|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Länk "Best Man Wins" Mvh Eivind | |
| Kan hålla med om att kvinnor har en större chans att bli inblandad i olyckor. Jag är ett bevis för det. Har fått min parkerade bil påbackad 3 gånger på 7 månader!!!! Alla de som backade var män och jag är ju den gemensamma nämnaren! Eller!? *garv* | |
|
haha!! det vill oavsätt fakta alltid vara en diskution om "vem som är sämst".. min erfarenhet är att kvinnor i 30-40 års ålderen (no offence Little Goddess) är sämst. Utifrån vad JAG har varit med om. Andra har säkert en annan uppfattning.. Aldrig krockat, men dom gångarna det har varit nära har det varit som ovanför nevnt.. Kvinnor som kör rakt inn i en rodell man är inne i.. Har händt några gångar att man får bromsa rejällt pga bilister som är på veg inn i högersidan på en.. då har man självklart satt på blinkersen att man skall ut. Vet inte vad dom som kör så inte har... Hjärna eller syn? "Best Man Wins" Mvh Eivind |
|
|
De är bara förblindade av våra vackra bilar och glömmer att bromsa! Kan faktiskt hålla med om att mina väninnor som är i samma ålder kör så dåligt att man gråter. Har en väninna som inte kan passera ett enda gathörn utan att repa fälgarna. En annan som inte hört talas om mjuka inbromsningar innan fartgupp och korsningar. Behöver kanske inte tillägga att jag gör allt för att få vara den som kör när vi tre ska någonstans. Men det finns ju alltid undantag som bekräftar regeln ;) |
|
|
Då är det lite sanning i min påstand iallefall. Gott man inte blir sätt på som en mannsjåvinstisk idiot bara för att man går lite på en "grupp människor". Om dom repar fälgarna, åker i 90 på motorvägen i 3. växel etc etc, går som tur är "bara" utöver bilen. Det är en känd sak att killar/männ är bättre på det tekniska / känslan. Men det jag oroar mig för är trafiksäkerheten. Det å ha överblick i trafiken (se vad som kan hända 200m fram, inte 2m). Jag har alltid fokus på vägen, mina omgivningar och håller inte på med en massa saker som inte hör hemma i en bil. "Best Man Wins" Mvh Eivind |
|
|
Jag tror att man måste göra åtskillnad på att KÖRA bil och att ÅKA bil. I båda fallen sitter man bakom ratten, men jag tror att fler män KÖR bil än vad kvinnor gör. Att jämföra män och kvinnor när det handlar om att ÅKA bil ja då är nog ingen varesig bättre eller sämre. Men när det kommer till att aktivt KÖRA bil då är man en bättre förare, detta varesig man är man eller kvinna och sluklämmen är att jag som sagt tror att fler män än kvinnor KÖR bil. Men naturligtvis är en kvinna som KÖR bil en bättre bilförare än en man som ÅKEr bil... *BAWORAK* |
|
|
SvanteE: Innstämmer helt med dig. Var som jag skulle sagt det själv. ÅKER man bil är man inte lika oppmärksam som när man KÖR inspirerat.. man glider liksom bara med å hinner inte alltid reagera lika snabbt. "Best Man Wins" Mvh Eivind |
|
|
Kan hålla med om skillnaden på att ÅKA och att KÖRA bil. Jag KÖR bil medan min bror ÅKER. Han håller på med ungefär allting annat än att köra och hålla koll på sina medtrafikanter. Själv försöker jag hålla en lång framförhållning och planera min körning. Om man tycker det är kul att köra bil och att det innebär ngt mer än att ta sig från punkt A till punkt B så tror jag att man blir en bättre förare. Tror de flesta som besöker denna sidan tycker att bilkörning är ngt mer än att bara transportera sig. Det kan också inverka på intresset för bilen i övrigt också. Jag kör ju BMW medan lillebror kör Volvo 245:a med körd topplockspackning! ;) |
|
|
Jag känner många brudar som är fullkomligt livsfarliga. En polares tjej åkte från Södertälje-Strängnäs (motorväg) på 3:an. Hon kom på det när hon skulle växla ner i Strängnäs... En annan polares tjej tog nästan en timme på sig från Torshälla-Eskilstuna (5-6km) i mörker och regn. Vi väntade på henne... Har dessutom ett gäng manliga polare som är livsfarliga också. En har skrotat 4 bilar egenhändigt på 1 år. Varav 2 av bilarna på en vecka. Och 3 st andra som är riktiga virrpannor och helt sanslösa. Vänder på refuger, kör över rondell med gräs och får böter för att de ligger för nära. Detta är inte för att de är vilda i trafiken utan p g a totalt ointresserade av bilar och trafik. mvh |
|
|
Det som jag tycker man ska eftersträva är att kunna "läsa" trafiken, att kunna se något hända innan det händer och vidta åtgärder redan innan, t ex så är det ofta jag "vet" att en bil ska in framför mig och redan innan det händer sänka farten och underlätta filbytet. De flesta förutsätter nog att alla följer trafikreglerna också. Och vad är det med alla som inte vet var blinkers är? Det är vi män dåliga på att använda, det är sällan jag ser en kvinlig förare som fuskar med att visa tecken. Om de bara kunde vara lika tydliga i hemmet också istället för pikar och annat svårtolkat. :-) De gånger jag har varit nära att smälla är just som Eivind skriver, i rondeller. Jag kan bara tacka BMW's suveräna bromsar för att jag inte har krockat de gångerna. Men visst händer det att man själv kan göra fel imellanåt, ingen är ofelbar. ;-) /Hammar |
|
|
Under mina 18 år i trafiken har jag fått den generella uppfattningen att män är avsevärt bättre på att hantera fordonet medan kvinnor har ett betydligt större förnuft i trafiken. Försiktighet alltså. Undantagen är männen som är ofta mycket unga och kraftigt överskattar sin förmåga att hantera fordonet samt kvinnor som kör för sällan. Pensionärer är ett annat hot i trafiken men jag tycker nog att de är tillräckligt konsekventa i sin oförutsägbarhet(!?) och dessutom hinner man ofta reagera pga deras långsamma körning. Noch ein kurbelzapfenversatz, bitte! |
|
|
Det stämmer, pensionärer (de som är lite äldre) har svårare att ta sig fram i trafiken av naturliga orsaker. De kompenserar det ofta genom att köra långsammare. T ex. 50 på 70-väg, hur ofta har man inte svurit bakom en sådan bil? De kör oftast dagtid då synen inte är den bästa och helst då det är lite trafik. Men som du skrev så är det ofta så att man hinner rätta till en situation som kan uppstå tack vare att de håller låg hastighet och är förutsägbara i sin "oförutsägbarhet". (Roligt skrivet mageng, men sant) Min mor råkade ut för en konstig olycka där en äldre herre var inblandad. Hon skulle köra ut ur en T-korsning och fick se en bil som skulle förbi, så hon väntade, men helt plötsligt så blinkade den och skulle svänga in men istället för att svänga fullt ut så körde han rakt på min mors bil framför det främre däcket. Som tur var så hade han låg hastighet. Hade det varit min bil så hade jag redigt blivit förbannad över en sådan, trots allt, "onödig" olycka. Kan än i dag inte förstå hur det var möjligt att missa att svänga på det sättet. /Hammar |
|
|
Jag måste bara säga att min fru kör bil mycket bättre än jag :) när hon lånar ut min M5 blir olja väldigt varm hon gasar hårt och sladar som fan i kurvorna, ibland tror jag att hon ska köra av vägen men nej hon barar försöker skrämma mig.. Men visst finns de många kvinnor som är väldigt dålig på att köra bil. Här om dagen i en korsningen 4 bilar var inblandad i en krock men det roligaste eller (trokigaste) var att när att alla förare steg av från bilarna kunde man se att det var bara kvinnor så man nästan börjar skrattar faktisk... M.V.H MAuricio |
|
|
Kvinnor kör sämre? Jodå. Vi som kan lite tyska har vetat detta länge. Se: Länk //Magnus |
|
|
Vad ger ni för en kvinnlig pensionär? :-)) Vad är egentligen definitionen på att köra bra? Är det det där med att planera körningen, förutse vad andra kan göra, inte rycka med kopplingen, förstå mekaniken ...? Kan man förutse allt? När är det man kör dåligt? Jag har åkt med män där jag har varit rädd att åka med till att jag blir fullständigt uppgiven och full i skratt över körsättet. Kvinnor jag har tyckt kör sämre utstrålar mer osäkerhet. Återigen vad är en dålig förare? Mvh /NP |
|
|
Som någon sa. Kvinnor kör lite förnuftigare och försiktigare. Men ofta direkt fega och därav konsekvensen att de så småningom oxå kraschar. Medan män överskattar sig själva och bilen och tar dumma risker. Jag är perfekt! =) |
|
|
Kvinnlig pensionär? Måste vara värsta sortens bilförare? :-) (Skojar bara) Mycker bra fråga, köra bra... Det är nog olika svar på den frågan beroende på vem du frågar så det ska bli spännande att läsa vad andra anser vara definitionen på att köra bra. Själv tycker jag att så länge man visar hänsyn, kan läsa trafiken och inse att inte alla kör efter trafikreglerna så har man kommit långt. Det är svårt att ange en bra förare om man själv har mycket kvar att lära. Om man anser sig vara en bra förare så är man bevis på att överskatta sin förmåga och därmed ingen bra förare. ;-) I rondell-exemplen så tror jag att det har varit stress/press som den utlösande faktorn tror jag, stress på grund av att bilar kanske köar bakom dig, du känner press på att komma iväg snabbt så du inte hindrar trafiken. I andra fall kanske man har press på sig att komma snabbt till jobbet. Det är den del orsaker som jag tror gör att föraren "genar" och chansar på att komma före en bil som redan är i rondellen t ex. eller kör slalom mellan bilar i köerna. En bra förare kan nog bara utmärka sig i olika grad. Hänsyn, förståelse och moget beteende är väl kanske det man ska sträva efter. Med allt detta är det inte sagt att jag personligen anser mig vara en bra förare, men jag ska försöka sträva efter att bli en säker förare. ;) /Hammar |
|
|
Det finns en massa tjejer samt damer som kör som krattor i trafiken det bara är så! Min mor tex!! Som tur är så känner inte jag nån utav dom! :) (Utöver min mor då!?) Men iof så är min far inte speciellt mycket bättre än vissa ibland!! Sist så skulle han byta fil mitt i en rondell för att morsan helt plötsligt skulle ner i stan o handla!? Men i andra filen låg en Mc polis o puttrade så han fick med en smula våld o vänlighet göra plats för en 2,5 tons jeep cherokee med en tosig gubbe bakom ratten!! Detta resulterade i nya kalsonger för polisen samt en massiv utskällning av min far!! (Tur att dom var gammla klasskamrater annars hade han fått skaka galler :) ) Men man kan ändå säga att det var min mors fel för att hon helt plötsligt kommer på att hon ska iväg o shoppa!?!? :) Kontenta: Dom tjejer som inte kan köra bil ska inte få åka heller!! :) Skämt o sido så har jag massiv respekt för dom tjejer som verkligen kan köra bil!! Min sambo är en massiv fartdåre så fort hon får tag på min bil och hennes kompis har tagit förarlicens med sin svärfars gt2:a!! Så det finns faktiskt tjejer som man kan få spö av!?!? Även om dom inte är många! Finns iaf en på denna tråden! :) Det är underbart med en tjej som kör Bmw och kan köra som man ska! Ni som känner er träffade vet vem ni är! :) 1BJÖRN Länk |
|
|
Håller med om mammor! Tappar man körförmågan när man blir mamma!? *hjälp* Min kör ytterfil i de tvåfiliga rondellerna även om hon ska vänster eller vända tillbaka!!!! ---> Man ligger helst på golvet när man åker med mamma! ;) Svärmor har inte riktigt koll på höger och vänster om refuger ---> Resulterar i att man skriker och slänger sig över ratten. Samt att hon gärna stannar och släpper in folk i rondellerna som hon själv kör i!!!! ---> Man ligger helst på golvet när man åker med svärmor också! ;) Ena svägerskan (3 barn) kör som en polsk biltjuv utan ngn som helst koll på medtrafikanterna och utan att använda växelspaken mer än när hon startar och backar! Men napparna vet hon precis var de ligger på golvet! :) Den andra svägerskan (4 barn) har inget körkort! *puh!* Men jag älskar dem alla väldigt mycket! *L* 1Björn: Tackar för berömmet! *garv* :P |
|
|
Hjälp!! Tjejer med barn ska inte få lov o köra bil! =) Little Goddess: Det var så lite så!! =) 1BJÖRN Länk |
|
|
hehe min morsa kör som en erfaren biltjuv ;) trots åldern 50, ändå så är det planerad körning hon har, så allt flyter på, plattan i mattan nästan jämt å ständigt men inte ryckigt, de ska gå undan säger hon, har inte blivit stoppad heller alla de år hon haft körkort trots hennes "tok-körning" "Även en 316 kan man ha skoj med vintertid" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.