|
|
|
|---|---|
| Jag har upptäckt ett mycket irriterande fel på min gamle 728iA -79. Ibland så tvärdör bilen helt plötsligt, låter man den stå en kortare tid (5-10 minuter) så startar den plötsligt igen. Någon som varit med om nåt liknande? | |
|
Bränslepump som börjar ta slut? Mvh |
|
|
kolla bränslepumpsreläet och tändspolen , sådana där fel har jag varit med om när tändspolen varit nära att lägga av. Sen när den kallnat lite kan den gå en stund igen. Kan såklart vara vadsomhelst men jag hade kollat de två grejorna iaf. |
|
|
Ok, sitter bränslepumpsreläet bland de andra reläaerna i säkringsboxen eller? Tändspolen, hur kolalr jag den egentligen? |
|
|
Köp en ny tändspole på Biltema för 150:- Mvh |
|
|
tändspolen skall vara korrekt jordad och ha matningspänning. högspänningsdelen avråder jag från att mäta då det kan kittla i fingrarna. den brukar jag testa med en speciell högspänningsprob som man normalt sett använder till bildrör och andra högspänningsaplikationer. men att testa med ett löst liggande tändstift går nog lika bra. jag vet inte vart pumpreläet sitter på en e23 , men det står oftast "farbschtof relais" på det , och det skall vara väl utmärkt. kolla i det efter kallödningar - det är ganska vanligt , har haft det felet själv. nån annan med äldre 728 som vet exakt vart pumpreläet sitter ? |
|
| OK, ska kolla efter "fahrstoffrelais" och ta isär det. Problemet att bara teste om det är gnista eller ej är ju att det inte säger nåt om tändspolen egentligen. KOmmer det ingen gnista kan det ju berop på flera orsaker. Tändmodulen är nästan ny så det borde inte vara den. | |
|
Min E28 betedde sig likandant när bensinpumpsrelät var på väg att ge upp. På E28 sitter det intill säkringboxen och ser ut så här: Länk , troligen liknande placering på E23. Det är märkt med “Benzinpumpenrelais” och inget annat. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Du kan kolla tändspolen genom att, när bilen har lagt av, försöka kyla ner den. Exempelvis med snö om det finns sådan att tillgå, eller något annat och om den startar efter att ha kylt ner den någon minut så är det säkerligen tändspolen. Försvarets Volvo 240:s levererades tydligen med dålig tändspole efter vad jag fick erfara och då var det, om det fanns, snö som hjälpte... |
|
| Tack för länken, men nåt sånt relä har jag inte sett till vad jag kan komma på nu, men jag ska titta noggrannare när jag kommer hem. Jag ska prova kylmetoden men nu finns det ingen snö kvar så det får bli kylspray eller nåt sånt... | |
|
Nu är det så lyckligt eller olyckligt hur man ser på saken att bilen inte går att starta över huvudtaget. Den tänder så länge man kör startmotorn men dör omgående då man går tillbaks i tändläge. Jag provade att ansluta +12 direkt till tändspolens + eftersom jag tänkte att det var fel på förkopplingsmotstånden, men det blev inte bättre. Jag har tagit loss och kontrollmätt förkopplingsmotstånden och de verkar ok. Bensinpumpen verkar fungera för om man låter nyckeln vara i tändläge hör man bensinpumpen och ljud ur bränsletrycksregulatorn av bensinen. Frågan är var bensinpumpsrelät sitter? Jag kan inte hitta det... Var sitter själva styrdonet? |
|
| Nu är problemet troligen löst, det var tändspolen. Då jag skulle prova med en annan tändspole föll ena anslutningen sönder på tändspolen i bilen, den visade sig vara sprucken på ena sidan. På bildelsbasen hittade jag en tändspole till en 528 E12 på Örebro Bildemo för 100:- och nu går bilen som en klocka igen. :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.