AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.080

kan lådan gå sönder

Hej! jag har bara en fråga angående automatlådan i bmw 735-740

om man ligger i ca 100-150 i manuelle (4) å råkar lägga i pakeringen i 1-3sekunder sen ner till driven igen vad kan hända eller händer?
K
33
K E M S
535iA-99
Har du en sån?
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Är det överhuvudtaget möjligt att göra ett sånt misstag?
Den växeln borde väl vara "låst"?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Funkade automaten bra efteråt då?

Mvh
Hej! jag har en 740ia-93 råkade lägga i fel växel när kompisen körde på natten mörkt å jag va packad från 4 till pakering sen tillbaks direkt till driven när jag min dumma nöt hajade va ja gjort !!men den går som förut verkar inte ha hänt nått under den bråkdels,sekunden.
Be
361
Berga
730i -90 (död - snart återuppstånden som 735i -87)

740iA -94
Vet inte vad som händer, men jag la i P på en 244:a i ca. 25 km/h... Hjulen låste sig och det lät lite skumt. Men inget hände. (Lådan går bra nu, 5 år senare).

12-åringar ska inte sitta bakom ratten...

Be
361
Berga
730i -90 (död - snart återuppstånden som 735i -87)

740iA -94
Vet inte vad som händer, men jag la i P på en 244:a i ca. 25 km/h... Hjulen låste sig och det lät lite skumt. Men inget hände. (Lådan går bra nu, 5 år senare).

12-åringar ska inte sitta bakom ratten...

in
438
inkognito
E34 535-92
tror inte P läget aktiveras i så höga farter. jag fick av misstag i det på min m535ia för länge sen i lägre fart och då tickade det bara från lådan. men den funkade som vanligt senare och p-läget låste då man stannat o la i p.

/Stefan K
16.558
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
På nyare bilar (du säger inte vilken årsmodell du syftar på) händer absolut ingenting, växelspaken har ingen fysisk koppling till lådan.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
bmw 740ia-93

verkar inte ha hänt nått...

Mvh
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
På en e32a så finns iaf wire mellan lådan och spaken...

BMW CS #5139
PE
630
PESK
740iA e32
Det står i instruktionsboken att växellådan inte går i
önskat läge förens bilen har lämplig hastighet för den
önskade växeln....så jag tror det är ganska ofarligt,
men definitivt inget att rekomendera...

Peo
Berga, HAHAHHA jag skumläste ditt inlägg å trodde att du hade lagt i "P" i 244km/h och att hjulena låste sig, snacka om otrevlig upplevelse =) hehhehe
andreas_lofgren: Vad menar du med att nyare bilar inte har fysisk koppling mellan spaken och lådan?

16.558
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Spaken fungerar endast som en strömbrytare, du skulle lika gärna kunna använda knappar istället för att byta växel. Lådan byter ändå inte växel förrän förhållandena tillåter det.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Visa användare
252
Krille_hlm
M636csi -83
3,6 S/M -72
3,0S -74
M3 -01
Nej, inte på en 5HP30 iaf.
Spaken påverkar en vajer som i sin tur är kopplad till en arm.
Axeln som armen påverkar sticker in i lådan och flyttar en plastmojäng som i sin tur styr vrt oljeflödet ska ta vägen.
Dock så finns det spärrar i lådan för att inte R och P ska gå i, fast man lägger spaken i de lägena, så länge bilen rör sig framåt.

Puttar hellre min beemer än puttrar runt i annat..
Lövet: Detta används idag på ett fåtal bilar på marknaden, det enda som styrs elektroniskt är steptronic funktionen, p-d styrs av mekanisk vajer.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.