|
|
|
|---|---|
|
Hej! Ja är det någon har en pdf.word etc på en effekt kurva gällande M3E46 som skicka alt mejla till mig? /tack på förhand | |
|
Länk varsågod MVH // Harris Länk |
|
| Ser ut som motorn är dragen uppemot 8700varv på det där diagrammet!... :) | |
|
Just det, Superchips diagramet är bara fejk! Det finns en annan tråd om det här tidigare. När de säger +30 hk i sin marknadsföring så mäter de långt över varvstoppet på 8000 rpm. Men det intressanta är att Superchips bara är en skrivbords produkt. De har inte mappat bilen på en dyno utan bara skruvat lite på bränsle och tändnings kurvan i ett PC program efter tidigare generella erfarenheter och sedan ritat upp en önske kurva eftersom de inte vet hur man ska testa en E46 M3 på dyno. För er som inte vet det så finns det ett varvtalsstopp vid 6000 rpm för att man inte ska kunna varva en stillastående M3a och skada motorn och detta är inte så lätt att ta sig förbi. /RS2 |
|
|
Jag har sett ofta att det är mycket negativt prat om superchip. Mitt chip som satt i M3:an när jag köptde den är superchips. Men jag funderar på att UNI chippa (mappa) den istället. Vad tror ni om de? MVH: Henrik ///M3 |
|
|
Superchips är nog OK för många bilar beroende på hur bra det är gjort, tidigare erfarenhet och hur mycket tid de har lagt ner. Men vad det gäller E46 M3 så är det dock bara falsk marknadsföring. Vad som kan vara bra att känna till är att många andra företag också säljer Superchips fast under sina egna namn. Och vissa som säger att de "mappar" din bil laddar bara ner ett vanligt Superchips program (finns tyvärr många exempel här i Sverige på det). Det krävs väldigt mycket erfarenhet och kunskap om motorstyrningen för att kunna mappa en bil på ett bra sätt. Så när det gäller E46 M3 och MSS54 DME som är ganska komplicerad så finns det inte många som klarar av detta ens i USA och Tyskland och än mindre i Sverige. /RS2 |
|
|
Du kan kika här Länk tycker dom har lite Kalle Anka siffror med men kanske kan va till hjälp... =) Herr Ober, ein Autobahn bitte! |
|
| En tråd på E46Fanatics med dynofilm och kurva > Länk | |
| Och RS2, det finns ju ett servicetool ifrån BMW som kan ta bort den spärren ;) | |
|
Imola, Man kan inte ta bort 6000 rpm spärren på något enkelt sätt. Den finns på alla bilar tillverkade fr o m 09/2002 eller om man har fått MSS54 styrenheten uppdaterad med CD 32.0 eller senare. Dock så kan man använda BMWs GT1 för att köra bilen i ett så kallat "emission dyno mode" men då är vissa variabler låsta eftersom man ska köra enligt ett visst program så detta ger inte helt korrekta test värden. Enda sättet är att avaktivera den delen av programkoden i MSS54 styrenheten och jag vet bara två BMW tuners som kan göra detta än så länge. Det är därför som vi ser alla dessa löjliga påståenden om +30 hk ifrån många tyska och engelska BMW chip tuners eftersom väldigt få verkligen kan verifiera siffrorna på en dyno. /RS2 PS. Jag har slutat att läsa E46Fanatics eftersom det är så mycket felaktig info som sprids där av alla "college punks"! :-) |
|
dunstan |
Starre: Letar du efter bättre siffror än för Alpina B3S kanske? ;-) En av mina arbetskollegor har beställt en Porsche GT3 Clubsport. Starre du som funderar på att bli otrogen mot BMW. Kanske ta och skaffe en du med? |
RafkoM3 |
Rs2: Tjena, du verkar mycket insatt i det mesta om styrenheter osv... Vad jobbar du med om man får fråga? Länk Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.