AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
4.923

Nytt reportage på AutoPower - Provkörning av BMW X3 3.0

Sida 2 av 2
Jag delar i stort sett dina intryck från provkörning (X3 är riktigt rolig att köra!) men trovärdigheten i artikeln försvinner när du om inredningen skriver "kvalitetskänslan är som vanligt mycket hög". Alla som har suttit i X3 vet ju att plastmaterialen och kvalitetskänslan i inredningen (för att inte tala om den pappiga dörrklangen) ligger på japansk 80-talsnivå.

Eller var mitt provkörningsexemplar en dåligt ihopskruvad förseriebil med plastmaterial från nedmalda Öststatsbilar???
Visa användare
1.523
b97_knl
F30 318dA SportLine - 12
F11 520dXA Touring - 14
Yamaha XJ6 Diversion F - 12
Henrik A: Nej, men bilen var bärgad från Tricolor:)

Micke K. bmwcs nr.05085
Länk
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Henrik A,

kan inte hålla med dig där. Testa att slå ett par kraftiga nävar i inredningen, pilla på alla knappar, ryck i alla luckor, hoppa lite i stolen och jämför med andra bilar. Men du kan ju inte riktigt jämföra en SUV med en personbil, utan jämför SUV mot SUV. Volvo som ska vara så bra ligger mycket långt efter.
Min X5:a tex, känns fortfarande tajtare än en fabriksny XC90, men samtidigt känns en sen E39 ännu tajtare än X5:an. Storleken på dörrar och andra ytor gör det svårare att bygga en SUV med rikigt bra kvalitetskänsla, något BMW i mitt tycke är världsbäst på. Jag har ändå provat de flesta SUV:arna på marknaden, med undantag av Lexus.
Men å andra sidan säger jag inte att min åsikt är "rätt", utan det handlar naturligtvis om en subjektiv bedömning från min sida.

Mvh Johan
Kvalitetskänslan är långt ifrån vad som är vanligt i en BMW.
Du är den enda som skrivit om bilen som inte anmärker på den plastiga känslan.
Hur du lyckas komma ur bilen utan att skita ner byxorna vet jag ej, hoppar du ur?
Johan,

Kvalitetskänslan i X5 är mycket bättre än X3 trots att den USA-byggda X5:an ofta anses "billigare" i känslan än tyskbyggda BMW.

Varför skall man inte jämföra X3/X5 med övriga BMW?
Varför skall man acceptera lägre kvalitet i en X3/X5 än övriga BMW?

Så länge BMW positionerar och prissätter sina SUV:ar i ett segment ovanför de flesta konkurrenter förväntar jag mig att kvaliteten och känslan uppfyller samma standard som i övriga BMW.

Men tyvärr är inte detta enbart ett SUV-fenomen. Det är uppenbart att BMW:s senaste bilar har tappat rejält i kvalitetskänsla och tyvärr inkluderar det även 645Ci, en bil som kostar omkring 800.000 !!!
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Clubsport, som jag skrev så är det min högst subjektiva åsikt, som jag inte försöker pracka på någon. Beskriv gärna vad du tyckte var plastigt, jag är inte sämre än att jag kan ändra mig.
jag vet inte heller vad jag gjorde för speciellt för att inte smutsa ner byxorna, men ren är jag. likaså när jag kör X5, inga problem där heller. fast man måste ju vika ut benet, men det är inget jag funderar över.

Henrik A, klart du får jämföra som du vill. För mig är det självklart att en SUV är svårare att bygga med samma kvalitetskänsla som en personbil. Provkör en merca M-klass, så får du känna på riktig skillnad i kvalitet....
Jag vill inte försvara BMW om du upplever en kvalitetsförsämring, men att jag tycker E60 har bättre kvalitetskänsla än E39 (som i sin tur är bättre än E46) står jag för.

mvh Johan
Johan,
Nu får du förklara vad du menar med - "För mig är det självklart att en SUV är svårare att bygga med samma kvalitetskänsla som en personbil" - för jag tror att det är fler än jag som kliar sig i huvudet.

Varför skulle en SUV vara svårare?

Att E39 har en bättre kvalitetskänsla än E46 håller jag med om, men E60 är inte i närheten av någon av dem. Jag ser snarare en tydligt trend när man jämför kvaliteten på bilarnas interiörer: E39-E46-E53-E60-X3. Och då menar jag att kvalitetskurvan pekar tydligt nedåt.

Fler exempel på BMW:s besparingsiver? Kolla tex bakluckans konstruktion på E60...
Jag har kört X3 tre helger nu, och plastigheten stör mig mycket. Den här skrovliga ytan på mittkonsolen runt reglagen har redan blvit repig. Vrid på reglagen det låter och känns exakt som i en Opel. Det är lika illa i E60 och i 645, betalar man 800.000 så vill man nog ha kvalite och inte opelkänsla.
Den idiotiska lådan ovanpå instrumentbrädan är väldigt plastig.
Folket på BMW Solna tror att dom helt enkelt har räknat på vad dom kan spara på en billigare plast, x kr gånger en miljon bilar blir en slant som dom tror att vi accepterar.
Jag bävar inför nya 3-serien.
-d
299
-dB
130i -07
clubsport: det är garanterat så dom gjort och när den lilla räknaren visade x antal 0-or så har utvecklarna fått sina feta bonusar av dom pengarna. så grattis till dom som betalar mer för att få mindre.
Visa användare
41
Nemo
323i E46 -99
M-sport
Hmm...lätta dörrar och plastiga material.
Låter som BMW skalar av så mycket vikt som möjligt. "Många bäckar små" för att få ned tyngdpunkten och bibehålla körglädjen som vi är vana vid hos andra BMW. Är det en plastbit istället för glas i takluckan också ;)

Exteriören är svårsmält. Den har fina grundlinjer men detaljer som t.ex lycktorna fram ser inte kloka ut. Tråkigt med all svart plast som lätt blir smutsig.
Den kunde blivit SÅ mycket snyggare.

Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Vadå plastig? Vilka material har man i andra bilmärken, nån som kan svara på det?Trodde det var plast i alla bilar.
/Anders
Att den billiga plasten skulle spara vikt känns som ett klent argument när BMW samtidigt tynger sina bilar med mer eller mindre nödvändig utrustning som väger massor. Öststatsplasten kanske sparar några gram jämfört med "kvalitetsplast" men vad spelar det för roll när till exempel elstolar lastar ned bilen med flera 10-tals kilo?
87
2
87002
X3 3.0i -04
För faan X3 är ingen suv, suv är japanska skitbilar som mökar ihop vid första snöfallet.
X3 är en SAV lär er skilja på termologin. "Sports activity vehicle"
Jag har inte varit någon BMW fan tidigare, provkört i princip alla BMW tidigare X5, Z3, 525, 530, 520, 325 e t c samt Audi. JAg ansåg att min volvo S60 var minst lika kul och köra. Elektroniken i 5 serien var det mest användar ovänliga jag stött på. I somras ringde min granne berättade att han hade en X3 och om han kunde hämta mig för en provtur. 2.5A, jävla plastbil med kladdiga vinyl säten var mitt första intryck. Efter lite körande och rattande och gasande och en överslag på hur lång tid det tar att torka av vinylsätena, eller vad det nu kallas jämfört med Volvon halvskinn efter en redig vomering av lillgrabben så var det nog fan ingen dum bil ändå.
Vinterkampanjen lurade mig att köpa en X3 men det blev en 3.0i manuell det var inte riktigt det jag ville ha men för att få med frugan på vansinnet så måste färgen stämma. Sista gången jag köper en lagerbil.
Kommer nog byta denna mot en diesel om några år.
Jag är kanon nöjd med bilen förutom liten tank annars går super på halkiga vägar för att inte tala om uppförsbacken hos svärföräldrarna, det går att stanna samt starta i isbacke, det är bar vår bil som står på deras uppfart på söndags middagrna de andra får parkera nere.
Köp en den och få en smidig liten bilen som barnen älskar.

Grattis till en trevlig bil och välkommen till detta eminenta forum!
Men tänk gärna på att värda språket lite... ;)

Mvh Chrille
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
87002:
Tanken är alldeles för liten, och tillsammans med en tung högerfot så blir den ännu mindre;-)
/A
Gr
378
Griseknoen
Mercedes C220CDI 2008
Mkt gnäll på plasten i X3 och att det är dålig kvalitetskänsla. Har själv inspekterat den nu och tycker inte att det är så. Visst, det är "bruksigare" plastmaterial och grövre plast, men att det skulle vara sämre och ffa hålla sämre i längden har jag svårt att tro. Finns ett par detaljer man kan kika på som snarare pekar på att X3 är bättre byggd än övriga BMW. Först, kolla fästningen av krängningsstaget under motorhuven. 2 rejäla bultar på vardera sidan. I nya trean är det bara 1... Fäll ner baksätet och sätt tillbaka igen. Riktigt tunga, rejäla stolsdynor med kassaskåpsklang... Nej, en sån här bil skall vara bruksig. Bara en sån grej som att gummidelarna längs dörrsidorna går utanför bilen och de facto funkar som skydd mot dörruppslag och parkeringsskador.

Förälskad...
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Intressant iakttagelse det där med de tunga ryggstöden. Jag har märkt att de är tunga men har inte funderat så mkt på det.Man kan ju verkligen undra vad det är som gör dem så tunga. Är det en rejäl stålkonstruktion som sitter där månne?
/A
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.