AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.439

Tror ni att jag får ut bra effekt?M535 Turbo

sp
5
spunkman
Bmw m535 1985
Har byggt en M535 turbo som skall provstarts nu på söndag 21/3.
Har satt i en vev från en 3,0 motor som har 6mm kortare slag vilket resulterade i 6,8 komp (lågt).
Turbon är ett hopkok av en avgas sida från saab 900 2,0 och trycksidan är något annat mycket stort (garret t04) står det på den delen.
Spridare och styrbox samt luftmängdmätaren kommer från en 3,8 liters M5:a.
Dumpventilen är ett hemmabygge,modell monsterstor.
Har även monterat en förstärkt Sachs koppling....
Antingen blir det mycket bra eller mycket dåligt...Vad tror ni???
Visa användare
879
mageng
528iA -99
Utan att veta nåt om din bilmekarkompetens...
Med ord som "hopkok" och "hemmabyggd" lägger jag min röst på "mindre bra ----x- katastrof". Ett komp på 6,8 låter i mina öron som väldigt lågt.

Men frågan passar nog bättre på trimforumet. De kan nog ge ett bättre svar.

Noch ein kurbelzapfenversatz, bitte!
//
619
///Peter
540iAT -99 Individual
M5 3.6 -90
316i Compact -97
Race E34 Turbo 650hp/830nm
Låter väl sådär.....

Du kommer ju få mycket förbränning neri loppet = kasst, spikkännskigt m.m
Kompen är mkt lågt
Avgasdelen låter på tok för liten för en sexa på 3.5 liter...om det kommer från en saab turbo som du skriver så kommer ditt avgasmottryck bli fruktansvärt högt, avgasdelen kommer mättas och motorn kommer varva som en turbodiesel...
Visa användare
300
318ST
525i -88 (bruksbil)
Frågan är om bilen ens kommer att gå med 6,8 i komp.

// Gunnar
----
mina bilar -- Länk och annat :)
Ru
97
Rump-nisse
636 csi m-power
525 tds touring
Hur kan den gå med styrbox från m5 3,8?
bmwracing
2002turbo hade ju 6,9-1 i komp, så självklart kommer den gå.
Visa användare
132
Mr_Beemer
Bmw M535i-85 "Gustav Adolf"
Jag har en turbokonverterad 535 im jag har ett 850r aggregat och orig spridare sen så har jag ett tillsatssprut och jag har vare sig sänkt komp ellre nånting i den å det enda problemet jag har är sbp och att den dricker fruktansvärda mängder soppa!
Laddar 0,8 ungefär!
Och effekt har jag ingen aning om men m5 3,8 eller m3 3,0 har då inte en sportmösa upp till 200 km/h!!

Har du råd att inte åka Bmw??
Paap Reeder
Hej!
När jag mekade 750 sade en biltrimfirma att under 8 i komp tänder inte bensinen i en ottomotor.
Fast du kanske menar 6,8 i kompförhållande och inte själva trycket.

MVH /// Paap R
sp
5
spunkman
Bmw m535 1985
Ok..Jag har köpt motorn med dessa komponenter och den satt sist i en Ascona B kaross.Den förra ägaren klockade då 12,5 på strippen när den gick som bäst.Enligt honom så finns det både för och nackdelar med en så pass liten avgassida som sitter på denna maskin samt dess låga komp.Fördelen lär bli att man får upp ett högt laddtryck på ganska låga varv,men å andra sidan blir avgastrycket för stort vid högre varvtal.Den låga kompressionen gör ju att den tål att laddas ganska hårt(enligt förra ägaren 1,5 bar från 2500 varv)Ja,Ja...på Söndag får jag ju svar på alla frågor...Kommer med mer info då om nån är intesserad..M.V.H Hemmapularn med låg budget..
Kompressionsförhållanden en bra bit under 7.0:1 vet jag foilk som kör/har kört med. Det fungerar, men motorn blir grymt slö utan massa laddtryck. Man behöver absolut inte ha 8 kg kompressionstryck i en ottomotor för att den ska gå, den som sagt det ljuger.
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Ja, jag ska ju prova att köra med 7.0:1 nu...

//Ticco

www.ticco.com
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
Mr_Beemer: Vad använder du för tilläggssprut ? drar den mkt soppa även när du kör lugnt,typ laglig landsvägsfart osv..?
Visa användare
132
Mr_Beemer
Bmw M535i-85 "Gustav Adolf"
Njae vet inte riktigt hur mycket soppa den tar då man kör lugnt men det är nog inte så blofigt runt litern tror jag!
Men har man effekt vill man ju använda det!
Jag har ett hemmtilverkat tillägssprut som en turboguru här hemifrån bygger!!

Har du råd att inte åka Bmw??
Hur har det gått?

___
Gör det med stil eller gör ingenting.
Jag vill verkligen veta hur det har gått! :)

___
Gör det med stil eller gör ingenting.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.