AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.061

Högt lambda värde ?

PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Ja, så var det gjort. Dvs. den årliga kontrollbes. Fick anmärkning (2:a) på för högt lambda värde på det "förhöjda tomgångsvarvtalet" (2500rpm)1.085. Det skall ligga mellan 0.98-1.03. Någon som har något förslag på hyllan ?
Ett troligt alternativ kan vara läckage/spricka i avgassystemet...kan vara dyrt att fixa, särskilt om det är en spricka i katalysatorn.
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Jo, det sa de på bilprovningen också. Men jag har lite svårt att fatta hur. Eftersom avgas läkaget endast borde bidra med mindre "skit" vid mätpunkten. Jag köper däremot förklaringen om läkaget är före lambda sonden.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Med allra största sannolikhet läckage. Lambdavärdet avser ju mängden syre i avgaserna, så tillsätts syre, även efter katalysatorn, så blir Lambdavärdet fel.

Jeppe
Visa användare
363
MMM
M5 E39
530 E34
Hmmm,

Ja, jag har själv en verksta och jag köpte en avgasanalysator för ungefär ett år sedan det som var bra med det var att man fick kostnadsfri suport, : )
Igår hade jag en bil inne som hade fått exact samma värden, nåja hög lambda iallafall.
När avgaserna passerar igenom systemet så bildas ett litet undertryck som " suger med sig syre utifrån och visar det som hög 02 vilket ressulterar i högre lambda, fast det var ju det Jeppe skrev. : >

Det räcker med ett hål eller en spricka stor som ett nålstick.

MM
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Nu är den besiktigad gk. lambdavärdet nere i 1,00. Felet var två små hål ca 2mm "stora" i slut ljuddämparen. Hittade ett fint beg. system på skroten för en "mindre" peng.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.