AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
763

ABS Fråga.

Hej Vänner!
Har ett litet men dock irriterande problem som nyligen uppkommit.
När jag startat bilen och kört i väg för att så småningom bromsa första gången lite löst så går abs in, väldigt kort.
Underlaget är torrt och det är inte heller grus.
Detta kan inräffa lite närsomhelst under körningen när jag bromsar, förrutom på motorväg. Dvs enbart i lite lägre hastigheter.
Det verkar dessutom som att det är större risk när jag bromsar och svänger lite till höger??
Den går enbart in med en eller två korta pump.
Givare, sensor eller smuts??
Vad kan detta vara? Bilen står på verkstad nu för att montera en ny backspegel som någon idiot sparkat bort.....så med lite tips från er kanske jag kan få dom att kika på vad ni tror det kan vara?

Nipply
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Så brukar det bli om man tex borrat bort en sensor och skadat triggerknopparna på hjulagerpackboxen. Då kan inte sensorn läsa ordentligt utan i låg fart så lurars systemet att tro att hjulet står still. Så jag tror att det är ett avläsningsbekymmer du har.
Symtomen blir lika på äldre bilar som har en kuggkrans att läsa ifrån, blir det rost i mellen kuggarna så reagerar ABS en likadant.

Det kan ju vara nån smuts innanför sensorn också ev.

///MVH Hasso
Länk
Tack för svaret Hasso!

Jag har aldig pillat eller borrat med dessa.
Dock har jag haft bilen inne på verksatd för byte av bromsbelägg bak, vet inte om de kan ha råkat förstöra något?

Vad är ditt tips? Vad ska jag göra?

Nipply
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Byta bromsbelägg borde väl inte påverka detta alls tycker jag.
Vet inte hur tex ett glappt hjullager kan påverka avläsningen negativt.
Jag skulle lossa sensorerna och försöka kika hur det ser ut och göra rent i första hand om det är skit innanför, De gånger detta missöde hänt vid sensorbyte, så har det bara varit att byta hjulager och packboxen.

///MVH Hasso
Länk
Okej, Jag är ju inte den mest tekniska människan här inne....
Finns det bilder där man kan se sensorn?

Nipply
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Kolla på den här länken Nipply:
Länk
Man tackar!!
Vart i fram sitter sensorn? Man såg ganska tydligt bak men inte fram?
Per, vad tror du är felet?

Nipply
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Jag har faktiskt ingen aning om vad felet beror på. Men jag har också det felet på min gamla 525i -90. Det uppkommer oftare om det är blött/fuktigt ute, eller om jag nyss tvättat bilen. Men, våra bilar skiljer ju en del på konstruktionen. Hasso nämner att rosten mellan kuggarna kan påverka, detta är säkerligen felet på min bil, men det ser nog lite annorlunda ut på din M5. Men, att rengöra är inte fel.

Den främre givaren sitter på samma sätt som den bakre, dvs på baksidan om bromskölden & bromsskivan. De sitter fast med 2st insex bultar. Men, för att rengöra ordentligt bör man plocka bort bromsok och bromsskiva för att komma åt ritkigt.

Har du haft bilen inne på BMW så bör de kunna läsa av via diagnostiken om någon givare eller övrig elektrisk utrustning är defekt. Har du bett BMW göra en diagnostik på bilen? Även kallad "DIS" på BMW språk.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.