|
|
|
|---|---|
DeeNo |
Vill tona fram rutorna men jag vill inte ha det så jätte mörkt, kan inte hitta ljusa toningar, finns bara Mörka överallt, Var hittar jag ljus toning så inte snuten börjar stoppa mig har hört man får tona upp till 25 % vad det nu betyder. |
|
Inta lagligt alls. Varför vil du? Om du "i verste fall" tonar siderutorna fram, så kommer framrutan att se mörkare ut.. |
|
| Biltema (skratta inte..) har ljus toning som faktiskt är helt OK... Däremot är den inte särskilt billig. Ska visst vara värmereflekterande, heter det i katalogen.. Detta gör att den är lite grann åt spegelhållet, dock inte så man stör sig på det. Har denna film runt om på min andra bil och har även haft den runt om på en tidigare bil. 50% ljusgenomsläpp, så egentligen är den inte laglig på framrutorna men jag har blivit stoppad av farbror blå ett antal gånger, utan att dom har gnällt över det. Besiktningarna har åxå gått bra, har besiktigat totalt fyra eller fem gånger med toning på sido-framrutorna. | |
|
Dom snutarna här bryr sig inte om toning i allafall...åkte brevid dom och dom glodde bara...däremot små skyltar och dimljus gillar dom inte:=) ///M3 |
|
|
Så länge ljusgenomsläppet är minst 70% är det fullt tillåtet... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Jesperado: 70 % på sidorutorna fram, 75 % på vindrutan?? | |
|
Helt rätt! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Var hittar man film som bara stoppar 25%? | |
|
Reglarna är kanske lite rondare i Sverige, det glömde jag. I Norge är det inte alls lagligt att montera film överhuvudtaget (på sidorutorna fram eller vindrutan) efter vad jag vet iallafall. ravve: Kom ihåg att moderna rutor som oftast är fargat/tonat lite från fabrik.. Jag tycker det är mycket svårt att se ut gjennom siderutorna på min bil når det är mörkt och regnväder ute. Så jag vet inte om jag vågar tone rutorna.. |
|
|
k1mzo: Tonar man en originalruta med "20-30%" är man ganska garanterat redan där under det tillåtna ljusgenomsläppet. Monterar man sedan en skiva över rutan minskar det ytterligare. Original ca 80% minus 20-30% blir 50-60%. Sedan tar plastskivan minst 20%, då blir det 30-40% kvar... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Helt vanligt transparent fönsterglas ger en diffusion som tar bort ungefär 10-20% av ljusgenomsläppet. En skiva plexiglas tar betydligt mer... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Så lyktglas i "glas" är bättre än plast på genomsläpp? M POWER- När du älskar att KÖRA!!! Länk |
|
|
När det är nytt, troligtvis. När det använts och slitits lite, definitivt! Plast är väldigt känsligt för ljus med kortare våglängd och därför direkt olämpligt till bruk framför strålkastare... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jag har haft kontakt med vägverket om detta. Han sa att ALL toning är olagligt. Sen så sa jag det som ni snackar om genomsläpp o grejor o då snackade han om för mej om jag bara hade tonat rutan med transperant film så hade det varit olagligt för det går över den procent som man max får ha. Sen e det väl upptill polisen eller bilbesiktningen ifall de vill godkänna det eller inte. Jag stack bort till bilbesiktiningen o frågade dom me o dom sa att de godkänner ingen film alls. Ni kan ju se nya bilar som är tonade sen fabrik o då har fabriken godkänt filmen o sen är bilen registrerad eller nått med det o då är det godkänt. |
|
|
Jontemannen: Har du fått dessa besked är det beklagligt, för så ser inte reglerna ut. Enligt lag är det fullt tillåtet att tona rutor med färg eller film så länge kraven på ljusgenomsläpp är uppfyllda. De typer av film som inte är tillåtna att använda är film som kan ge störande reflexer eller liknande, typ "spegelfilm"... "5 §: Ruta får inte förses med färgskikt eller film som kan medföra störande reflexer eller kan medföra risk för bländning av annan trafikant eller som medför att kraven i 10 § inte uppfylls." "10 §: Ruta i bil skall i förarens siktfält ha en ljusgenomsläpplighet i båda riktningarna av minst 75 % för vindruta och minst 70 % för annan ruta." Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jag vet att det står så.. Det var ju därför jag ringde o kollade upp det. Men ingen toning är tillåtet på sidorutorna eller framruta. Enligt Vägverket. Jag blev tagen för ett bra tag sen med min Gsi som jag då hade o polisen stoppade mej o jag fick en ombesiktning på bilen. Bara o tacka o ta imot!! |
|
|
Det är Vägverkets egen text. Jag har vid ett flertal (många) tillfällen diskuterat bland annat detta med flera olika representanter från Vägverket, och det råder ingen som helst tvekan att deras egna skrivna texter gäller. Det ÄR alltså tillåtet att tona rutor med film så länge kraven på ljusgenomsläpp är uppfyllda. Att det sedan i praktiken innebär att de flesta rutor inte klarar kraven på ljusgenomsläpp även om en väldigt blek eller i vissa fall t.om. helt transparent film monteras är en annan sak... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Japp.. Lagar är ju till för att brytas.. =0) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.