AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.311

Autobahnmisshandlad eller E4-misshandlad bil? Myt eller fakta?

Sida 1 av 3
Jag har funderat lite på den skara som kategoriskt anser att en tysksåld bil är sönderkörd på Autobahn. Stämmer det argumentet egentligen eller är det bara ett sätt för de som kör sv-sålt att rata import?

Det är ju nämligen så att man samtidigt hör att det nästintill är omöjligt att hitta fritt spelrum på Autobahn för att göra ex. ett toppfartstest medan man läser om just toppfartstester gång på gång här i forumet. Det är ju lite motsägelsefullt. Är det i själva verket så att det är här i glesbygden, på dom kälskottsrika vägarna som det körs hårdast och inte på Autobahn?

Vad tycker du?

Den allmänna uppfattningen är väl att en 20.000milare har fått en mer skonsam resa på Tyska Autobahn än 20.000 Svenska mil?

//Lazze
Beror väl på var någonstans på Autobahn den är körd, tvättbrädevägen mellan Berlin och Dresden t.ex. har ju varit ökänd i många år (även om den väl snart är helt reparerad)...

Mvh Elvis
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Jag tror inte att tyska bilar är körd mer brutalt enn svenska och norska bilar. Det är ju högst individuelt hur folk kör. Men om man vil vara slem mot sin bil, så kanske är det lettare att vara det på tyska väger? Eller tvärt om?

Jag tycker det är positivt att min bil är från Tyskland, och inte från vinter-salt-norge.
ew
189
ewert84
320ik 88
jag anser att en tysk bil är oftast i bättre kondition än en svensk med samma mil tyskar vårdar och servar sina bilar mer omsorgsfult, vägarna är bättre, och det används inget salt i tyskalnd
en bil som blir hår körd men servad är bättre än en som körs normalt och har bristande service
Men på vissa ställen i Tyskland saltas det ju mera än här uppe i norden!
ew
189
ewert84
320ik 88
ska man köpa en bil från tyskland så ska man undvika de norra delarna
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

En BMW tål normalt sett att köras "hårt" efter den obligatoriska varmkörningen..

Men ändå så slits naturligtvis en BMW motor som hela tiden får gå på maxvarv(eller nästintill) på tyska autobahn..Tidiga "mornar" kanske det går ;)

M.a.o. en autobahn körd BMW slits mer i mekanik än en motsvarande "svenskkörd" BMW...Förutsättningen är naturligtvis att dem är servade som dem ska...

Dock så är det omvänd slitagebild när det gäller rosten(normalt sett).Dvs mer rost i svenskörda vagnar..

Mvh Janne.
mi
525
mikren-6
Alpina B10 3.3 Touring -01
Och på autobahn kör man alltid på maxvarv?! Fick jag välja mellan en bil som gått 10 000 mil på autobahn eller en som gått motsvarande mil i Stockholms innerstad så skulle valet bli enkelt. Autobahn! Eller varför inte myten om norrlandsbilen? Jag har bott i Övertorneå ett år och skulle inte vilja ha en bil som gått 10 000 mil på våra "fina" norrlandsvägar, utan att hjulupphängningen och stötdämpning bytts ut...

Micke
D-diddy
ja jag håller med autobahn är ju det bilarna byggs för. varför har man annars så lågvarviga motorer för. att marcha i 150 km/h är fint för en motor, att runkas sönder vid rödljus sliter avsevärt mycket mer på en bil.
David

"The unattainable is invariably attractive"
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Mikren...Jajamensan,alltid på maxvarv på autobahn :)Läs vad jag skrev igen :)Generaliseringar..Javisst ;)

"Myten om Norrlandsbilen"...Billigt med lite stötdämpar och fjädrar jämfört med renoveringar av mekaniken,dvs motor,låda,bakaxel..:)

D-diddy>>>Bilarna byggs för autobahn?Med andra ord>>Hårda mil i Tyskland jämfört med "svenskkört" "blandad körning".

Jag jämförde INTE med en innerstadskörd(misshandlad?) bil i Sthlm för lite mera klargörande.Läs igen.Alla bilar går att köra sönder om man vill det.

Sedan så är det egentligen inte helt relevant att diskutera allt "över en kam"...Enskilt exemplar avgör naturligtvis i slutändan.Dvs ett bra "motoröra" är aldrig fel vid vilket bilköp det än vara må..

Mvh Janne.
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Tror ni att det är fri fart på hela Autobahn, och tror ni att alla kör i topphastighet i vänsterfilen när det är fri fart?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Morten M>>>Självklart :)

Läs mitt inlägg igen...trodde jag hade "rett ut" mitt inlägg iaf ;)

Javisst ja,du är ju norrman ;)))

Mvh Janne.
mi
525
mikren-6
Alpina B10 3.3 Touring -01
Janne T,

Förstår vad du menar. Vad jag däremot påstår är att "blandad körning" sliter mer på just de delar du tar upp (motor växellåda bl.a) än landsvägskörning, oavsett det är autobahn eller E4:an. Det är sällan, som du själv säger, man kör omkring i topphastighet på autobahn. Att ligga och "fisa" i 140-150 km/h på autobahn med en BMW är relativt skonsamt mot bilen med tanke på motor och utväxling (gäller väl de flesta lite nyare BMW). Det är väl däcken framför allt som slits...

Micke
För dom som har erfarenhet av Autobahn. Är det lättare att hitta ett fritt vägavsnitt där nere än här på E4? Även om Autobahn är större så är det ju bra mycket mer tätbefolkat också.
Det verkar iaf vara svårt att hitta ett vägavsnitt där man kan blåsa på där nere, stämmer det? Om det gör det så behöver man inte bekymra sig för motorns kondition direkt eftersom den lika gärna kan ha gått lika hårt, eller kanske t.o.m hårdare på E4.
Flåklypa: Jo, det är ju inte direkt fritt fram. Min personliga erfarenhet är att det funkar ganska bra att ligga i 220-250 i vänsterfilen så länge man undviker de värsta tiderna på dygnet, blinkar på slöfockar och har en jäkla bra framförhållning, för helt plötsligt är det stillastående kö...

Mvh Elvis
Men det är Berlin-Dresden jag hållt mig till, vet inte alls hur det är västerut...

Mvh Elvis
Scheckheft
Liten reflektion angående BoogieElvis näst sista inlägg. Citat:
"...blinkar på slöfockar...".
Innan man beger sig till Tyskland och Autobahn ska man veta att blinka med helljus för att framförvarande ska flytta på sig anses som ett allvarligt trafikbrott i Tyskland och rubriceras som "Nötigung", dvs hot. Dryga böter, i allvarligare fall tom fängelse.
Kanske något att tänka på innan man kör på Autobahn...

Mvh
Scheckheft/bmwe38.info
___
Länk
På detta forum upffattar jag det snarare som att bilden av hur tysken sköter och kör sin bil romantiseras, förskönas och generaliseras. Uttalanden som ofta görs av personer som äger en direktimporterad BMW.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Det är ju inte så himla mkt köer på autobahn? Förstår inte varifrån denna myt kommer. Vissa avsnitt av autobahn kan ju vara nästan helt tomma ibland! Visst kan det vara långa köer och otroligt mycket trafik. Men det är endast vid vissa sträckor, vägarbeten och olyckor. Eller vid extrema tidpunkter på dygnet.
Ibland är det ju mycket trafik men det flyter ju ofta i 100 km/h ändå.

En korrekt varmkörd motor går knappt sönder. Å långtifrån alla pressar ju sina bilar på autobahn. Våra bilars motorer är dessutom gjorda för farter 150-200 km/h. Vilket märks när man åker i de farterna. Det jag kan tänka är mindre bra för motorer på autobahn är väl att man ofta pressar full gas från 110 km/h upp till 200 km/h. Till exempel.

Nej, hellre en motor som gått motovägsmil än en med stadsmil.

mvh

Scheckheft: I Rom gör man som romarna oavsett lagstiftningen, har själv fått snabbare medtrafikanter i ryggen och det är ju mer regel än undantag att de blinkar till.

Mvh Elvis
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.