AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.065

Problem vid kallstart

Be
10
BengtO
520iA Touring -96
Z3-96
Hejsan!
Min 520i Touring -96 har en liten egenhet vid kallstart. Motorn går ojämt c:a 5-10 minuter. Det är nästan som den bara går på 5 cylindrar (men detta tror jag inte riktigt på). Dt luktar även ganska mycket bensin från motorn vid kallstart. För 2 dagar sedan startade jag motorn, ut på gatan och parkerade. Där stod bilen i ett par timmar och sedan skulle jag starta igen. Motor starade inte direkt utan man fick hålla på ganska länge, till sist tände den och gick mycket ojämt c.a 10 minuter (luktade bensin). När motorn blev varm gick den lika fint som vanligt. Vet någon om det finns någon "kallstartsfunktion..mannick" som det kan vara fel på.

BO
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Det som styr kallstarten på din motor är Motronic:en. Den hämtar temperaturdata från temperaturgivarna. Du kan kontrollmäta dessa vid olika motortemperaturer. Det finns även en givare som ger signaler om temperaturen på insugningsluften från luftfiltret. När Motronic:en fått data från temp. givarna skickar den utsignal till spridarna som då ger rätt mängd bränsle. Det är alltså spridarna som reglerar kallstarten m.h.a. Motronicen.
Be
10
BengtO
520iA Touring -96
Z3-96
Hejsan!
Tack för ditt svar...mao inget att pilla med själv!
//Bengt
ka
37
karve
325i -06
Fick exakt samma problem som Bengt idag, och nu undrar jag om det är någon som vet var alla dessa temp givarna sitter som har med Motronic'en att göra och om det är till/från typen eller motståndsgivare PT100/NTC/PTC eller liknande?

/Kari
stefannorr
per_j82> Du kan kontrollera dom själv? är de via BMW diagnossystem då eller?
Visa användare
317
RG
116i F20 M-Sport -15
330i F30 -16
997.2 Carrera S -09
Det kan även vara någon spridare som inte håller riktigt tätt vilket medför att den inte tänder på den cylindern. Kontrollera stiften och leta efter avvikelser.
Sotlagringar på spridarna kan tas bort med tex Redline Si-1 eller ultraljudsrengöring.
ka
37
karve
325i -06
Har tagit ur stiften och kollat det är surt i alla sex kannor, så det måste vara ett fel som är gemensamt för hela motorn.

/Kari
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Nog läge för att ta en diagnosavläsning.
Det enda man i princip kan göra, är att kolla och sprya kontakterna till tempivare mm.

///MVH Hasso
Länk
opus
Jag hade samma problem med min 535a och det var en kabel till spjällkontakten som var av. När detta var fixat så gick den som en klocka. Kolla alla kablar och kontakter. Prova att innan du vrider igång bilen så låt tändningen vara på i ca:10 sek. Om bilen går bätre då så är det luftmasse mätaren som är kass.

opus
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
--->Opus
Va? Det kan vara flera saker än lmm som är paj. Bränslepump, relän, DME boxen etc, tempgivare m.m..
ka
37
karve
325i -06
Nu är det löst för mig i alla fall, det visade sig vara en kass batteri som orsakade problemet, satte i en ny igår, den gamla la av för gott fick ta hjälp av gaffeltrucken för att dra igång bilen och sen till närmaste batteri grängare, och i morsse när jag skulle till BMW för att göra diagnos så startade bilen helt utan problem, fick av BMW mekkarn till förklaring att om spänningen sjunker under 10,8V så surar motorn igen, diagnosen visade heller inga fel i motorn.

/Kari
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.