|
|
|
|---|---|
| Om en ix driver dåligt på framhjulen, hur kan man då ta reda på om det är främremellanaxelns splines som är slut eller om det är fördelningslådan som gett upp eller om det är något annat.? | |
|
Man konstaterar nöjt att den numera driver bättre därbak :) Hoppas nån som är mer seriös och kunnig kan hjälpa dig.. |
|
|
Ta loss främre mellanaxeln och kolla splinesen. Det är inte svårt att ta lös den. If you can´t drift it - ditch it! |
|
| Okej. hur kan man annars se om fördelningslådan har gett upp? | |
|
Enkelt. Ställ bilen på ett betonggolv, lyfta upp bakhjulen så pass att dom inte ligger an mot golvet med en garagedomkraft. Lägg i ettan och smyg av kopplingen på tomgång. Bakhjulen skall snurra och framhjulen skall stå stilla. Då är viscokopplingen trasig. Om det är så vill jag hälsa dig välkommen in i klubben. Driver det med mindre effekt på framhjulen än bak så kan viscokopplingen vara i dåligt skick. Den skall prestera ett visst moment. jag avråder bestämt ifrån att försöka låsa nåt hjulpar för att tvinga fram en rörelse. Gör man det så kan man vara säker på att visco´n går sönder. Detta är inte ett ovanligt problem trots att det sägs att det inte förekommer. Många har nog fått sin visco förstörd vid bromsprov hos bilprovningen utan att dom vet om det. Om det ät nåt fel i viscokopplingen så är detta ljudlöst, medan splinesproblem låter väldigt illa. Det tickar ganska högljutt. En ny viscokoppling kostar ca 7000:- hos BMW. Det är rätt mycket jobb att byta. En utbyteslåda går på ca 14 000:- Du kan också köra fast bilen i djup snö eller nåt lerhål, då ser du om framhjulen spinner eller inte. Spinner ett framhjul är allt OK. Bakhjulen spinner alltid bägge två. Kan tillägga att min bil spinner på alla fyra vid häftig start, men om bakhjulen släpper i hala motlut så stannar framhjulen, dvs trasig visco. Som sagt, välkommen in i klubben. |
|
| tackar så mkt för svaren | |
| Har pallat upp min 325iX eftersom jag håller på att renovera hela bilen.. Startade bilen idag och det är 3 hjul som snurrar båda bak samt höger framhjul.. Är detta OK eller är något fel.... När bilen nu står upp pallad så är det lika bra att fixa allt innan den ska ut i sommar... Nu är det bara lite finslipning sen ska lacken på =) ... | |
| Någon? | |
|
Om 3 hjul snurrar är allt ok. Om du skulle kunna få det av fram hjulen som snurrar att stå still, så ska det andra hjulet snurra. En diffentrial funkar så att det hjul som går lättast får kraften. Om det inte sitter en diff. broms i den. Det gör det inte fram på ix:n. Mvh. Danne |
|
| Tackar.. då lär det vara ok... Nu är det bara turbon som ska på... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.