|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Tycker många här verkar tro/tänka att i tyskland kör man bara bilen på motorväg, aldrig på landsväg eller i stan... Folk pendlar genom städer som i stockholm över hela tyskland. Alla ligger inte i 200 + i vänsterfilen så fort de kör bil. |
|
|
Helt rätt tagge, och vad som kan tilläggas är att det många gånger går fortare att ta de vägarna... *BAWORAK* |
|
| SvanteE ska nog inte ha ett körkort. | |
| tagge: därför jämförde jag landsortstysk bil mot stockholmssvensk. De har ju städer även i tyskland... | |
|
Har själv kört en hel del på autobahn och det är svårt att anstränga bilen där. man kan sällan ligga någon lägre stund på 300 km/h med dubbelturbon innan det dyker upp något som gör att man måste släppa av lite. Så jag är inte rädda att köpa bil i Tyskland, tvärt om. |
|
|
Player> Vänligen förklara ditt påhopp omgående! *BAWORAK* |
|
|
Det här med blinkande och tutande när man vill om i vänsterfilen är dilemmat i ett land med (delvis) fri fart. Det är som sagt förbjudet att göra det, men samtidigt är det riskfyllt att komma farandes mot någon som kör mycket långsammare. Det enda som görs mot detta, är på körskolorna, som predikar både länge och väl om att titta både en och tre gånger i backspegeln innan man går ut i vänsterfilen. Dessutom SKA man hålla MINST +20Km/h gentemot den man kör om. Ska man om en långtradare i 80, måste man alltså hålla 100 (gärna lite mer för att skynda sig ut ur vänsterfilen). Sen att många skiter i lagen lite och blinkar och har sig är inget att hetsa upp sig över i mina ögon, hellre ett blink i spegeln än en bil i nacken. /Berga BMW - Beste Marke Weltweit. |
|
V12 LeMans |
lite off topic , men SvanteE : Är det i Sverige ,som du kommer i 230 och tar för givet att de som håller 120 i vä.filen ska flytta sig ,så tycker jag att du är fel på det . Det är ju du som bryter mot lagen , och då kan man ju inte ta för givet att andra ska flytta på sig . Då tycker jag det är värre när man nonchalerar att använda blinkers då man ska köra ut i vä.filen , vilket händer väldigt ofta på svenska motorvägar . För att inte tala om att inte hålla avstånd till framförvarande , vilket är , tror jag , största orsaken till att olyckor har ökat bl a på E6 här i Skåne . (har sett för många skräckexempel här på E6an , där man ligger precis i "röven" och blinkar med helljus på framförvarande bil ) Jag brukar lägga mig en bit ifrån framförvarande ( utan "ljustuta") och avvakta , och det dröjer inte länge förrän man "blåser förbi" (hehe) |
|
V12 LeMans> Inlägget handlar väl om Tyska Autobahn eller hur? Självklart skulle det vara fel att göra så i Sverige. tro mig, jag ligger ALDRIG och jag menar verkligen ALDRIG över tillåtna hastighet i Sverige, av många förklaringar, bensin, inte mycket till tidsvinst samt körkort. Vidare kör jag ALDRIG med dimljus i komb med halvljus. Jag går ALLTID ut i vägrenen om jag ska bli omkörd, blir jag omkörd av tradare blinkar jag ALLTID med helljuset på dem precis när de kört förbi så att de seratt de kan köra in så fort som möjligt för att inte hindra andra trafikanter bakom. Går någon ut i vägrenen för min skull tackar jag ALLTID på något vis. Jag stannar ALLTID om någon står still vid vägkanten, varesig det är natt eller dag och frågar om de behöver hjälp. Ser jag att ngn bakom kör fortare så går jag ALLTID in mellan två tradare under förutsättning att han kan köra om mig utan att det kostar mig något vilket är lätt att räkna ut om man använder huvud och ögon. MEN: Är det fri fart och jag vill blåsa på och det ligger en liten sketen ford fiasko i vägen som inte förstår skillnaden på 1,2 liters motor och 3,5 då blir jag irriterad och det står jag för. Fridens lijor och trevlig helg *BAWORAK* |
|
V12 LeMans |
SvanteE : ;-) Okidoki , iofs så pratas det också om svenska vägar i detta inlägg . Det är ju inte mindre farligt att ligga 1 meter bakom en bil på tyska autobahn . Hehe, 1.2 litersbilar finns det överallt . Ja , trevlig helg . |
|
Det håller jag med om V-tolvan. Vet mycket väl att det är riskabelt, och det är inte så ofta det händer, men vist händer det. Man får helt enkelt hålla tungan rätt i mun samt ha 130%ig koncentration. *BAWORAK* |
|
kilroy |
För att anknyta till den ursprungliga frågan så är inte tempot på Autobahn högre än att vilken BMW-motor som helst klarar det problemfritt. Slitaget på bilen i övrigt ökar självklart med ökad hastighet, oavsett var du kör.Myten om Autobahn som en enda lång frifartssträcka är inget annat än en...myt. Tät och tung trafik tillsammans med ombyggnadsarbeten, trafikolyckor m m gör ofta snitthastigheten lägre än man tror. Det GÅR att köra fort på Autobahn om man väljer rätt årstid och rätt tid på dygnet.Om man bortser från risken att bli av med körkortet så är det, enligt min mening, både behagligare, lättare och säkrare att köra fort på svenska motorvägar...Mvh kilroy |
|
kilroy: Nog tycker jag det går att åka långa sträckor i 150 km/h på autobahn. Det är völ mest runt storstäderna det inte går så bra... Fast det känns tryggare att åka fort på Autobahn för där VET man att när det står "fri fart" så är vägen gjord för det. Inga obehagliga överraskningar. I Sverige kan det ju vara lite hopp och konstiga kurvor ibland som är föga lämpliga att köra på i uppåt 200. Godnatt |
|
kilroy |
*StavrosJo, jag köper ditt resonemang, åtminstone delvis. Mot det kan man anföra att trafiken på Autobahn tidvis är rätt hetsig...det kan lätt dyka upp en liten japanare eller Ford Fiesta som bränner ut i vänsterfilen i 150 utan att se sig för...Det kan man ju faktiskt också kalla en obehaglig överraskning...Mvh kilroy |
|
Jo visst är alla dessa farbröder och gummor oberäkneliga ibland. Faktum är att det är inte lätt att flytta på sig om man inte vet att någon vill fram bakom en. För det krävs att man tittar bakåt. Där som här hemma finns det folk med synproblem och liknande, eller bara folk som lever i tron att bilarna är utrustade med många sminkspeglar. Men värst av alla, tycker jag, är bussar. Stora som minibussar. Stora bussar är snabbare än lastbilarna och de ska ut och köra om...och de tillhör dessa som kan räkna ut att vi som kommer i ca 200 (+/- 50 km/h) kommer hinna bromsa in. Minibussarna känns som bilar och kanske går rätt så bra (ibland är det väl befogat att ligga i v-filen), men man ser ju inte vad som händer framför. På så sätt går det inte att ligga så pass nära att de tycker att det är dags att flytta på sig. Jag blir alltid lite nervös när jag kommer in i en sådan klunga där en grupp bilar vill om ett antal andra bilar. Bilarna är inte lika acc snabba men alla kör ca 200 när de väl får upp farten. Ett sätt jag använder mig av är att hänga på någon som har ett körsätt som liknar mitt, men kanske en större bil. Tex A8, 7-serien, ... Visst är de snabbare i acc men om de håller sig kring 200 så kommer jag ifatt lagom tills "proppen" har flyttat på sig, så blir det jämnare fart än om man skall hetsa sig fram själv. Ett annat knep är att använda sig av de "mindre" motorvägarna. Då menar jag att jag undviker tex Nünberg - München och åker via Regensburg i stället. Ett exempel bara. För det mesta är det väldigt lite trafik mot att det kan bli några km längre. Detta gäller naturligtvis om man ska till någon punkt långt söderut. Mvh /NP |
|
andha45 |
Oj vilken hetsig diskussion... Tycker nog man ska vara försiktig med Fiestor o liknande, ofta sitter någon i den och kör, som inte alla uppskattar att "jag har stor motor du liten flytta på dig"... en Mercedes-testförare som körde i ca 230 trängde undan en liten bil (kommer ej ihåg märke), som flög av vägen och mamman och barnet dog. Rättegång, ska vidare till nästa instans. Då tyskar kör ca 1250 mil/år är nog mixen ganska lik den i Sverige, dvs mixen motorväg-landsväg-stadstrafik. Endast på motorvägen kör tyskar snabbare än svenskar. Problemet är nog mest de som kör dieselbilar och länge i riktigt hög fart. Bensinmotorer tycks hålla. Flertalet av dem som kör mycket på Autobahn kör gärna över 200 om trafiken tillåter. Det finns många ställen där det är möjligt. Helt klart sliter det mer på bilen än svensk motorväg, som måste vara riktigt skonsamt för bilen. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.