|
|
|
|---|---|
|
Många trådar finns de ju som bekant om oljor. Själv blir jag helt knäpp när jag sitter och läser och försöker förstå vad jag ska välja när jag ska byta. Det som rekommenderas är Castrol SLX som är Longlife godkänd av BMW. Har läst om att folk kör hur många tusentals mil som helst med sån. Om man har för avsikt att byta olja/filter var 1000:de mil, behöver man verkligen ha longlife olja då? Är det inte bättre att välja kanske Magnatecen för halva priset och bjuda flickan på resturang för dom pengarna istället? ;-) | |
|
I ditt fall då bilen inte kräver Longlifeolja tycker jag att du ska låta bli. Slöseri med pengar! Faktum är att jag tycker att du ska köpa Biltemas(eller Rustas) helsyntetiska 5w40 istället, så kan ni gå ut och äta både en och två gånger, utan att du för den sakens skull behöver oroa dig för din motor:) Mvh, Kalle _____ Länk |
|
|
Förslaget att hälla i vanlig helsyntet castrol magnatec och sedan gå ut och äta för resten tycker jag verkar förträffligt, olja från rusta eller biltema hade jag ej hällt i en bil jag bryr mig om. BMW CS #5139 |
|
|
Jag hade satsat på Kalles förslag i detta fall! Rustas/Biltemas helsyntetiska 5W40-olja är bra! Och framförallt är det prisvärd olja som överträffar kraven som ställs på en bil från -91! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| En annan longlifegodkänd olja är Valvoline SynPower 5W-40. Micro har den för c:a 400:-/4 lit. | |
|
Har läst om att flera har fått problem med ljudligare ventiltick efter byte till Magnatec. Rustas/Biltemas helsyntetiska 5W-40 är bra. Mvh |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Varför inte Texacos Havoline helsyntet från Överskottsbolaget ? Havoline 5W-40 är listat som BMW godkänd longlifeolja-98. Halvoline Extra 10-40 listat av BMW under kategorin specilaoljor. ///MVH Hasso Länk |
|
Hasso, Havoline har två oljor som heter likadant! Så länge man köper rätt olja är det lungt. Den andra oljan har rätt dålig klassning... Den "rätta" Havolineoljan har gulaktig etikett. Den "felaktiga" (sämre) Havolineoljan har en lilaaktig etikett. För säkerhets skull är det bara att läsa specarna på baksidan av flaskan! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Om inte minnet sviker så var etiketten gul, men det törs jag inte svära på, men i detta fall gäller det ju en -91 så det har ingen större betydels med longlife eller ej, och specarna räcker nog till gott o väl till en M50 oavsett skyltfärg ///MVH Hasso Länk |
|
Hasso, jag har ett svagt minne av att den "lila etiketten" bara är klassad API SG, vilket är en rätt dålig klassning med dagens mått. Så det är onödigt att köpa den oljan, då man får mycket bättre olja för samma pengar om man väljer annat alternativ! Den "gula etiketten" har API SJ, ACEA A3, BMW-longlife mm. om jag inte minns fel. Det är en bra olja! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tänkte faktist på ÖB innan idag... man vet ju aldrig va dom får in för grejer. Ibland kan man göra klipp där. Är den klassad av BMW så ska de väl va gott nock...? ;-) Hoppas de duger att köra lite race o sånt med också även om man inte köper superoljan SLX? |
|
|
Är det någon som kan förklara dessa klassningar och vad de innebär, finns det någon logik i det hela? Jag kan här läsa att t.ex API SJ, ACEA A3 är bra, men om det står A4 eller A2 (om det nu finns), vad innebär det? |
|
|
Den Texaco oljan som ÖB hade ansåg jag vara kass... Hade inte alls samma klassningar som man hört talas om här. Tror jag faktist jag kör vidare på min Shell Helix Plus. Tycker den har funkat bra. Verkar vara en hygglig olja till hyggligt pris... |
|
| jag kör med Magnatec i min bil..funkar alldeles utmärkt, ingen oljeförbrukning och inget ventilknack | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.