|
|
|
|---|---|
|
hej.. hade då tänkt sätta in en el fläkt med termostat styrning, någon som satt in en sådan eller någon som vet nån bra fläkt som passar? ///Johan | |
Paap Reeder |
Hej! Sätt dit en fläkt från en bil med AC. Original med två hastigheter. Använd uttaget på kylaren för sonden. MVH /// Paap R |
|
ja men kyler det tillräckligt? eller ska jag ha kvar visko fläkten okcså? JOHAN |
|
Paap Reeder |
Hej! Tror att det är fullt OK med bara den extra elfläkten. MVH /// Paap R |
|
efetrsom du verkar kunna detta så en liten fråga till..fläkten..när jag kopplar den i uttaget i kylaren vilket ska jag annvända? å ska jag koppla sonden via ett relä? så när den ger impuls så drar reläet å fläkten startar? MVH/Johan |
|
|
Fläkten är en stor förbrukare, relä bör absolut användas, alternativt original termobrytare som placeras på rätt ställe i kylsystemet. Tyvärr kan jag inte säga var detta är i just din modell. FP |
|
|
Jag har gjort precis det ni pratar om, alltså tagit fläkten från ac- kylaren. Har satt en termobrytare på den övre kylarslangen, fungerade bra förra sommaren. Länk Mvh Tjäder |
|
|
vad var det för termobrytare som du satte å hur satte du in den? å hur kopplade du den till fläkten? tacksam för svar.. MVH/Johan! |
|
|
Eftersom fläkten satt på bilen innan, till ac- kylaren, tog jag spänningsmatningen från samma ställe, då är det ju avsäkrat och klart, och jordade genom en termobrytare som jag tog från en annan bil (minns inte vilken). Fick tillverka ett T-rör med gängad anslutning till termogivaren som jag sedan satte på den övre kylarslangen. Man kan få experimentera med olika termobrytare som har olika gradtal, men jag hade tur och det fungerade bra direkt. Oftast hittar du brytare på skroten, de sitter i kylargavlarna. Kolla länken nedan, där finns en bild på motorrummet så du ser hur den sitter på min bil. Lycka till! Länk Länk Mvh Tjäder |
|
|
Johan>Har du den stora kylaren för AC-modeller? Annars finns det inget uttag för kylfläktskontakt. Jag hade problem med hög temp eftersom jag hade en kass kylare av lilla modellen + halvdålig fläktkoppling. Jag tänkte köra snålvarianten och skaffa elfläkt istället för att byta kylare men efter att ha varit dumslö och inte bytt något av dem i tid kom topplyftet som ett brev på posten. Nu har jag den stora kylaren och behöver inte tänka på fläktkonvertering längre. |
|
| hmm har ju inte ac i bilen ..men man kan koppal in ac i kylaren..så jag måste ah den stor akylaren JA! | |
|
Mathias> ditt open air filter.. den böjda slangen e det mjuk gummi som orginal eller har du bytt ut det? JOHAN/// |
|
|
Vad är det för givare som sitter på sidan av din kylare mathias? Jag har bara två mässingsbultar där... __ Letar vita framblinkers! |
|
|
->Johan: den böjda slangen är originalet. Kommer en ny lösning på det problemet på hemsidan under våren. ->Alfred: Den ena gick till elfläkten när den satt framför AC-kylaren, fungerade tyvärr inte bra att använda sig av den när jag byggde om dock. Fläkten gick igång för sent... Den andra vet jag inte vad den är till. Länk Mvh Tjäder |
|
|
->Mathias.. såg att du har den kvar..har du satt till den lila ventilen själv som sitter där eller? .. har fått fram att det e det pulsair systemet eller vad det hette så man sk akanske låta det sitta? JOHAN// |
|
|
Nja, det som syns på bilderna är bara en tillfällig lösning. Det är en koppling till tryckluftsslang, det var det enda jag hittade i garaget som passade i slangen! Numer har jag byggt om grenrören (bilder finns på min cardomainsida) och helt tagit bort pulsairen. DEt ger mer effekt + att det snyggar upp i motorrummet... fast det var ett j***a jobb, rekommenderar att du sätter dit ett extraktor istället. Länk Mvh Tjäder |
|
|
oki hittade inte bilden på dina ombyggda grenrör..har du nån ide om vad extraktor rör kostar? å märks det på bes? om man plockat bort den pulsair en? eller har du nån bra ide om hur man kan gömma den på ett snyggt sätt. har ju precia börjat meka med bmw så man e lite of hehe.. MVH//JOHan!! |
|
|
Det finns många här på forumet som har bes. utan pulsairen och det går fint. Extraktor är lite dyrt, tyvärr. Bildelsimporten har väl det billigaste, tror det ligger på typ 3500 spänn, men har hört att det är lite dålig kvalitet på det... här finns bilderna, längst ner på sidan...Länk Länk Mvh Tjäder |
|
|
oki.. man kanaksnek gömma pulsair systemet lite .. nånstans under filtret eller där runt-... får hitta på nåt pallar inte plocka bort det..tack för svaren.. MVH/Johan!!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.