AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
998

Ljudsystem i BMW?

Zafiro
I BMW finns ju HarmonKardon ljudsystem, har hört att det ersatts av ett nytt märke. Vet ni vilket och varför och när detta skedde?

Dessutom hört att skrammel är ett vanligt problem i högtalarna. Kan det vara därför HarmonKardon ersatts?
snocrash
Var har du hort det?

I 2004's 330Ci sitter det iallafall fortfarande HK (12 speakers)

Till min lite aldre E46a kunde man kopa antingen
* utan HIFI
* med HK (10 Speakers)
* ellre med "HiFi" (10 Speakers)

HiFi var nagot ospecifierat marke men som skulle ge HiFi ljud.. var nagra tusenlappar billigare an HK paketet.

Sjalvklart ska man valja HK,
Jag ar mycket nojd med ljudet men det ar absolut inget tavlingsljud.

Funderar nu pa inkopa en Porsche med BOSE HiFi, det lat verkligen ypperligt.

Ingen som jamfort HK ljuget med t.e.x Audis "concerto" eller vad det heter,, eller Saab/volvos HiFi paket ?
jag har jämfört HK mot volvos HU803, behöver jag säga vilket som var totalt överlägset? :-)

japp, volvo...
HK ljudet är verkligen en besvikelse. Inte nog att det är så dyrt så låter det så taskigt. Skulle inte förvåna mig om man inte får dubblet så bra ljud på MDS för halva prsiet?!

/Manray/
Jag läste ett test av ljudsystem i någon biltidning. Audi, Volvo, BMW och någon amerikansk bil var med. De tyckte att BMW lät bäst. Det gällde 3-serien men jag minns inte exakt vilka konkurrenterna var.
Zafiro
Jag läste det på ett annat bmwforum. Ska vara rätt nyligen som Harmonkardon ersattes.
Zafiro
Jag läste det på ett annat bmwforum. Ska vara rätt nyligen som Harmonkardon ersattes.
snocrash
hehe, men det ar ju ratt lackert med Harman Kardon emblemen man far pa dorrarna.
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Jag har det stora Boseseystemet i MB´n. Visst låter det betydligt bättre än mitt H/K.
Jag vill hävda att mycket mera än vilket emblem eller namn som står på panelen bestämmer ljudkvaliten i en bil. Om man djupanalyserar komponenterna i t.ex en s.k. H/K-system så hittar man inte mycket gemensamt med gamla genuina H/K-prylar, frågan är om de någonsin byggt speciella bilsteroprylar? Många betalar villigt en extra slant för ett känt varumärke, tyvärr.
Omsorgsfullt högtalarmontage, väl dämpade dörrar och inredningsdetaljer mm, anpassade förstärkare osv är sånt som kan lyfta lite från en "standardmontering".

FP
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
hej!

jag har H/K i 330:n, och det låter faktiskt ok, bättre än Hifi DSP i E39 enligt min subjektiva åsikt. Men BMW ligger långt efter tex Volvo, det svider att medge men tyvärr är det så. Min tjänste-V70 hade bättre ljud för 4-5000 kr (standardstereo med CD utan sub-bas) än mitt nuvarande H/K-system.
Jag förstår inte riktigt varför BMW ligger efter, inser de inte att vi vill ha bra ljud? Jag lyssnar säkert tio gånger så ofta på musik i bilen som hemma....

mvh Johan
mipa
Kan bara instämma att BMW:s sk HiFi-system låter anka jämfört med ex Volvo. HU803 i V70 låter bara för bra (är egentligen Clarion), och det går inte att jämföra ens med BMW:s nya i E60/65. Det nya är bättre men fortfarande inte i nivå med Volvos stora - som ändå är billigare! Har DSP i min och är inte alls nöjd, så det måste bli ett byte...

MIP
El
338
ElNiko
325iT-92
Utvecklingen har nog gått bakåt på den här fronten... ...för i E30:in blev jag glatt överaskad av ljudkvallitén i orig.högtalarna, nåt som jag inte kan säga om någon annan 80:talskonstruktion jag ägt... Men det verkar som om man har tappat fingerkänslan för vad som är viktigt att lägga ner sig på.. ..synd..

/Niklas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.