|
|
|
|---|---|
328_huggarn |
Hej på er! Funderar på att justera ventilerna pga. tic, någon som vet om det är hydraliska ventiler på en 328 -95 ? Vet någon vad det ska vara för avstånd till en 328 -95 ? over and out.. |
|
Det hydrauliska lyftare så det blir nog värre... När tickar det? När den är varm? vilken olja har du, etc.. ? |
|
328_huggarn |
jo det var därför ja tänkte om någon vet om det är hydral... ? måste nog säga att det inte tickar jämt.. ibland kan den ticka lite när ja har startat den (men det är bara när bilen står på tomgång) och ibland när det är varm, så det är "random" ojla har ja 10w-40 har ja för mej (mitt minne är inte i topp) någon bra idé |
|
Jepp Huggarn du har hydraliska lyftare, därför måste man oftast byta lyftare i samband med dessa tikningar du snackar om... Hade samma problem på min Golf VR6 det hjälpte med byte av lyftare. Det kan också hjälpa med många täta oljebyten till en mycket bra olja, detta brukar dock bara hjälpa temporärt. Har du kollat så du har tillräkligt med Olja i bilen, annars är detta första indikationen på Låg Oljenivå Hoppas det hjälper |
|
|
Byt till en bra olja med bra med låg viskositet, gärna SLX 0w30 då denna har bra kallstartsegenskaper (finns självklart fler). Detta borde tysta dina tickningar vid start och när motorn är kall. Om den skulle ticka ju varmare bilen blir, är det förmodligen slitage som orsakar oljudet. Detta kan avhjälpas av en olja som håller högre varmviskositetsvärde (ex. en 5w50 olja). Är du säker på att det ventiltick, spridarna kan väsnas rätt mycket och misstolkas för ventiltick ! |
|
328_huggarn |
någon som har någon aning om vad det kan kosta (ca pris) att byta mina tryckare ? japp oljenivån är som den ska.... |
|
"Tror" de kostade 200 kr styck till GOlfen den hade 12 st ventiler = 12st lyftare din har det dubbla så vitt jag vet.. 24 ventiler = 24 lyftare... så det kostar lite =/ men prova först att byta till en bättre olja.. och kolla om det verkligen är lyftarna som väsnas =) |
|
328_huggarn |
Anders S. såg inte att du hade skrivit (uppdaterade ej) nä jag är inte säker på att det är ventiltick.. om det nu skulle vara spridarna, vad kan man göra för nå då ? |
|
Spridarrengöring kan göras, obs ej STP eller nåt i den stilen! Lyssna noga och försök hitta källan till ljudet. Spridarna har en tendens att låta mer eller mindre på alla bmw ! |
|
328_huggarn |
Anders S. ska ut på lunchen och lyssna som aldrig förr.. keep u posted |
328_huggarn |
ja bara för det då så hörde ja inget.. men som ja sa, det låter inte jämt... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.