|
|
|
|---|---|
|
Går detta? Jag har hört flera som säger att man inte kan få det. Är det nån som vet? Och så kan man sätta dit en LCD-skärm på ett snyggt sätt i E30? _ _ _ _ _ _ E30 2,3L med lamelldiff!!!! | |
|
Det går! Största problemet är att bagaget är så tätt så ljudet har svårt att komma in i cupén. Men om du har en skidlucka så går det betydligt lättare att få in ljudet. Bästa alternativet är att bygga en bandpasslåda så du kan dra in portarna direkt till cupén. Men det funkar även med en vanlig basreflex eller sluten som spelar i bagaget, dock så kommer du få mkt problem med vibrationer å missljud från bagaget.. Så det beror ju lite på vad man är ute efter. Men att få till bra ljud är inget problem. |
|
|
Lite offtopic men Jim: Vilken utav dina bilar upplever du som piggast? Wannabe M3an eller 325an? --- Min E30: Länk /Chrille |
|
Robsarve |
Visst går det att få drag i en E30! Med en bra bandpasslåda skall du se att det händer grejjer! Allt annat (som att gröpa ur baksäte osv.) reulterar bara i att man blir tokig på att hela skuffen håller på att skramla loss! tycker Erik Marknadschef N-core Technoligies |
|
deejaywasp: Jag köpte min 320is när det redan hade blivit vinter så jag har tyvär inte haft nån möjlighet att testa den riktigt ännu.. Jag vill inte uttala mig förens jag haft chansen att prova den riktigt när de är torrt ute så man kan gasa som man vill. Men man känner på en gång att det endast sitter en 2 liters motor i 320in.. För på lågvarv så är den verkligen död, men med det effektuttaget ur 2 liter så kan det ju inte bli annat. Så jag kan tyvär inte heller uttala mig om hur den är att köra när det svänger lite mer och så.. Men den borde ju ligga bättre på vägen med tanke på den bättre viktfördelningen. Då menar jag inte bara på att motorn är lättare (för det skiljer nog inte så jättemkt?), men däremot så ligger vikten på motorn betydligt längre bak än på 325an. Ska i varje fall bli kul att få testa den riktigt när sommaren kommer. Om du har fler frågor så kan du ju starta en ny tråd så slipper vi förstöra denna :) // Jim |
|
|
Ett alternativ till bandpass är att bygga en baslåda så du kan ha element och eventuell port upp genom hatthyllan. Jag byggde själv förut en basreflexlåda på detta sätt och tog upp ett hål i hatthyllan där baslådan passade exakt,, sen tätade jag så det var helt tätt runt om. Det spelade mkt bra och efter lite dämpande av vissa delar på bilen så fanns det inte ett enda skrammel varken inuti eller utanför bilen när man spelade max. Ska man få till det bra och inte förstöra hathyllan allt för mkt (som är en bärande del) så bör man inte använda en bas som är större än 10". // Jim |
|
|
sory.... det finns andra trådar... Kolla denna... berätta allt om henne Länk (bilen allttså) --- Min E30: Länk /Chrille |
|
|
Ok ok! Jag tänkte köpa 2st Fanatic power 12er. Men kanske får tänka om då? En kanske räcker? Det är redan uppågade hål för 6*9er så det ska i sen så ett har 5*25er ifram och bas i lyckan förstås. _ _ _ _ _ _ E30 2,3L med lamelldiff!!!! |
|
Robsarve |
Hellre en bra än två billiga! Skall du ha 6x9 bak så bör du definitivt välja bandpass annars får du fasproblem direkt. |
|
Jag har 2st Länk i skuffen i en sluten låda spelandes bakåt (mot baklyserna) och det dunkar ut de flesta bilar med mycket dyrare basar.... Dock skallrar ju hela bakpartiet på bilen... Nummer plåten rör sig ungefär 1 cm... Hela med bilbasindustrin är så genomskinlig... kolla bara på SPL:en... Tacka vet jag PA-basar.. Mycket dunk för lite pengar... Jag har gjort flera installationer med dessa basar med mycket gott resultat... --- Min E30: Länk /Chrille |
|
Jessie |
LCD-skärmen kan du bygga in vid fläktarna i mitten. Gör bara en adapter som den passar i. Jag har en bandpass låda som har suttit i min 320 som jag ska sälja är byggd för E30 går in perfekt med port upp i h-hyllan. Det sitter 2 st Signat Rage 10" i lådan. Lådan är byggd av www.ljudstudion.se. |
|
deejaywasp: Jag blev mycket intressad av dom basarna du har i din bil. Hur fick du fram volymen på din låda, el får man med ritning?? Känner du till något om man jämför denna bas mot tex en MDS bas alltså vilken är bäst och prisväd. //Ville |
|
|
Byggde faktiskt lite på känn, En sluten låda kan man bygga riktigt fel innan den låter illa. Du kan ju alltid som du säger jämföra lite med MDS Probox.... --- Min E30: Länk /Chrille |
|
|
deejaywasp: Hur många liter är din låda på?? //Ville |
|
| I min M3:a har jag byggt baslåda i reservhjulsbaljan. Där sitter det 2 st Kicker Solobaric 12:or i en sluten låda som spelar rakt uppåt. Rockar riktigt duktigt, dessa drivs av ett ZR600 steg som körs i monoläge. Har kompletterat i fram med Amegas q-komp 6,5or drivna av ett fyrkanaligt Kicker ZX460, dvs en kanal till varje högtalare. Allting styrs av Pioneers suveräna P99:a. | |
|
deejaywasp: Har bara några frågor till. 1. Vad använder du för steg?? 2. Såg att du har Totalljud som hemsida under din användare profil, jobbar du där?? 3. Har du byggt med mdf el vanlig spånn?? 4. Passar dessa bassar bäst i en sluten låda?? 5. Ja vi tar med föregånde fråga också, hur många liter?? Men vad tycker du att jag ska köpa en SP12/200 för 300kr eller en mds för 1000kr, du verkar var insatt med tanke på ditt nick också. Tacksam för svaren!! //Ville |
|
Robsarve |
Skulle inte köpa någon bas för 300:- Det betyder att den är byggd av delar som kostar under femtilappen och det får man inte ihop några vidare grejjer för. Angående MDS tycker jag att du skall göra en sökning på folumet med just de bokstäverna innan du köper därifrån... När jag ändå är igång svarar jag lite på några av dina övriga frågor. 1. Du bör använda ett steg som ger minst 150 W RMS per tolva i den här prisklassen. 3. Själv föredrar jag spån för det är lättare att jobba med och billigare, ljudmässigt är det ingen skillnad. |
|
1. Änvänder ett monacor 4kanalsteg 2. japp 3. Spån 22m 4. Sluten 5. Kommer inte ihåg. Sätt du upp en MDS bas för 1000kr och en SP för 300kr.. så lovar jag dig att MDS låter skit i jämförelse.. Jag säger det igen KOLLA SPL:en... Skit i watten... --- Min E30: Länk /Chrille |
|
|
BMW-robban: Jag gjorde så att jag skärde två stora hål i plåten bakom baksätet och byggde lådan så att högtalarna satt i både lådan o i plåten bak. Det blir ett jäv*a tryck vill jag lova. Högtalarna tryckte alltså mot baksätet, blev mycket nöjd. Och jag byggde inte några värstinggrejer. |
|
|
Är Känslighet = SPL ? //Ville |
|
|
Men jag tänkte bygga under hatthyllan och dra reflex-röret upp igenom. Tror ni om det då? _ _ _ _ _ _ E30 2,3L med lamelldiff!!!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.