|
|
|
|---|---|
|
Hej! jag har bara en fråga angående automatlådan i bmw 735-740 om man ligger i ca 100-150 i manuelle (4) å råkar lägga i pakeringen i 1-3sekunder sen ner till driven igen vad kan hända eller händer? | |
| Har du en sån? | |
|
Är det överhuvudtaget möjligt att göra ett sånt misstag? Den växeln borde väl vara "låst"? |
|
|
Funkade automaten bra efteråt då? Mvh |
|
| Hej! jag har en 740ia-93 råkade lägga i fel växel när kompisen körde på natten mörkt å jag va packad från 4 till pakering sen tillbaks direkt till driven när jag min dumma nöt hajade va ja gjort !!men den går som förut verkar inte ha hänt nått under den bråkdels,sekunden. | |
|
Vet inte vad som händer, men jag la i P på en 244:a i ca. 25 km/h... Hjulen låste sig och det lät lite skumt. Men inget hände. (Lådan går bra nu, 5 år senare). 12-åringar ska inte sitta bakom ratten... |
|
|
Vet inte vad som händer, men jag la i P på en 244:a i ca. 25 km/h... Hjulen låste sig och det lät lite skumt. Men inget hände. (Lådan går bra nu, 5 år senare). 12-åringar ska inte sitta bakom ratten... |
|
|
tror inte P läget aktiveras i så höga farter. jag fick av misstag i det på min m535ia för länge sen i lägre fart och då tickade det bara från lådan. men den funkade som vanligt senare och p-läget låste då man stannat o la i p. /Stefan K |
|
|
På nyare bilar (du säger inte vilken årsmodell du syftar på) händer absolut ingenting, växelspaken har ingen fysisk koppling till lådan. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
bmw 740ia-93 verkar inte ha hänt nått... Mvh |
|
|
På en e32a så finns iaf wire mellan lådan och spaken... BMW CS #5139 |
|
|
Det står i instruktionsboken att växellådan inte går i önskat läge förens bilen har lämplig hastighet för den önskade växeln....så jag tror det är ganska ofarligt, men definitivt inget att rekomendera... Peo |
|
| Berga, HAHAHHA jag skumläste ditt inlägg å trodde att du hade lagt i "P" i 244km/h och att hjulena låste sig, snacka om otrevlig upplevelse =) hehhehe | |
|
andreas_lofgren: Vad menar du med att nyare bilar inte har fysisk koppling mellan spaken och lådan? |
|
|
Spaken fungerar endast som en strömbrytare, du skulle lika gärna kunna använda knappar istället för att byta växel. Lådan byter ändå inte växel förrän förhållandena tillåter det. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Nej, inte på en 5HP30 iaf. Spaken påverkar en vajer som i sin tur är kopplad till en arm. Axeln som armen påverkar sticker in i lådan och flyttar en plastmojäng som i sin tur styr vrt oljeflödet ska ta vägen. Dock så finns det spärrar i lådan för att inte R och P ska gå i, fast man lägger spaken i de lägena, så länge bilen rör sig framåt. Puttar hellre min beemer än puttrar runt i annat.. |
|
|
Lövet: Detta används idag på ett fåtal bilar på marknaden, det enda som styrs elektroniskt är steptronic funktionen, p-d styrs av mekanisk vajer. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.