|
|
|
|---|---|
fradric |
Var ska jag börja? Extraktor, chip, kamm, öppet filter. |
|
Börja med filtret och avgassystem. Sen lägger du i en elak kam och låter nån guru mappa ett chip. Kostar gör det dock... :-/ Kiip Spiiding! |
|
Linqan |
byt till stora sexan mycket billigare mycket mer tillfredställande resultat men kanske lite mer jobb men. full gas motor ras.. |
|
Blir väldigt kass viktfördelning dock. Isf rekomenderar jag hellre en M50 eller M52. Det borde vara mindre jobb eftersom du kan använda original växellåda etc. Kiip Spiiding! |
|
|
vad säger farbror inspektör om detta ingrepp? och kan man gör detta även på en ix? Somliga säger Bogseras Med Wajer... Jag säger hellre Bogseras Med Wajer än köra Torslanda traktor... ;-) |
|
|
Enl. bilprovnings tekniska rådgivning är det inget problem att byta motor så länge man häller sig inom gränserna, dvs +20% hkr och +10% Nm. |
|
|
Jag har en S50 i min iX, så det går även att göra på en iX, men det är lite mer gorm vad gäller oljetråget. I en rwd E30 lär det ska funka med ett E34 tråg. Kiip Spiiding! |
|
| hej spiifriik är det den jag har sett till salu i... just det vilken tidning var det nu igen...? eller är det ett annat bygge? | |
|
Nix, den du sett är en annan (4-dörrars -87:a). Min är inte färdig ännu och definitivt inte till salu. :-) Kiip Spiiding! |
|
dalen |
MIX: Om man då plockar ner en M5-motor i min 325 E30 och bromsar den till 200hk så borde det inte vara några problem då? Borde väl nästan räcka att byta chip då? Eller hur mäter dom effekten? Teoretiska motoreffekten eller den effekten man för tillfället får ut? |
dalen |
hur mycket effekt får man ut genom enbart kam, chip, luftfilter och effektavgassystem annars då? några större prestandaförändringar? |
|
dalen: med lite tur 200påll...beror på skick på motor innan trimmning, alla motorer tappar som bekant effekt med tiden o milen Mvh L Ex:02-?,323-83,323-84,323/2,5,325t-89,325-91,530-77,528-84, |
|
|
dalen! Du kan hänga ner en annan motor så länge du håller dig inom givna gränser ( se tid. inlägg). Vad du måste göra är att avgasbesiktiga med nya motorn, kostar ca 1800:- Det innebär att du kan hänga ner en 24V 2,5 lit motor utan problem vad gäller effekten, återstår avgaserna. Använder man org. kat kan jag inte se att det skulle vara nåt problem. Vad gäller M5 motor är det en helt annan fråga, kan inte se nyttan av att strypa den till 200 hkr??! ( ja,ja, jag förstår att du skall byta chips på första parkeringsficka efter bes.) Men med den motorn är jag skeptisk till att bilen ens blir kul att köra, och det är väl därför vi kör BMW? Vill du åka fort på korta raka sträckor så köp en jänkare. Mvh/Mix |
|
mikael noren |
om man ska bes med annan motor med mer effekt så skiter bes killen i om du har strypt din m5 motor till 100hk dom får en detalj lista från bmw sen går dom efter org hk det går inte ens om man har papper på att motorn har mindre hk ha de micke |
| Är det inte mycket mer vrid i en 24V än en 12V ? 10% är inte mycket... | |
gangsta_toth |
Men måste man ha kat om man lägger en M50-motor i en E30 som är godkänd utan kat? |
|
Hohohoho...! Blir inte en 325 rolig att köra om det sitter em M5 motor i ??? Är väl om man glömt att koppla in gaswiren i så fall... |
|
|
M50 motorn är ju avgascertifierad med kat så gissningsvis måste den sitta där. Ring SBPs tekniska rådgivning för att vara helt säker. Kiip Spiiding! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.