|
|
|
|---|---|
imenhoteb |
har någon gjort detta ???egentligen??man kan undra ibland.Har i dagarna försökt fått framm fakta om att borra men problem uppstog direkt!kolvar komphöjden på en 4 cylindrig 42,2 mm vilka kolvar passar?? hur mycket kan jag borra??89 mm borr är orginal??vill ha smidda kolvar flattop!!(helst utan att ta ner kolv eller block?Blocket står i garaget å väntar på borr!!!!!!!!!!!!men det verkar inte fimnnas en penyl till dessa maskiner? |
|
93,0 är max, men då håller det inte så bra (tunna foder). Jag kör med 92,5 och det funkar guld. Jag har Vobblo B21 öd kolvar i min (ej smidda dock), men de måste man svarva av (blir flat-top). Jag kör ej med överladdning. Kiip Spiiding! |
|
|
Jag snackar alltså om M10... Kiip Spiiding! |
|
imenhoteb |
okej?? så då kan jag borra den 92 mm !!!eller 90,5mm !!Har en fråga angående vevstakar ochså!!längden på dom är väl 134-135mm ??finns det några som är längre?i så fall vilken motor?om du vet.Snackade med en firma i dag som tyckte att 92 mm var för mycket?????????????????????blir yr??????men det finns orginaltopplockspackningar till 94 mm?????? konstigt?? Tycker jag.Fan trodde jag var ensam ett tag om en borrad bmw m 10 motor huuuurrrrgggg.Har en turbo 318 i som funkar rätt så bra:).....går din bra hur mye hk har du ur den då......nyfniken som jämt, |
|
Borra på! :-) Har tyvärr inte koll på vevstakslängder. 93 är för mycket. Min motor har gått mer än 12 år med 92,5 varav de sista under min blyfot. :-) Inga problem. Originalpackning för 94 tror jag dock ej finns, iaf inte till M10. Jag måste köpa packning med skärkant (dyr!) och peta bort skärkanten för att det ska funka med 92,5. Min 2,2:a gick helt ok med tanke på hur lite som är gjort på den. 0-100 på 7,5 mätt med Vericom i en 02:a. Motorn är nu under renovering och uppdatering. Jag uppskattade effekten till ca 130-140hk tidigare. Nu siktar jag på 170+. Återstår att se om jag lyckas med det... Kiip Spiiding! |
|
imenhoteb |
94 mm orginal packning har jag köpt på motor nord!!92 mm blir det .Kul å höra att en borrad bmw har hållit så länge :) |
|
Många som pular med borrade M10-tydligen, KUL!!! Funderar själv på att borra en M10 till 92,5 och köra volvokolvar, men hur skall man göra med toppackningen??? Inget turbotrams... Alt 1: Köpa 94 mm hos motornord för en förmögenhet (800 kr) Alt 2: Köpa en skärkantspackning och peta bort skärkanten á la spiidfriik. (Har aldrig hört detta tidigare, men det är säkert rätt.) Kostar en halv förmögenhet (525 kr tror jag) Alt 3: Karva ur blocket för en "pianotråd". HUR FUNKAR DETTA??? Hoppar man över en vanlig packning då, eller? Håller det? Fördärvar man inte aluminiumtoppen? Är det bara att lägga en ny tråd om man lyfter toppen? KOSTNAD? Tacksam för alla tips, då vi verkar vara många som pular med detta! Spiidfriik: Vad mer hade du gjort med din motor? Sprut el förgasare? Kam? Hoppas att du har fel ang hållbarheten på 93 mm:s borrning, vi har ju en sån i vår blivande långloppsbil... /Rikard, www.jmbracing.nu |
|
|
Motornords 94mm packning är en skärkantpackning som de petat bort skärkanten på (jo, det är sant). Tidigare snackades det om ORIGINAL (alltså BMW) packning på 94mm och det finns ej... Pianotråden har jag tyvärr inte riktigt koll på, men jag antar att man skippar packningen. Vad är annars poängen? Håller gör det iaf. Varje gång man lyfter toppen sparar man ju isf in en toppackning, så ekonomin beror ju på vad man får pynta för spårfräsningen i blocket. Min snurra är viktad och balanserad, polerade stakar, lättat svänghjul. Renoveras nu med nya lager och ringar samt ny olje- och vattenpump. Vad gäller toppen så har jag inte hittat nåt lämpligt ännu. 324 gradare står högt på önskelistan. Förut har jag kört med 292, men den är åt skogen för snäll och civiliserad. :-) Matas med Dellorto 45:or. Slurp. Det jag har hört ang. hållbarheten på 93mm är att det inte funkar så bra för gatbruk (= många mil). För tävlingsbruk ska det funka. Du håller alltså ihop med Johan och Magnus? Kiip Spiiding! |
|
| Det ska gå och borra till 94mm, men man får vissa problem med att blocket spricker i nederkant.Ska gå att före bygga om man betongfyller blocket. | |
| Gäller speciellt 96 mm borrning | |
|
Spiidfriik: Har ev hittat ett färdigt block MED urfräsningen för pianotråd, verkar alltså vara ett vettigt alternativ! Jodå, jag försöker stå ut med de små liven... Bygget börjar faktiskt gå framåt ordentligt nu! Förresten, du har inte en frisk extra E12 topp liggande, min gamla är helt slut.... |
|
|
Rikard: Tyvärr, har inga friska toppar liggande. En hel bunt spruckna, dock... :-/ Kiip Spiiding! |
|
|
Det här var ju intressant!! Det får nog bli borrning. Som jag förstår det efter att ha läst denna tråd så är det lugnt att borra upp till 92.5 men vad använder man för packning då? Det förstod jag inte riktigt. Vad menade imenhoteb med detta? "94 mm orginal packning har jag köpt på motor nord!!92 mm blir det." Man kan alltså använda volvo b21 kolvar, smidda eller avsvarvade? Hur mycket effekt pratar vid om ung? Jag har för övrigt planat, portat, sportavgassystem, extraktor grenrör, dubbla weber 45or. Letar relativt rostfri e30 med defekt eller ingen motor, Styrbox till -83 m10. Länk |
|
|
Köp en färdig toppackning på Motornord, eller en skärkantspackning på samma ställe och pilla bort skärkanten=blir 94 mm. Smidda volvo flattopkolvar 92,5 mm inkl ringar och kolvbultar köper du på lämpligt ställe för knappt 600 kr /st. Svarva sen ner dessa. Mitt tips till dig är att köpa en 304 graders kam (eller vassare) också, då får du bra med effekt och ett härligt vrid! Effekt, ja du säg det, men den lär bli duktigt rapp! Lycka till!! |
|
|
Med en 304 eller värre kam lär du hamna på rätt sida om 150hk iaf. Garanterat KUL! :-D Motornords "färdiga" 94mm packning är en skärkantpackning som de petat bort skärkanten på och höjt priset några hundra. :-/ Köp alltså en skärkantpackning hos din lokala biltillbehörsfirma och peta själv bort skärkanten. Mycket billigare och lika bra. Du måste inte köra med smidda kolvar, jag har vanliga gjutna. Om du gör det, kom ihåg att alltid varmköra noga! Smidda kolvar skall ha större kolvspel eftersom de utvidgar sej mer när de blir varma. Detta betyder att de glappar rätt rejält när motorn är kall. Fullgas då är ingen höjdare... Kiip Spiiding! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.