATF och CHF-olja, då kan det börja läcka från packningarna!! = DYRT att byta styrväxel mm..... Jag skulle rekommendera dig att åka till BMW, så hjälper de dig att få rätt olja! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
wwwiding |
det står ATF-olja i instr boken, men ej vilken typ av ATF?? |
|
Jag har sett att det står ATF i vissa instruktionsböcker, men att systemet trots det är fyllt med CHF-olja! Kolla alltid färgen på oljan innan du fyller på! Dessutom kan någon ha bytt typ av olja även om bilen har haft ATF från början.... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
wwwiding |
mmm men nu är det så att det finns ingen olja kvar!! kan kag ta vilken som helst då? |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Är din bil en importbil så är det oftare ATF-olja röd än CFH 11.S som verkar vara fyllt på de svensksålda pga vårt klimat. Oljorna är utbytbara sinsemellan men ska aldrig blandas. Så vet du ej tappa hela systemet och skölj systemet med den olja du ska använda, Pentosin CFH11S köper du hos BMW. ATF olja kan du köpa på vilken mack som helst. Normal ska de sitta en skylt på servoburklocket som talar om vad det är fyllt med. Du får väl försöka lossa någon koppling under så du får fram lite olja om burken är snustorr. ///MVH Hasso Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.