|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Vilket som är bäst/värst är nog omöjligt att svara på,det varierar nog från fall till fall...Det finns garanterat tyskar som verkligen "plågar" sina bilar med hårda acc o kör ofta allt va de går...Men o andra sidan finns dessa personer i sverige oxå även om de inte har möjlighet att kanske köra fullt lika fort som tysken har... För övrigt så har jag för mig att jag läst nånstans att en bilmotor slits som minst vid just "medelvarvtal" dvs kring 3500-4500 rpm.Då har man riktigt bra oljetryck samtidit som grejerna inte snurrar för fort...O som de flesta av oss vet så sliter det minst lika hårt på bilen att "sega" den på 5an från 1000-1200rpm o uppåt som att köra mer aktivt... "Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de" |
|
|
Jag undrar var ni har hört att det inte saltas i tyskland? Vid minsta tendens till frost öser dom ut salt på autobahn. Hur tror ni egentligen att vägarna blir isfria och torra, värmeslingor? |
|
|
Säger bara: FLER motorer har gått sönder på grund av för lågt varvtal än för högt!!! *BAWORAK* |
|
|
SvanteE>>>Jaha.Var läste du det ;) Mvh Janne. |
|
|
Så om man köper en importbil så har den bara gått på landsväg?? Finns det inga bilar i Sverige som har gått lite stadstrafik, och mer på E4? Är det verkligen så att tyskarna inte kör i stan eller? Förvirrad... |
|
|
Tack för att myten om att Tyskland är saltfritt och har sammetslena vägar. Visst har autobahnnätet en genomgående hög standard och renoveringar sker betydligt tätare än här hos oss. Men, trafikbelastningen är oerhört tung - det är ofta högerfilen är i svenskt skick eftersom det rullar en långtradare där med femtio meters avstånd dygnet runt (jag överdriver). Efter tusentals mil på tyska motorvägar, under alla årstider, har man smålett åt alla myter om hur fantastisk autobahn är... Det saltas något alldeles oerhört, framför allt i norr och söder. Bromsarna på framför allt tyngre bilar lär ha betydligt mindre livslängd i Tyskland än här på grund av de frekventa kraftiga inbromsningarna från hög fart (150+) till krypkörning/stillestående. Det enda som är sant är att en tysk bil GENERELLT sköts bättre än en svensk. alla ni som sköter era svenska bilar behöver inte hugga tillbaka - jag vet att det finns undantag. Det kan ha att göra med lägre servicekostnader, högre löner, andra prioriteringar, mindre husvagns/släpvagnskörning etc etc. Vad som sliter minst på en bil är med mina erfarenheter att den används ofta, körs lite längre sträckor, servas och tvättas väl. Vad som sliter mest är ju helt enkelt motsatsen. :) Sedan kommer jag alltid att tro på att det sliter mer på en bil när den körs i 250 än om den körs i 130. |
|
Njuren |
Men LOL.Va Kul ordet autobahn betyder ju motorväg.De har blivit ett ord med kraftig respekt bland folk ser man ^^---A-U-T-O-B-A-H-N---^^ YEAH THE KING OF ROADS! haha BMW - i nöd och lust? |
| Bortsett från avsaknaden av fri fart, samt faktumet att de är svindyra - är franska motorvägar europas bästa. Anser jag. | |
|
De franska motorvägarna är generellt sett bäst japp! De brittiska motorvägarna är stundtals väldigt fina också. De tyska är oxå bra, men det finns många riktigt riktigt slitna där också. De svenska motorvägarna håller mycket hög standard! Visa "kullar och hopp" ibland men det beror ju på den kalla vintern. mvh |
|
| Autoban! åker jag på varje vecka,dom få bilarna som kör fort är ett fåtal,går inte att dra fullt pga trafiken,därimot i sverige finns det ju inte en bil på våra motorvägar. | |
|
20000 motorvägs(Svensk eller Tysk) mil, eller 20000 innerstadsmil... gissa hur många fler timmar stadsmotorn gått... Personligen så tar jag hellre sen tyska landsortsbilen än en stockholmskörd kärra. Visst många av bilarna får smaka på höga hastigheter, men påfrestningarna på bilen och drivlinan är mindre än vid upprepade kraftiga accelerationer m.m. /Christofer |
|
|
De flesta tyska bilar som rullar i Sverige har inte ägts av "tyskar" vilket gör att det inte spelar någon roll om tyskar faktiskt tar hand om sina bilar bättre eller ej. Eftersom mer eller mindre alla importer under slutet av 90-talet och fram till nu importerats från första söksidan på mobile.de så är det synd att säga att det är pärlorna från tyskland som rullar på våra vägar. De största svenska vägarna håller bra kvalité. Men i allmänhet så är de bedrövliga. Speciellt efter en vinter. |
|
Buspelle |
I Tyskland används normalt vänsterblinkers för att markera att man vill om, aldrig helljusblink. |
| Beror helt o hållet på vem som kör de, inte var de körs... Dock är luften något renare i Sverige, spelar roll anser jag vad gäller motorslitage (cyl.vägg. mm.). Tycker man ser rätt vågade race på E4 också | |
|
Värdefullt vetande: I Tyskland finns 50 miljoner registrerade bilar (inkl lastbilar) Även om ett av världens största vägnät också finns i tyskland så blir det trångt på vägarna. |
|
|
Jag hade problem med min Tyskimporterade 325, det visde sig att kolbanan i luftmängdmätaren var utsliten på slutet, alltså när den var fullt öppen !! Autoban, nötare som ägt den ?? Tidningen Vi Bilägare hade en test för några år sen där man kollade hur mycket effekt det krävdes för att driva fram en bil med och utan husvagn. I 80 km/h krävs ca 15-20 hk, med husvagn var det 50-70 hk. När farten ökar så ökar ju motståndet drastiskt och så även effekten motorn måste utveckla. Men då det finns en Subaru Legacy i Serige som gått 67000 Mil med husvagn så motsäger det ju att en motor som gått hårt slits ut fort. |
|
|
MEN HALÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ::::::::::: Jag har ALDRIG hört talas om en bil där man fått byta motor för det var utsliten. Det brukar alltid vara en annan orsak till motorbytet. T.ex kamkedeja brusten, kylarslang läcker osv. Dagens motorer håller ju mycket längre än bilen ovasett om man plågar på Autobahn eller sunkar i stan. Och du ISÅKARE, om din 325a rullat mer tid på fullast än på dellast så är det unik i världen, den enda bil det skulle kunna passa på är t.ex Talladega Sabbaran som rullade med fullgas på ovalbana 24 timmar per dygn. |
|
|
Buspelle> Sedan ganska många år tillbaka är BÅDE v-blinkers och helljusblinkande FÖRBJUDET när man vill påvisa att den framför är en slöfock som borde flytta sig genast om inte före. *BAWORAK* |
|
|
SvanteE Hur ska man då göra om man vill tala om för föraren framför att man vill köra om, eftersom blinkers och likande är förbjudet. Ligga med 1 cm lucka i 250 km/h ???? |
|
|
Ja BMW_MAN...Detta är ngt jag slåss med varje gång jag är där... Personligen skiter jag i lagen, både blinkar med blinkers och med helljus samt tuta om det skulle behövas. Har även lagt mig med ca 1 meters avstånd i mycket höga farter. Jag har inget vettigt svar på din fråga, problemet är att för varje år som går blir det felr och fler tyskar (och andra) med dålig trafikmoral, dvs de ligger i ytterfilen och tänker att de ska minnsan hinna om nästa tradare också, trotts att de med marginal utan att släppa på gasen skulle kunna gå in i luckan o låta mig köra om. För ca 5 år sedan och tillbaka var detta inget problem utan folk gick undan i tid, tom lånt före, idag händer det tom att vissa ligger kvar på ren jävelskap, kalla det avundsjuka i hop med idioti och detta gör de ÄN mer om man blinkar med blinkersen. Det stora problemet är att det egentligen inte är så många som kör extremt fort, vilket gör att när ngn ska ut o köra om tittar de bara en gång i backspegeln, hade de tittat en gång till innan de körde ut hade de sett att man hunnit nästan i fatt dem och då skulle de ligga kvar, men detta sker som sagt inte ofta, utan mer och mer går folk ut och såsar. Kommer man själv i 230+ och ngn längre fram kör i 120 o ska om en tradare, ja då hinner man i fatt dem JVLIGT fort... Ibland får man börja blinka med helljuset så långt som 4-500 meter före och har man då tur så svänger de både ut o fort in igen, men det är tur om det händer. MEn man får ju å andra sidan gumnastisera bromsarna ordentligt:-) *BAWORAK* |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.