|
|
|
|---|---|
dunstan |
Kolla in: Länk 322 hk, 398NM Och "He said also that, with such a power and torque curve, the car would likely beat an M3 . I asked : "E36 or E46" ? I said :"even an E46, as they don't usually make the 343 bhp as announced, and your torque curve is much better". |
|
Äntligen får man en rimlig förklaring till B3S:ens prestandasiffror! Way to go, Alpina! Jens |
|
|
dunstan: Känns det bra nu?:))med tanke på vilken disskusion vi hade för ett bra tag sen:))) /S |
|
dunstan |
Starre; Yepp! ;-) Hur går M3an då? Inga Porsche 996 planer? Men ärligt talat jag säger som tidigare: Alpina B3S = komfort/sport/diskret sleeper BMW M3 = sport/sport/mindre diskret BMW M3 CSL = Super sport/Super sport/brutalt synlig På vanlig väg är Alpina B3 3.3/S och M3 E36/46 väldigt lika gällande prestanda. På bana är M3 bättre än Alpinorna. På vanlig väg är Alpinorna komfortablare. (CSL lär dock vara mycket snabbare än Alpinorna på vanlig väg också. Har inte träffat på någon ännu så jag vet ej...) Det är ju svårt att ta ut kraften ur en bil på vanlig väg. Handlar mer om förare. CSL är brutal på bana och kanske lite jobbig på vanlig väg. Så man får fundera på vad man prioriterar. Inget självklart val tycker jag. Gillar alla varianterna. Hade jag råd skulle det bli: Alpina B3S Touring till vardags BMW M3 CSL som banbil (och skrytrundor på stan) Mest sugen just nu är jag på Alpina B5 Touring eller en X5a. Får se. Tillsvidare behåller jag min Alpina. Går som en klocka! |
|
dunstan; B5 Touring, är det en ny modell? Eller menar du B10? Jens |
|
dunstan |
MrMarsupilami: Jag drömmer om ryktet att Alpina skall släppa en Alpina B5. Alltså en Alpina baserad på nya E60. Ryktet säger V8, 500hk, 700nm, kompressor. Det är väl mer eller mindre bekräftat att det kommer en Alpina baserad på E60. Inte så oväntat. Dock lite oväntat att det tar sådan tid att släppa bilen. Alpina brukar ju vilja släppa bilarna innan M modellerna är ute för att sälje lite extra... |
|
dunstan; Ok, visste inte att den skulle heta B5. Den lär ju bli ganska eftertraktad om ryktena stämmer! Med 500hk och 700Nm tycker jag nästan att den borde slå M5:an på fingrarna. Kanske utvecklar M5:ans V10 mer än vad BMW har gett skenet av... Jens |
|
dunstan |
Jag misstänker att både Alpinan och M5an har mer pulver under huven. Men BMW själva pratar om att man lyckats nyttja kraften i motorn bättre och att de ej behöver så mycket vrid. Skall bli intressant att se hur det ligger till framöver. Om B5 slår M5? Ja vem vet. Om Alpina understatar som vanligt så är det ju inte omöjligt. B5 borde ju bli lättare med tanke på V8 kontra V10, Men M5 lär ju vara lättad. De lär ju hur som helst få helt olika karaktär. Högvarvig V10 kontra V8 med kompressor. Ljudduellen lär nog M5 ta hem. Bygger inte BMW en M5 touring som kommer Alpina B5 touring bli en mycket het bil. Mmm. Spännande tider! Själv gillar jag Alpina. De vet verkligen hur man bygger förfinade BMW. Så är väldigt sugen på B5. Men när man hörde M5an med V10 så började man ändra sig lite. Vilket fantastiskt ljud!!! Man får vänta och se. Och skall bli intressant att se priserna. Blir Alpina mycket billigare så är den given. Undrar vart M5 hamnar? Under miljonen kan man hoppas. Borde väl hamna runt 850-900. Men med v10 vet man ju inte... |
| Någon som har uppgifter från dyno fast med b5 2005-> ?? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.