AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.978

Oljesort till E39 528 iAT? Panik!

Kr
14
Krille1
528 iA Touring 1998
Har en E39 528 iAT -98 där kylet till steptroniclådan börjat läcka. Har varit inne på forumet och konstaterat att i den lådan skall vara en speciell olja eftersom den skall hålla "hela bilens livstid". I flera inlägg hittar jag att det blir bättre om man gör oljebyte i lådan med regelbundenhet ändå. Har också sett att man bara skall köpa denna olja hos BMW, varför jag bokat tid hos dom för byte av kyl samt olja. Vid förfrågan om vilken olja de använder plockar verkstadschefen fram Castrols "Transmax Z" för att kunna ge mig ett pris för jobbet. Är det så enkelt? När man på AD-center tittar i Castrols egen oljerekommendation, har dom ingen rekommendation för ovan nämnda bil. Däremot skall den användas till flera andra modeller. Beror det bara på att BMW säger Lifetime, eller är det en annan olja som skall användas? Börjar bli lite kallsvettig, eftersom jag bokat tid i morgon för jobbet.

Hoppas på ett snabbt svar då det vore ett öde om det blir fel.

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Jag förstår inte riktigt hur du menar vilken olja verkstaden tänkt hälla i.
Oljan du/verkstaden ska hälla i är en "specialoil" och finns på bmw, en "filled-for-life-olja" så att säga.
Kr
14
Krille1
528 iA Touring 1998
Tack för ditt snabba svar!
Min BMW verkstad vill hälla i "Transmax Z". När jag för en stund sedan ringde en annan BMW återförsäljare fick jag beskedet att det inte skulle vara "Transmax Z", utan en specialolja märkt "Lifetime" och BMW till en kostnad av ca. 190:- liter. Får ta upp detta med verkstadspersonalen i morgon när jag lämnar in bilen.

MVH:Christer

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Oljan som är "lifetimeolja" heter MTF-LT1. (är egentligen en Esso-olja med namnet LT 71141, som även används av Porsche, Mercedes och Citroen mm.)
Kostar ca 700-800kr/5 liter hos BMW.

Troligen är det den oljan som din bil skall ha.
98 ligger precis i brytningen mellan "normal" och "lifetimeolja" så det skulle rent teoretiskt kunna vara så att du inte skall ha lifetimeoljan i din bil.

Kolla denna tabell och se vilken låda du har:
Länk

Det skall även finnas en liten klisterlapp vid påfyllningshålet på växellådan. Lyft bilen och kolla!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
A5S310Z (5HP-18)
Har du en SVART typskylt (tror det är ovanligt) så går det bra med Castrol transmax Z mfl dextron III oljor
Men har du en GRÖN typskylt som nog är vanligast så ska du ha
ovanstående olja ESSO LT 71141 som Johan säger absolut ingen annan olja.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Men passar Esso:s LT 71141 även i lådor med svart typskylt?

Mvh
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
det står på under sidan av oljetråget, ett art nr på oljan du ska ha.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag fick ett mail från en av forumsdeltagarna som ställde en fråga till mig, och jag kollade de uppgifter som jag har.

Jag är inte säker på att MTF-LT1 och LT 41141 är samma olja, för uppgifterna som jag har är lite tvetydiga!
MTF-LT1 skall i alla fall användas i de manuella lådorna som lifetimeolja.

I vilket fall skall BMW-verkstaden ha koll på vilken olja det är, och det skall även stå på en liten skylt (klisterlapp) vid växellådan.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
MTF-LTI är lifetimeolja till den manuella lådan, nu finns det även en del manuella lådor som har ATF-olja,. Men skylten visar vilken olja som du ska ha.

rob_t_j72. Man blandar eller byter aldrig ut olika oljesorter i en automatlåda. Utan det är enbart tillverkarens specar som gäller.
Lifetime oljan är en syntetisk hydralolja har jag för mig medan de flesta ATF oljor är mineralbaserade hydraloljor och dessa ska man inte blanda.
Det kan även ha olika friktionsaddetiv som gör att lamellerna i lådan inte får rätt friktion vilket medför slirning och för tidigt utslitning.

///MVH Hasso
Länk
tj
432
tjoa
320d Touring -14
Johan B:
Länken med aut.lådor och rek. olja, gäller den bara GM-lådor ?
Det står ju Life-time på alla sorterna som nämns där ,eller?

/Johan
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Hasso:

Jag menade om man gör ett totalbyte då den nyare oljan borde vara bättre sas...

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.