AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.180

Vågar man åka med spaceplattor !?

Simolo
Hej.. (hittade inget på sökfofumet!)

Jag har 4st 17" REAPER fälgar med ET37 som offset, de ser ut som TSW Venom fälgar (ursäkta stavningen kanske!) de bygger liksom åt fel håll fälgarna!
Dessa satt på när jag köpte bilen en 325 -88, då satt de monterade med 5mm snikspaceplatta fram utan centrering på mitten (med väldiga vibrationer som följd!) för att inte ta i tornen.
Fram skulle jag helst vilja ha 10mm för att det ska se snyggt ut, bak skulle det behövas 20mm för att se bra ut. Jag tänkte tillv dessa själv jobbar på en mekanisk verk. & sedan köpa längre hjulbultar.

Men vågar man åka med en sådan här kombination, eller är det lurigt för hållfastigheten. Eller bara för att farbror blå inte gillar det???

Tacksam för lite tips! MVH Simon.
Farbror blå säger inget så länge du håller dig inom tillåtna gränsvärden för spårviddsökningar.

Om det är riktiga grejer som monteras så sänks inte hållfastheten.

/Anton
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Jag har 10 mm specialsvarvade spacers fram. Har kört flera tusen mil med dem utan minsta problem.

Men jag undrar om 20 mm verkligen kan bli bra? Jaja det skadar inte att prova.
*B
535
*Bumse*
324td -88
Jag körde med 20mm i fram och 30mm i bak på min gamla 325:a E30, gick finemang så länge jag hade bilen! (på bilderna hade jag inte framspacerna på)
Har kvar spacerplattorna ifall jag behöver dem till min 324td.

Länk
Inga som hellst problem, bara du svarvar med styrningar, kan bli lite problematiskt på 10mm spacern då styrningen i navet bygger ca 6-8mm.
Simolo
Tack för alla tips!

Det verkar ju som om det ska kunna funka riktigt bra.. Jag skall nog sätta i en bit aluminium i svarven direkt!
Och köpa längre hjulbult!

MVH Simon.
Det duger nog tyvärr inte med vilken kvalitet som helst när det gäller aluminium. Använd en hög kvalitet så materialet inte ger vika om det belastas.

/Anton
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Märkte ni någon skillnad på bilen efter montering av spacers?
*B
535
*Bumse*
324td -88
Simolo:
Det bästa är att behålla dem bultar du har, dem sätter du fast hjulen i spacerplattan. Sen Köper/tillverkar du försänkta in-sexskruv som du sätter fast plattan i navet med.

Morten M: Inte ett dugg, enbart synmässigt!

Länk
Att skruva spacern i navet sk adapterplatta blir problematiskt då tjockleken inte skulle vara mer än 10mm, och skruvskallen bygger några mm, och lite gods som håller plattan mot navet bör också finnas för säkerhetens skull, men däremot på 20mm:aren går det ju utmärkt.
*B
535
*Bumse*
324td -88
Ja, tjockare än 20mm måste dem vara..

Länk
Simolo
Hej, jag kan nog bara ha 10mm som mest fram, så det funkar nog bäst med spacers med hål i för förlängda hjulbultar för min del !
jo har 50 mm på min e30 å det går bra
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
mini: 5 cm!!!?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.