AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
963

Dåligt högtalarljud vid hög volym

Visa användare
78
sherikan
525iA -95
Hej alla!
Jag fattar noll när det gäller bilstereo! skulle behöva hjälp. Jag har en Blaupunkt bandspelera med fyra högtalare (Är det original eller??). Det är ganska bra ljud med låg volym men när jag skruvar upp volymen så börjar högtalarna vibrera kraftigt med otydligt ljud (om ni förstår vad jag menar!). Har stereon för stor effekt jämfört med högtalarn? eller kanske felkopplad?

Tackar för svar!
Si
765
Simon01
120dM -08
Stereon orkar kanske inte driva alla fyra högtalare, prova att koppla ur två av högtalarna och se om det blir bättre ljud.
Visa användare
78
sherikan
525iA -95
Tack!
Det låter rimligt. Jag skall prova det ikväll.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Tror på sprucken främre högtalare...

Mvh
Visa användare
78
sherikan
525iA -95
Högtalarna var bra, ingen är sprucken.
Kollade på effekten. Jag har bara 4x6,5 W ut från stereon (Blaupunkt Paris RCR 42).
Jag har kanske för låg effekt!?
D-diddy
ja det skulle jag tro. Åk till någon radiohandlare och köp en modern cd, gärna med mp3-spelare. dom har idag runt 4*50 watt.
några bra högtalare till det så har man helt ok ljud.
David

"The unattainable is invariably attractive"
Tyvärr ger dom inte den effekten, det är samma 12V matning idag som det alltid varit men runt 15W med bryggkoppling kan man få ut innan disten stiger högt, vilket iofs räcker bra med friska och bra monterade högtalare.

FP
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Byt gärna även ut de främre högtalarna mot likadana storleksmässigt men med bättre kvalitet, finns på brl.se o liknande ställen.

Mp3-spelare är prisvärda nuförtiden och det är skönt att slippa byta platta hela tiden.

Mvh
Visa användare
78
sherikan
525iA -95
Igår köpte jag en Panasonic CQ-RDP113 4x45 W för 1500:- (extra pris) på Expert och monterade den.
Perfekt ljud och inga problem med högtalarna!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.