|
|
|
|---|---|
|
Ok det ligger till så här.. har 2 förstärkare i bilen en för basen och en för 2 serier med delningsfilter osv. Men har dock ingen cd spelare i satt ännu för att bytte till mp3 spelare. Det kommer ström till förstärkarna och ändå så hör man det där trevliga ljudet igen. (hade samma problem med gamla cd spelaren). Förstärkarna är koplade direkt till batteriet via 2 delningsgrejer för att kablarna är 35mm. RCA kablarna (lågnivå??) är dragna i mitten på bilen för att bilens + går på höger sida. Stjälv tycker jag att allt ska vara tipptop kopplat men men var är felet.. Tänkte riva ut allt igen bara för att jag ska lägga basen i reservhjuls "lådan".. Och dra en antennkabel för originalet går ej att använda.Men varför viner det redan nu? Har inte ens hunnit göra nåt åt saken??? 4cyl är bara halva motorer | |
D-diddy |
toligtvis är det generatorljud. köp ett störningsskydd på någon bilradiohandlare. typ BRL. David "The unattainable is invariably attractive" |
|
Det finns bara en lösning tror jag och det är att börja om från början igen...Ett stort jobb men jag ska bygga in basen i reservhjulhuset så jag får väll börja snart och för säkerhets skull så ska jag byta förstärkare och sätta dit ett störningsskydd 4cyl är bara halva motorer |
|
|
Terve! Jag tror att du kan få jordfel om du har jordat slutstegen via batteriet och bandaren via chassit. Bägge bör jordas i chassiet. Jordar du även bandaren från battteriet så glöm inte att antennledningen drar in chassiejord till anläggningen, kan alltså fortfarande vina. Jorda allt i chassiet så borde det räcka för allt annat hade du redan tänkt på. Lycka till |
|
|
Problemet med jordslinga mellan de olika enheterna kommer att bestå, ripplet från generatorn fördelas och tar olika vägar överallt genom plåtchssiet i bilen, tvärs över batteriets poler är det alltid minst rippel och tvärs över generatorns anslutningar är det mest. Man kan ha tur och hitta punkter ute på chassiet med högre och lägre värden, men komponenternas montering mot chassie, antenn och övriga kablar till stereon mm bidrar med signaljordning (störningsmöjlighet) och oftast är enklaste och bästa lösningen jordavbrottsenhet som monteras på lågnivåkabeln. FP |
|
|
janne : Jag har sådan block som delar sig ehhh liksom plus från batteriet till blocket och ut till förstärkarna men nu minns jag inte med minusen...tror det var samma sak där direkt till batteriet.. Men om fallet ligger till så då ska jag testa att jorda i chassiet. Men jag ska bygga om lite och grejer så ska vi se vad som händer. Man har ju tid till sommaren. Förrästen så cdén kommer fast i original kablarna (med en adapter) tycker du att jag ska koppla om hela cdén?Nåja vi ska se vad som händer. Snikarboden lallalallalla hör av mig igen |
|
|
Terve Suomalainen! Nej du behöver inte koppla om cd:n den har nog jord från chassiet. Lycka till med lallandet i snickerboa. |
|
|
Ok then nu är det färdigt...men inte försvann vinande ljudet... Jag jordade båda förstärkarna i chassiet har dom helt separata från alla möjliga kablar osv.. Men ljudet som kommer är ifrån generatorn det är jag bergsäker på.. Snyggt som fan blev det iallafall..ja ja ska väll försöka med nåt annat aluminumfolie kanske? |
|
|
Läs gärna tidigare inlägg. Skärming, folier osv hjälper inte ett dugg mot ev. magnetfält. Du har till 99% en jordslinga, detta ger generatorstörningar. Tas bort genom att montera jordavbrottsenhet på lågnivåkabeln. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.